I-5- Wat zullen exact de meerkosten van het vakonderwijs zijn? In de begro ting is een uitgavepost geraamd van ca. ƒ15*000,=. Gelden de meer kosten, voor rekening van de gemeente ad ƒ2.824,=, voor de 4,5 uur extra vakonderwijs of voor die 8,5? Omgerekend komt men dan op een erg laag bedrag, wat erg onwaarschijnlijk is, aldus de heer Ermen. Wethouder BROUWERS: De norm van 22 uur gaat gelden met ingang van het schooljaar 1984/1985» dus 1 augustus 1984* De meerkosten hebben betrekking op de 4,5 uur extra vakonderwijs. Hierna gaf de raad raad zyn fiat aan het voorstel. VII Krediet voor by- storting op aande- len B in de Bank voor Nederlandse Gemeenten. VIII Wijziging "Rege ling Bestuursaca demie Noord—Bra bant". Voorstel tot het voteren van een krediet van ƒ8.400.= voor de bystor- ting op aandelen B in de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten te 's-Gravenhage 5 wijziging 1983). De heer SCHIJVEN: Dit voostel wordt vrij laat aan de raad gepresen teerd. Bij het aanvaarden van de statutenwijziging van de B.N.G. op 2 juli 1982 was reeds bekend dat bijstorting van 25% op de aandelen B verplicht zou zijn. Bij een eerdere presentatie van dit voorstel had men bij het opstellen van de oorspronkelijke begroting7rêkening kunnen houdeij» zodat een wijziging achterwege had kunnen blijven. Wat het dividendspercentage betreft waren vrij in eerdere instantie de mening toegedaan dat hier een ambtelijke fout was gemaakt met het noe men van het dividend van 15%» omdat dit toevallig overeenkomt met het bijstortingspercentage. By informatie is evenwel gebleken dat dit per centage was ontleend aan de reslutaten van vorige jaren. Resultaten kunnen echter van jaar tot jaar wisselen, van welk resultaat uiter aard ook het dividend afhankelijk is. Vooral de economische recessie kan dermate van invloed zijn dat de meeropbrengst heel anders kan uit pakken dan in het raadsvoorstel is weergegeven. Enige voorzichtigheid ten aanzien van het dividendspercentage is wel gewenst. VOORZITTER: Toevalligerwijs zijn beide percentages gelijk. In de toekomst zal dit ongetwijfeld wel eens wisselen. Het voorstel is niet zo aan de late kant als wel wordt verondersteld. De brief van de B.N.G.waarin wordt gevraagd te voldoen aan deze verplichting, is gedateerd op 15 december 1982 en is ontvangen op 16 december 1982. De kerstdagen spelen mee en het feit dat de Afde ling Financiën zeer zwaar belast is, mede vanwege 2 vacatures. De af deling heeft handen vol werk. Het voorstel komt nog ruimschoots op tyd. Vóór 1 april moet Besluit genomen worden. De statuten vragen goedkeuring van de Minister van Justitie. Dat is gebeurd in september. De statutenwijziging moet bij de notaris gepasseerd worden en dat is gebeurd in oktober/november. Daarom is de brief van de BNG van 15 december.Veeleerder had het dan Hierna stemde de raad in met het voorstel. ~|ook niet gekund Voorstel tot akkoordverklaring met een voorgenomen wijziging van de "Regeling Bestuursacademie Noord—Brabant". De heer SCHIJVEN: Vrij vinden het bestaan van een bestuursacademie van groot belang voor het opvijzelen c.q. verrijken van de kennis van de ambtenaren. Nu het financieel draagvlak wordt vergroot kunnen wy ons zeer wel in het voorstel vinden. De heer VAN MIERT: Geheel akkoord met het voorstel. Ook hebben wij waardering voor onze ambtenaren die een gedeelte van hun vrije tyd besteden aan de studie. Wilt onze waardering aan de betreffende amb tenaren doorgeven? Wel zetten wij enkele vraagtekens bij het bestuurlijk apparaat van deze academie. De terugkoppeling van besluiten naar deelnemende gemeenten is over het algemeen niet erg democratisch te noemen. Bestuurlijk zou er meer openheid moeten komen, zeker bij die wijzigingen welke finan-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 15