-Hoofdstuk VIII(onderwijs,cultuur en recreatie), CDA hecht bijzondere waarde aan kwaliteit van het onderwijs. Zorgen heeft het CDA t,a,v, de terugloop van het aantal leerlingen; de totale huisvestingssituatie en de exploitatievergoedingen. Steeds meer lokalen komen leeg te staan terwijl de exploitatievergoedi: gen afnemen,Een leeg lokaal betekent niet automatisch geen onderhoud meer. Kan het college op korte termijn een notitie verschaffen omtrent deze problematiek? Hoe staat het met de kansen van nieuwbouw van LTO/MAVO? Is er iets be kend over mogelijke integratie LHNO met LTO/MAVO? Boven alles verdient het onderwijs prioriteit dus geen verlaging in de toekomst van de bedragen per leerling,Is het college deze opvatting ook toegedaan? Acht het college het reëel om de huur voor de tennisbanen zo schoksge wijs te verhogen,terwij1 de huur voor de sportvelden in geen 10 jaar is verhoogd? (Schijf betaalt huur voor 2 velden terwijl gemiddeld slechts 1 veld gebruikt kan worden). Elk jaar moeten forse bedragen worden toegelegd op onze sportvoorzie- ningen, ondanks dat er bijna geen kapitaals las ten op drukken.Maar we kunnen de tarieven niet blijven verhogen.Het is moeilijk hier financi eel goed uit te komen, Speelgelegenheid voor kleineren bij het openlucht-zwembad is zeer ge wenst, In 1984 dienen gelden vrij gemaakt te worden om met name de jeugd)- werkloosheid te bestrijden,Er zou een werkgelegenheidsnota samenge steld kunnen worden (zie brochure VNG) met inschakeling van het ETIN, Te denken valt aan promotie en acquisitie van kleinschalige bedrijven. Hiervoor moeten gelden vrijgemaakt worden en te denken valt aan een verdere bezuiniging op het sociaal-cultureel werk. Er zullen priori teiten gesteld moeten worden en uitgaande van de onderverdeling in zorg,educatie en recreatie zullen naar de visie van het CDA de laatste twee sectoren wat kunnen inleveren ten behoeve van een gericht werkge- legenheidsfonds. Educatie geeft een bedrag aan van ƒ,1,770®094»= en recreatie f,679o799>=*Hierop zou 2$ gekort kunnen worden i,c,/,50,000,= te reserveren voor genoemd fonds, In het kader van het sociaal-cultureel plan zullen op korte termijn ook nadere prioriteiten gesteld moeten worden0 Hoofdstuk IX(sociale zorg en maatschappelijk werk),Een groot probleem vormt hier de extra bijdrage van de gemeente aan de EWW-regeling,We moeten bij de rijksoverheid hierover eers extra aan de bel trekken. Bij het maatschappelijk werk dient niet verder te worden benibbeld. Een goede samenwerking tussen algemeen maatschappelijk werk en het bijstandsmaatschappelijk werk van de gemeente dient tot stand gebracht te worden. Stimulering van het particulier initiatief met betrekking tot diverse activiteiten uit dit hoofdstuk is een goede zaak. Moge de zware politieke verantwoordelijkheid die op onze schouders komt te liggen niet leiden tot scheiding der geesten maar tot een hechtere samenwerking,zo besloot de heer Ermen zijn beschouwingen, ALGEMENE BESCHOUWINGEN VAN DE LIJST JASPERS (woordvoerder J,Jaspers)o Waardering aan het adres van college en medewerkers,bijzonder van afde ling financiën voor een sluitende begroting met een reserve van ƒ.370,000,= voor nieuwe kapitaalsuitgaven, evenwel ƒ,80,000,= minder dan in 1983. Daarom zullen we in de toekomst alleen de meest noodza kelijke investeringen kunnen realiseren, -Hoofdstuk II, Gelet op het nadelig saldo van ƒ040000,000,3 (waarvan 60/o personeelskosten) zal hier duidelijk rekening moeten worden gehou den met grote investeringen zoals onderhoudskosten,bestemmingsplannen enz.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 133