-4-
hebben of hebben de betrokkenen daar zelf zorg voor te dragen?
Wethouder VERPAALENi De wateroverlast is ontstaan doordat geleidelijk
aan de sloot langs de weg door de bewoners is dichtgemaakt. Voor een
groot gedeelte is er door hen verharding op aangebracht. Het opper
vlaktewater blijft nu op de rand van de weg staan. Een afboende oplos
sing hiervoor is: Naast de asfaltverharding een molgoot aanbrengen
met daarin de nodige kolken die het water af kunnen voeren naar de
riolering. Dit jaar is er op de post onderhoud wegen gêên ruimte om
dit werk te kunnen uitvoeren. Bezien zal worden of dit werk de komen
de jaren kan worden uitgevoerd.
Reconstructie kruispunt Sprundel
De heer GABRIELS: Wanneer wordt begonnen met de reconstructie van het
kruispunt te Sprundel?
Wethouder VERPAALEN: Dit voorjaar, eind april - begin mei, zal met de
reconstructie van het kruispunt te Sprundel worden begonnen. Op dit
moment zijn de weersomstandigheden nog zodanig dat het begin van de
werkzaamheden nog beter tot bovengenoemde tyd kan worden uitgesteld.
Snelheidsbeperking tot 50 km per uur
De heer GABRIELS: Een maximum snelheid van 30 km/uur zou voor onze
gemeente en met name voor de nieuwe wyken een goede zaak zijn. Wat is
het standpunt van Uw College in deze?
Wethouder VERPAALEN: Onlangs zijn wijzigingen in het Reglement ver
keersregels en verkeerstekens ingevoerd, waardoor het met ingang van
1 april 1983 o.a. voor gemeenten mogelijk is om voor wegen binnen de
bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur vast te stellen.
Omdat een bord met daarop 30 km/uur op zich geen garantie biedt dat
de automobilist zich aan deze snelheid houdt, mag een maximumsnelheid
van 30 km/uur alleen daar gelden waar deze snelheid logisch voort
vloeit uit de wegomstandigheden.
Aan de instelling van een maximumsnelheid van 30 km/uur is dan ook
de voorwaarde verbonden, dat de betrokken wegen voldoen aan de door
de Minister van Verkeer en Waterstaat vastgestelde inrichtingseisen.
Deze eisen gaan w|liswaar minder ver dan de inrichtingseisen voor een
woonerf, maar het ook beslist niet zo dat volstaan kan worden met het
plaatsen van een bord 30 km.
Dit betekent dat niet zonder meer aan genoemde eisen voldaan kan wor
den. Met name het kostenaspect mag bij snelheidsbeperkende maatregelen
van infrastructurele aard zoals bv. een bochtiger verloop van de
weg, andere bestrating, verkeersdrempels, asverschuivingen - niet
uit het oog verloren worden.
Op grond van het vorenstaande zijn wy dan ook de mening toegedaan dat
met het instellen van een lagere maximumsnelheid grote voorzichtige
heid betracht dient te worden. Overigens hebben in de laatste verga
dering van de verkeerscommissie diverse leden te kennen gegeven wei
nig te voelen voor het instellen van een maximumsnelheid van 30 km
per uur. Wegen in nieuwe bestemmingsplannen zijn zo geconstrueerd dat
daar een lagere snelheid geboden is.
Herhaling standpunten door commissieleden
De heer VISSENBERG: Myn rondvraag is geen eigenlijke vraag, maar meer
een constatering.
Tijdens de behandeling van de ontwerp—structuurschets voor Sprundel
op 14 december 1982 was de voorzitter het eens met de opmerking van
verschillende raadsleden dat herhaling van standpunten die reeds ver
woord zyn in de openbare commissies ,niet nog eens uitvoerig in de
raad ter sprake komen. De voorzitter was het zakelijk eens met de heren
van Miert, Schijven, Ermen en van Overveld dat herhaling van standpun
ten feitelyk niet nodig is, maar de voorzitter liet dit over aan de
wijsheid van de verschillende fracties.
In de vergadering van 22 februari 1983 was van deze wijsheid niet veel