I
I-15-
deze voertuigen. Een noodzakelijk minder politioneel toezicht per
dienstmotorvoertuig in de Rucphense bossen en heide is een onver
mijdelijk gevolg -van de bezuinigingen op de brandstof, aangezien het
motorisch gebruik op de zandwegen tot gevolg heeft een groot brand-
stofgebruik. Door het inzetten van meer politionele patrouilles per
fiets en eventueel te voet kan gesteld worden dat het politionele
toezicht in zijn totaliteit beter is geworden dan vroeger bij een goe
de dienstuitvoering. Door het inzetten van fiets- en voetpatrouilles
is het kontakt met de bevolking beter en de bestrijding van kleine
criminaliteit kan beter tot zijn recht komen.
De groep Rucphen verkeert in een bevoorrechte positie voor wat be
treft de groepsindeling. Alle motorvoertuigen zijn op één centraal
punt gestationeerd, nl. op het groepsbureau te St. Willebrord. Vanaf
dit centrale punt vangen alle diensten aan, zodat de dienstmotor-
voertuigen uitsluitend voor de dienstuitoefening worden gebruikt
en niet onnodig behoeven te worden gebruikt voor personeelvervoer
zoals dat noodzakelijk is op een groep met meerdere gemeenten en pos
ten, waardoor onrendabel benzineverbruik het gevolg is.
De brandstofbeperking op de groep Rucphen heeft wel tot gevolg dat
op een moeizame manier doelmatig gepland moet worden voor wat be
treft het gebruik en de inzet van de dienstmotorvoertuigen, doch
de uitvoerende dienst in zijh totaliteit behoeft daar niet onder te
lijden.
Wat de assistentie-surveillance door de groepen Zundert en Oudenbosch
aangaat kan worden gesteld, dat deze gemeenschappelijke dienst gro
tendeels van de baan is nu de betreffende groepen sedert begin 1982
alle nagenoeg hun organieke sterkte hebben bereikt; een en ander be
tekent dat in feite elke groep nagenoeg geheel op zichzelf het poli
tionele toezicht in het eigen werkgebied uitoefent.
Het zal duidelijk zijn dat in verband daarmede de situatie van de
groep Zundert geen enkele nadelige invloed heeft op de politionele
dienstuitvoering in onze gemeente, aldus de voorzitter.
Bezuiniging op stroomverbruik straatverlichting
H. VAN MIERT vroeg of er in de gemeente Rucphen reeds gebruik werd
gemaakt van lagedruk-natriumlampen en zo ja, in welke mate. Verder
vroeg hij het College in overweging te nemen de reeds bestaande ver
lichting om te bouwen tot de energiebesparende methode zoals die in
Purmerend wordt toegepast.
Wethouder VERPAALEN; De gemeente Rucphen is reeds begonnen met het
toepassen van energiebesparende lichtbronnen bij de straatverlich
ting. Voor de verlichting van o.a. de Bredasebaan, Vorenseindseweg
en Scherpenbergsebaan is in plaats van de gebruikelijke H.P;LJ-ver-
lichting een energiebesparend type verlichting toegepast, nl. arma
turen voorzien van lampen S.O.X. 55 Watt.
In de bouwwijk "de Gagelrijzen" te St. Willebrord zijn bij wijze van proef
in de woonstraten lichtmasten geplaatst met armaturen voorzien van
lampen S.O.X. 18 Watt.
De straatverlichting in de woonwijken van onze gemeente bestaat voor
het grootste gedeelte uit T.L.-verlichting. In een voorlichtingsfol
der van de S.V.E.N. (Stichting Voorlichting Energiebesparing Neder
land) wordt T.L.-verlichting aangegeven als een van de meest geschikt
te en voordelige vormen van verlichting in woonwijken.
Door gemeentewerken zal nog worden bezien, welke bezuinigingen kunnen
worden verkregen door de bestaande H.P.L.-verlichting in de hoofd
straten te vervangen door energiebesparende verlichting.
Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter de vergadering met
het gebruikelijke gebed.