-Hoofdstuk VIII(onderwijs,cultuur en recreatie), CDA hecht bijzondere
waarde aan kwaliteit van het onderwijs. Zorgen heeft het CDA t,a,v,
de terugloop van het aantal leerlingen; de totale huisvestingssituatie
en de exploitatievergoedingen.
Steeds meer lokalen komen leeg te staan terwijl de exploitatievergoedi:
gen afnemen,Een leeg lokaal betekent niet automatisch geen onderhoud
meer. Kan het college op korte termijn een notitie verschaffen omtrent
deze problematiek?
Hoe staat het met de kansen van nieuwbouw van LTO/MAVO? Is er iets be
kend over mogelijke integratie LHNO met LTO/MAVO?
Boven alles verdient het onderwijs prioriteit dus geen verlaging in
de toekomst van de bedragen per leerling,Is het college deze opvatting
ook toegedaan?
Acht het college het reëel om de huur voor de tennisbanen zo schoksge
wijs te verhogen,terwij1 de huur voor de sportvelden in geen 10 jaar
is verhoogd? (Schijf betaalt huur voor 2 velden terwijl gemiddeld
slechts 1 veld gebruikt kan worden).
Elk jaar moeten forse bedragen worden toegelegd op onze sportvoorzie-
ningen, ondanks dat er bijna geen kapitaals las ten op drukken.Maar we
kunnen de tarieven niet blijven verhogen.Het is moeilijk hier financi
eel goed uit te komen,
Speelgelegenheid voor kleineren bij het openlucht-zwembad is zeer ge
wenst,
In 1984 dienen gelden vrij gemaakt te worden om met name de jeugd)-
werkloosheid te bestrijden,Er zou een werkgelegenheidsnota samenge
steld kunnen worden (zie brochure VNG) met inschakeling van het ETIN,
Te denken valt aan promotie en acquisitie van kleinschalige bedrijven.
Hiervoor moeten gelden vrijgemaakt worden en te denken valt aan een
verdere bezuiniging op het sociaal-cultureel werk. Er zullen priori
teiten gesteld moeten worden en uitgaande van de onderverdeling in
zorg,educatie en recreatie zullen naar de visie van het CDA de laatste
twee sectoren wat kunnen inleveren ten behoeve van een gericht werkge-
legenheidsfonds. Educatie geeft een bedrag aan van ƒ,1,770®094»= en
recreatie f,679o799>=*Hierop zou 2$ gekort kunnen worden i,c,/,50,000,=
te reserveren voor genoemd fonds,
In het kader van het sociaal-cultureel plan zullen op korte termijn
ook nadere prioriteiten gesteld moeten worden0
Hoofdstuk IX(sociale zorg en maatschappelijk werk),Een groot probleem
vormt hier de extra bijdrage van de gemeente aan de EWW-regeling,We
moeten bij de rijksoverheid hierover eers extra aan de bel trekken.
Bij het maatschappelijk werk dient niet verder te worden benibbeld.
Een goede samenwerking tussen algemeen maatschappelijk werk en het
bijstandsmaatschappelijk werk van de gemeente dient tot stand gebracht
te worden.
Stimulering van het particulier initiatief met betrekking tot diverse
activiteiten uit dit hoofdstuk is een goede zaak.
Moge de zware politieke verantwoordelijkheid die op onze schouders
komt te liggen niet leiden tot scheiding der geesten maar tot een
hechtere samenwerking,zo besloot de heer Ermen zijn beschouwingen,
ALGEMENE BESCHOUWINGEN VAN DE LIJST JASPERS (woordvoerder J,Jaspers)o
Waardering aan het adres van college en medewerkers,bijzonder van afde
ling financiën voor een sluitende begroting met een reserve van
ƒ.370,000,= voor nieuwe kapitaalsuitgaven, evenwel ƒ,80,000,= minder
dan in 1983. Daarom zullen we in de toekomst alleen de meest noodza
kelijke investeringen kunnen realiseren,
-Hoofdstuk II, Gelet op het nadelig saldo van ƒ040000,000,3 (waarvan
60/o personeelskosten) zal hier duidelijk rekening moeten worden gehou
den met grote investeringen zoals onderhoudskosten,bestemmingsplannen
enz.