I I-15- deze voertuigen. Een noodzakelijk minder politioneel toezicht per dienstmotorvoertuig in de Rucphense bossen en heide is een onver mijdelijk gevolg -van de bezuinigingen op de brandstof, aangezien het motorisch gebruik op de zandwegen tot gevolg heeft een groot brand- stofgebruik. Door het inzetten van meer politionele patrouilles per fiets en eventueel te voet kan gesteld worden dat het politionele toezicht in zijn totaliteit beter is geworden dan vroeger bij een goe de dienstuitvoering. Door het inzetten van fiets- en voetpatrouilles is het kontakt met de bevolking beter en de bestrijding van kleine criminaliteit kan beter tot zijn recht komen. De groep Rucphen verkeert in een bevoorrechte positie voor wat be treft de groepsindeling. Alle motorvoertuigen zijn op één centraal punt gestationeerd, nl. op het groepsbureau te St. Willebrord. Vanaf dit centrale punt vangen alle diensten aan, zodat de dienstmotor- voertuigen uitsluitend voor de dienstuitoefening worden gebruikt en niet onnodig behoeven te worden gebruikt voor personeelvervoer zoals dat noodzakelijk is op een groep met meerdere gemeenten en pos ten, waardoor onrendabel benzineverbruik het gevolg is. De brandstofbeperking op de groep Rucphen heeft wel tot gevolg dat op een moeizame manier doelmatig gepland moet worden voor wat be treft het gebruik en de inzet van de dienstmotorvoertuigen, doch de uitvoerende dienst in zijh totaliteit behoeft daar niet onder te lijden. Wat de assistentie-surveillance door de groepen Zundert en Oudenbosch aangaat kan worden gesteld, dat deze gemeenschappelijke dienst gro tendeels van de baan is nu de betreffende groepen sedert begin 1982 alle nagenoeg hun organieke sterkte hebben bereikt; een en ander be tekent dat in feite elke groep nagenoeg geheel op zichzelf het poli tionele toezicht in het eigen werkgebied uitoefent. Het zal duidelijk zijn dat in verband daarmede de situatie van de groep Zundert geen enkele nadelige invloed heeft op de politionele dienstuitvoering in onze gemeente, aldus de voorzitter. Bezuiniging op stroomverbruik straatverlichting H. VAN MIERT vroeg of er in de gemeente Rucphen reeds gebruik werd gemaakt van lagedruk-natriumlampen en zo ja, in welke mate. Verder vroeg hij het College in overweging te nemen de reeds bestaande ver lichting om te bouwen tot de energiebesparende methode zoals die in Purmerend wordt toegepast. Wethouder VERPAALEN; De gemeente Rucphen is reeds begonnen met het toepassen van energiebesparende lichtbronnen bij de straatverlich ting. Voor de verlichting van o.a. de Bredasebaan, Vorenseindseweg en Scherpenbergsebaan is in plaats van de gebruikelijke H.P;LJ-ver- lichting een energiebesparend type verlichting toegepast, nl. arma turen voorzien van lampen S.O.X. 55 Watt. In de bouwwijk "de Gagelrijzen" te St. Willebrord zijn bij wijze van proef in de woonstraten lichtmasten geplaatst met armaturen voorzien van lampen S.O.X. 18 Watt. De straatverlichting in de woonwijken van onze gemeente bestaat voor het grootste gedeelte uit T.L.-verlichting. In een voorlichtingsfol der van de S.V.E.N. (Stichting Voorlichting Energiebesparing Neder land) wordt T.L.-verlichting aangegeven als een van de meest geschikt te en voordelige vormen van verlichting in woonwijken. Door gemeentewerken zal nog worden bezien, welke bezuinigingen kunnen worden verkregen door de bestaande H.P.L.-verlichting in de hoofd straten te vervangen door energiebesparende verlichting. Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter de vergadering met het gebruikelijke gebed.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 64