HI Nota reacties ont«
werp-structuur-
schets Sprundel.
VIII Ontwerp-s t ruc-
•lJ tuurschets
St.Willebrord.
-3-
er een parkeerplaats komen terwijl het ook mogelijk is daar b.v. de
nieuwe brandweergarage te bouwen wanneer deze door uitbreiding van
het gemeentehuis op de huidige plaats moet verdwijnen.
Het betreft hier de aankoop van het laatste perceel dat nodig is
voor de realisering van het bestemmingsplan "de Stote Stede".
De raad gaf hierna zijn goedkeuring aan het voorstel.
Nota inzake reacties op .e ontwerp-structuurschets voor Sprundel.
C.VISSENBERG: Akkoord met het voorstel. Aandacht vroeg dit raadslid
voor de bezwaren van de heer Lauwerijssen. Zoals hij al in de com
missie ruimtelijke ordening had verwoord gaf de heer Vissenberg de
voorkeur aan het plan "de Branden" boven de plannen "de Vissenberg"
en "de Sprundelse Molen", omdat daar veehoudersbedrijven moeten wor
den onteigend.
H.V.MIERT verklaarde geen goedkeuring te kunnen geven ten aanzien
van de verbindingsroute bedrijventerreim nr.3, ingetekend op de
wegens truc tuurkaart Van 29 april 1983 nr.E2-4R. Ontsluiting via
Helakkerstraat zal z.i. overlast geven aan het woonwagenkamp aldaar.
Er zullen 14 oude eikenbomen moeten verdwijnen en de hele Helakker
straat zal moeten worden verbreed. De voorkeur van de V.V.D. gaat
uit naar ontsluiting via de Industriestraat. Deze straat is al voor
een gedeelte verbreed en er is minder bebouwing en beplanting.
C.v.OVERVELD. Verwijzend naar zijn opmerkingen in de commissie ruim
telijke ordening verklaarde dit raadslid zich akkoord met de nota
met evenwel een voorkeur voor het plan "de Vissenberg" boven het
plan "de Branden".
VOORZITTER: Met de opmerkingen van de heren Vissenberg en van Over—
veld, gedaan in de commissie ruimtelijke ordening, zal zoveel moge
lijk rekening worden gehouden.
Met betrekking tot de gekozen oplossingen voor af- en aanvoer van het
verkeer van/naar het bedrijventerrein zal worden teruggekomen na af
ronding van het overleg als bedoeld in het Besluit Ruimtelijke Orde
ning. Naar de mening van het college biedt vooralsnog de Helakker
straat betere perspectieven voor een goede verkeersdoorstroming dan
de Industriestraat.
De raad verklaarde zich hierna akkoord met de nota.
Voorstel tot aanvaarding van de ontwerp-structuurschets St.Willebrord,
A.SCHIJVEN verklaarde zich akkoord met de eindconclusie structuur
schets St.Willebrord, waarin de voorkeur wordt gegeven aan de ont
wikkeling van het gebied Bremstraat-Rozenkransstraat omdat daar de
meeste gronden al eigendom zijn van de gemeente, en aan de Gagel-
Rijzen—Oost, omdat aan de realisering van dit plan minder financiële
risico's verbonden zijn. Vooral de Gagel-Rijzen-Oost verdient de voor
keur omdat bij de te verwachten verkeerstoename de oostelijke ont-
sluitingsweg en de omleiding van Rijksweg 256 uitkomst bieden. Het
verdient ook de voorkeur omdat dit gebied te lang verstoken is ge
weest van een gedifferentieerde randbebouwing en de nodige groen
voorziening.
L.GABRIELS: Akkoord met het voorstel conform het besprokene door de
heer Huijbregts in de commissie ruimtelijke ordening.
D.LUIJKX: Zoals in de structuurschets staat zullen, daar waar nodig-
soep>ele en betrekkelijk eenvoudige aanpassingen tot de mogelijkheden
moeten behoren. Het raadslid doelde daarbij onder meer op de moge
lijkheid van vrije keuze bij de bouw van woningen. Van de oplossingen
die voor ogen stonden in de driehoek St.Willebrord-Sprundel—Rucphen
is nog niet zoveel terecht gekomen. De heer Luijkx pleitte voor de
westelijke uitbreiding van St.Willebrord, vanaf 1976 reeds opgenomen
in het rapport Nadere koersbepaling. De P.P.D. adviseerde in 1978
ook ten gunste van de westelijke uitbreiding met als grens de Canada^-
straat.