kortingen en bezuinigingen door de rijksoverheid
in een bepaalde sector in beginsel door de lagere
publiekrechtelijke lichamen (in casu de gemeente) dienen te worden af
gewenteld em doorberekend in die bepaalde sector.Geval voor geval zal
worden bezien doch over het algemeen zal met het oog op de gemeente-
financiën de gemeente geen hogere kosten voor vervoer kunnen maken dan
hetgeen voor rijksvergoeding in aanmerking komt. Bijdragen van buiten
gemeenten zijn niet aan de orde aangezien het gaat om het vervoer van
uitsluitend kinderen uit onze eigen gemeente,aldus wethouder Brouwers.
De heer ERMEN:Kunnen de exate meerkosten worden berekend wanneer het
ryk volgens de nieuwe normen aan de gemeente vergoeding betaalt en de
gemeente haar huidige wijze van vervoer handhaaft?
Wethouder BROUWERS: Lat valt te bezien.Ten aanzien van de onderhavige
problematiek en de eventuele oplossingen daarvoor moge ik,aldus de wet
houder, in herinnering roepen de TV-uitzending "Vragenvuur" van 20 fe
bruari jl. waarin minister-president Lubbers zijn visie gaf op deze
problemen en waarmogelijke oplossingen werden aangedragen, welke de
minister-president in het kabinet bespreekbaar wilde maken.
Noordelijke omleiding Sprundel.
De heer VAN GINNEKEN: In een vorige vergadering heb ik gevraagd zo
spoedig mogelijk duidelijkheid te verschaffen omtrent de noordelijke
omleiding Sprundel. Een eigenaar van de gronden ter plaatse heeft
plannen iets te ondernemen en verkeert nu in de onzekerheid of hij
nu wel of niet kan beginnen. Wij vragen de volgende principe-uitspraak
van onze raadsleden: Moet de mogelijkheid gehandhaafd blijven de noorde
lijke omleiding aan te leggen of kunnen wij nu al met zekerheid zeggen
afwijzend te staan tegen deze wegaanlegging?
VOORZITTER: In de Commissie Ruimtelijke Ordening heb ik aangekondigd
dat, mede gelet op de vele problemen die deze raad had met de noor
delijke omleiding Sprundel,het College snel zal zoeken naar een alter
natief voor deze omleiding. Er is nu naar onze mening een aanvaard
baar alternatief gevonden, dat goedkoper zal zijn dan de oorspronke
lijke omleiding en dat aan de plannen van de eigenaar van de
gronden tegemoet kan komen. Ik heb er begrip voor dat de initiatief
nemer graag door wil gaan, maar ik wil de raad hiermede niet voor het
blok zetten, zonder dart hij zich heeft kunnen uitspreken over het al
ternatief van de omleiding. Dit alternatief zal gepresenteerd worden
by de verdere behandeling van de structuurschets Sprundel. Als de
raad zich nu zou willen uitspreken dat de geplande noordelijke omlei
ding niet gehandhaafd behoeft te worden zou het licht voor de betref
fende particulier op groen gezet kunnen worden.
De heer LIJIJKX: Wanneer er een alternatief is, dat in de praktijk nog
goedkoper blijkt te zijn, dan gaan wij daar wel mee akkoord.
De heer ERMEN: Een afweging in deze kwestie is moeilijk te maken. Als
er inderdaad een goed alternatief is, ook met betrekking tot de ver
keersveiligheid en de kosten, zal het C.D.A. daarin geen dwarsligger
zijn.
De heer VROEGRIJK: Ik zie de realisering van de omleiding Sprundel
helemaal niet zitten.
Wethouder VERPAALEN: Ik zal een korte toelichting geven op het alter
natief. Voor de ontsluiting van het bedrijventerrein, waarvoor de noor
delijke omleiding gepland was, is een alternatief gevonden vanaf de
Industriestraat, Kerkeheidestraat naar de Helakkerstraat en zo verder
naar de Kozijnenhoek en Kaaistraat naar de Rijksweg toe. Het zou goed
zijn in één van de volgende raadsvergaderingen daarop terug te komen.
VOORZITTER: In het verleden heeft de raad al meerdere malen te kennen
gegeven vrij grote bezwaren te hebben tegen de noordelijke omleiding.
Wanneer daarvan wordt afgezien - formeel te doen by de behandeling
van de structuurschets - kan de betreffende particulier zijn plannen
verwezenlijken, zonder dat de raad zich overigens bindt aan het alter
natief en de eventuele kosten. We vragen U ook niet om U uit te spre
ken over het alternatief.
-10-