I=4— past vervoer van de leerling(e) zal plaatsvinden." Dit is niet in tegenspraak met elkaar. De raad stelt vast dat het vervoer zal geschieden op de wijze zoals voorzien onder de punten 1, 2 en volgende, waaronder begrepen het aangepast vervoer. Het College van Burgemeester en Wethouders bepaalt op welke wijze het aangepast vervoer zal plaatsvinden, dus de letterlijke uit voering; hieronder valt derhalve dat het College zal dienen te letten op een zo goedkoop mogelijke, doch ook zo goed mogelijke wijze van vervoer, waarbij getracht zal worden om voorrang te geven aan plaatselijke vervoerders en waarbij onder meer ook wordt gezocht om met andere gemeenten te combineren, hetgeen kostenbesparend is. Wij hebben alle ouders van "b.o.-leerlingen" een uitvoerige brief met inlichtingen-formulier gezonden, waarin de belangrijkste pun ten uit de ministeriële maatregelen (brief van 31 december 1982) zijn aangehaald met zoveel mogelijk nodige informatie. Veruit het merendeel van de ouders heeft reeds gereageerd. Indien zij aangepast vervoer wensen, terwijl openbaar vervoer mogelijk is. moet er een verklaring worden overgelegd van een (commissie van) deskundige(n); dit is de aan de school verbonden toelatingscom missie. Zoals reeds in een eerdere raadsvergadering is gezegd zal op be paalde punten aan verandering niet zijn te ontkomen, daar in het algemeen het openbaar vervoer op het eerste plan komt te staan; het blijft onze grootste zorg om onaangename en pijnlijke situaties te voorkomen en om voor diegenen die thans van de faciliteiten ge bruik maken, een zo gunstig mogelijke regeling te treffen. Hoe de financiële gevolgen voor onze gemeente zullen uitkomen, valt op dit moment nog moeilijk te overzien; zo spoedig mogelijk moet hierin meer klaarheid komen, zeker ook met het oog op de nieuwe begroting voor het dienstjaar 1984# Overigens is er nog steeds onzekerheid op velerlei gebied. De maatregelen door de staatssecretaris afgekondigd zijn nog niet door wetswijziging bekrachtigd. Toch heeft de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten geadviseerd om uit te gaan van de meergenoem de circulaire, doch in beschikkingen over vervoerskostenvergoeding een slag om de arm te houden door te werken met "voorlopige be schikkingen" met een bepaling omtrent stilzwijgende verlenging tot het einde van het schooljaar. "Inschakeling van vrijwilligers, welke bereid zijn om voor de groep gedupeerden het vervoer van en naar de scholen op zich te willen nemen", zoals door de V.V.D. wordt voorgesteld, zal praktisch niet mogelijk zijn, daar voor dit vervoer vergunning nodig is van de Commissie van Vervoersvergunningen via de Rijksverkeersinspectie. De ouders van leerlingen van onze eigen m.l.k.-school (H. Hart- school) die afkomstig zijn uit de dorpen St. Willebrord en Sprun- del, zullen zelf voor het vervoer naar en van deze school moeten zorgen; dit is in veruit de meeste gevallen ook zeer goed mogelijk. Indien het voor kan komen dat leerlingen die thans met de taxi naar de H. Hartschool worden vervoerd, zodra zij thuis komen van school op de fiets stappen en veel grotere afstanden kunnen fietsen, kan naar onze mening vervoer in die gevallen rustig achterwege worden gelaten. Zoals gezegd is er contact geweest met de verontruste ouders en is er gezocht naar oplossingen, vooral voor de kinderen die van Sint- Wil" ebrord en Sprundel naar Etten-Leur gaan. Dat is ons goed gelukt. De huidige vervoerders hebben van ons een brief gekregen. Wij hebben hen medegedeeld het vervoer openbaar aan te besteden. Vervoerders uit onze eigen gemeente bleken daarby het goedkoopst te zijn. Het vervoersbedrijf uit Rijsbergen heeft dit zeer sportief opgevat. Het heeft afstand gedaan van het recht van vervoer. De overige inschrij vingen lagen gelyk, zodat er is geloot. De vervoerskosten liggen nu

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 67