-22- Zoals uit het bovenstaande valt op te maken heeft de Wet openbaarheid indirect ook op de informatieverstrekking aan d< breidin^edieederheen P°SiUeVe inv^ed gehad, maar de uit- g/ 6r Van Miert aan de informatievoorziening oor raadsleden wil geven is geen haalbare kaart. Het college zal op het verzoek dan ook niet ingaan. ONDERWERP: ANTWOORD: Proefproject "begrotingstoezicht nieuwe stijl"/herziening gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften. De R...P. stelt met genoegen te kunnen vaststellen dat onze gemeente mede is aangewezen als proef gemeente om de gemeentebegroting uit te werken op de voorschriften ingevolge het nieuwe comptabele bestel. waardoor in 1934 reeds kennis genomen kan xrorden van de begroting volgens het nieuwe model. Een uitgebreide voorlichtingsprocedure ï°£rvs raad rn'bat# deze herziening acht deze fractie, evenals de V.V.D., gewenst. Voor alie duidelijkheid meric ik op dat het begrotings toe zicht nieuwe .*?n herziening van de gemeentelijke comptabiliteitsvoor schriften twee verschillende zaken zijn, al liggen deze wel in el- kaars verlengde. Het het proefproject begrotingstoezicht nieuwe stijl wordt vooruit gelopen op een aanstaande wijziging van de gemeentewet. Uitgangs punt van het be gro tings toe zi cht nieuwe stijl is: preventief toezicht wordt zoveel mogelijk vervangen door repressief toezienu. centraal staat hierbij het toezicht op de begroting. Hier voor wordt slechts goedkeuring verlangd indien de financiële positie van de gemeente niet in evenwicht is en/of begroting en rekening me u tijciig zijn vastgesteld en ingezonden. De nieuwe comptabiliteitsvoorschriften dienen er toe te leiden dat ae begroting voor het gemeentebestuur beter kan dienen als beleids instrument. Daarbij is als uitgangspunt gehanteerd dat de begroting primair oen instrument is van en voor dat bestuur. Deze b-nadering is bepalend voor de aard van het nieuwe comptabele bestel. Zoals in de nota van aanbieding werd medegedeeld dient in de loop van 1934 ae gemeentebegroting 1934 te worden omgewerkt naar het nieuwe moael, dit als oefening en als basis voor de gemeentebegro ting 1995. Zodra dit moeilijk en tijdrovend karwei is geschied zullen wij voor de nodige voorlichting naar uw raad toe, eventueel veerfu in de commissie financiën, zorgdragen. ONDERWERP: Voorlopig budgettair uitkeringspercentage raming oneentef ondsul tic e ring ANTWOORD: "et C.D.vraagt zich af of de raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds niet te hoog is, nu op pagina 2 van de nota van aanbieding wordt gesproken van een daling van het budgettair uitkeringspercentage —at 17 punten, ter-wijl bij de berekening van de algemene uitkering met eer. daling van 16 punten Is rekening ge houden. De merk in dit verband op dat de daling van 17 punten, als gevolg var. rijksombuigingen - elke in mindering zijn gebracht op het volune- accrès, wel degelijk is verwerkt in de berekening van de algemene uitkering, doch dat het uitkeringspercentage ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 19^3 per saldo met 16 punten is verlaagd.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 160