kortingen en bezuinigingen door de rijksoverheid in een bepaalde sector in beginsel door de lagere publiekrechtelijke lichamen (in casu de gemeente) dienen te worden af gewenteld em doorberekend in die bepaalde sector.Geval voor geval zal worden bezien doch over het algemeen zal met het oog op de gemeente- financiën de gemeente geen hogere kosten voor vervoer kunnen maken dan hetgeen voor rijksvergoeding in aanmerking komt. Bijdragen van buiten gemeenten zijn niet aan de orde aangezien het gaat om het vervoer van uitsluitend kinderen uit onze eigen gemeente,aldus wethouder Brouwers. De heer ERMEN:Kunnen de exate meerkosten worden berekend wanneer het ryk volgens de nieuwe normen aan de gemeente vergoeding betaalt en de gemeente haar huidige wijze van vervoer handhaaft? Wethouder BROUWERS: Lat valt te bezien.Ten aanzien van de onderhavige problematiek en de eventuele oplossingen daarvoor moge ik,aldus de wet houder, in herinnering roepen de TV-uitzending "Vragenvuur" van 20 fe bruari jl. waarin minister-president Lubbers zijn visie gaf op deze problemen en waarmogelijke oplossingen werden aangedragen, welke de minister-president in het kabinet bespreekbaar wilde maken. Noordelijke omleiding Sprundel. De heer VAN GINNEKEN: In een vorige vergadering heb ik gevraagd zo spoedig mogelijk duidelijkheid te verschaffen omtrent de noordelijke omleiding Sprundel. Een eigenaar van de gronden ter plaatse heeft plannen iets te ondernemen en verkeert nu in de onzekerheid of hij nu wel of niet kan beginnen. Wij vragen de volgende principe-uitspraak van onze raadsleden: Moet de mogelijkheid gehandhaafd blijven de noorde lijke omleiding aan te leggen of kunnen wij nu al met zekerheid zeggen afwijzend te staan tegen deze wegaanlegging? VOORZITTER: In de Commissie Ruimtelijke Ordening heb ik aangekondigd dat, mede gelet op de vele problemen die deze raad had met de noor delijke omleiding Sprundel,het College snel zal zoeken naar een alter natief voor deze omleiding. Er is nu naar onze mening een aanvaard baar alternatief gevonden, dat goedkoper zal zijn dan de oorspronke lijke omleiding en dat aan de plannen van de eigenaar van de gronden tegemoet kan komen. Ik heb er begrip voor dat de initiatief nemer graag door wil gaan, maar ik wil de raad hiermede niet voor het blok zetten, zonder dart hij zich heeft kunnen uitspreken over het al ternatief van de omleiding. Dit alternatief zal gepresenteerd worden by de verdere behandeling van de structuurschets Sprundel. Als de raad zich nu zou willen uitspreken dat de geplande noordelijke omlei ding niet gehandhaafd behoeft te worden zou het licht voor de betref fende particulier op groen gezet kunnen worden. De heer LIJIJKX: Wanneer er een alternatief is, dat in de praktijk nog goedkoper blijkt te zijn, dan gaan wij daar wel mee akkoord. De heer ERMEN: Een afweging in deze kwestie is moeilijk te maken. Als er inderdaad een goed alternatief is, ook met betrekking tot de ver keersveiligheid en de kosten, zal het C.D.A. daarin geen dwarsligger zijn. De heer VROEGRIJK: Ik zie de realisering van de omleiding Sprundel helemaal niet zitten. Wethouder VERPAALEN: Ik zal een korte toelichting geven op het alter natief. Voor de ontsluiting van het bedrijventerrein, waarvoor de noor delijke omleiding gepland was, is een alternatief gevonden vanaf de Industriestraat, Kerkeheidestraat naar de Helakkerstraat en zo verder naar de Kozijnenhoek en Kaaistraat naar de Rijksweg toe. Het zou goed zijn in één van de volgende raadsvergaderingen daarop terug te komen. VOORZITTER: In het verleden heeft de raad al meerdere malen te kennen gegeven vrij grote bezwaren te hebben tegen de noordelijke omleiding. Wanneer daarvan wordt afgezien - formeel te doen by de behandeling van de structuurschets - kan de betreffende particulier zijn plannen verwezenlijken, zonder dat de raad zich overigens bindt aan het alter natief en de eventuele kosten. We vragen U ook niet om U uit te spre ken over het alternatief. -10-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 22