I
-Hoofdstuk III(openbare veiligheid). Goede zaak dat brandweerkosten op
hetzelfde niveau gehandhaafd kunnen worden} bij de openbare verlichtiög
worden steeds meer energiezuinige lampen gebruikt„Heeft besparing op
vervanging lichtmasten geen nadelige uitwerking op de verkeersveilige
Kan de opvang van zwerfdieren niet binnen onze gemeente en goedkopere
gerealiseerd worden?
-Hoofdstuk IV (volksgezondheid)o Toetreding tot gewestelijke gezondheids
dienst zou financieel voordeel opleveren maar nu blijkt dat de kosten
per inwoner voortdurend stijgen.We moeten nu al ƒ.30.000,= extra bij
dragen, een stijging van 14$. We moeten de zaak kritisch blijven be
kijken en niet in het schuitje van het "woonwagenschap" terecht komen0
Graag een notitie van B« en W. inzake de inhoudelijke kant van de werk
zaamheden van de dienst.Het instituut gemeentearts komt nog steeds
voor eigen rekening.Graag toelichting hierop.
He zwemaccommodaties zijn uitstekend te noemen.Nu een deel van de ex
ploitatiekosten voor eigen rekening wordt genomen moeten we een en an
der ook niet té rooskleurig voorstellen. Gepleit wordt voor goede speel
gelegenheden voor de kleineren bij het openluchtzwembad. Hit kan stimu
lerend werken t.a.v. het bezoekersaantal.
Waarom een aanzienlijke verlaging van de raming van kosten voor acties
ter verbetering van het milieugedrag?
Teleurgesteld is het CHA over de resultaten ten aanzien van de bouw van
het verzorgingstehuis in St.Willebrord. Wat zijn exact de redenen waar
om het ministerie niet wil meewerken aan opheffing van de Maria-Goretti
school? Loopt de gemeente risico's bij aanwijzing van een andere loka-
tie? He oorspronkelijke plannen zouden te duur zijn. Kan dit expliciet
aangeduid worden?
-Hoofdstuk V (volkshuisvesting). Gelukkig is er voldoende bouwrijpe
grondoGrotere bouwdichtheid geeft lagere grondprijzen.Nu de contingen
ten blijvend gekort worden is het wellicht aan te bevelen plannen te
ontwikkelen voor woningwetwoningen en/of premiewoningen waarvoorvgeen
contingent krijgen.Hiervoor is dan geen rijksbijdrage of premie te
krijgen.Heze woningen zouden bestemd moeten zijn voor gezinnen met een
inkomen van 35*000,=. He woningwetwoningen en b.v. premie-A wonin
gen zijn dan te bestemmen voor de laagste inkomens. Er moet een woning^-
bouwprogramma zijn met betaalbare woningen en een goede doorstroming.
He woningbouw in kleine kernen ware extra te stimuleren.
Levert het voordeel op wanneer welstandstoezicht door ons zelf of in
samenwerking verzorgd gaat worden?
-Hoofdstuk VI (openbare werken).Op dit hoofdstuk is fors bespaard.Hope
lijk niet al te veg|tt|n0koste van goed onderhoud van wegen en waterlo
pen. In 1984 isvvoor onderhoud van waterlopen en bermen ƒ.139.000,= be
groot.He werkelijke kosten in 1983 waren ƒ.160.000,=, een besparing van
13$.Erg veel. Bovendien is op post 270.18 een besparing van 50$ opge
nomen. Graag hiervoor een verklaring.Wanneer per 1-1-1985 het "ongeregle
menteerd gebied" tot een nieuw waterschap gaat behoren kan deze post
verder verlaagd worden. Wanneer vindt de werkelijke overdracht plaats
van de zuiveringsinstallaties, rioolgemaal en persleiding aan het Hoog^
heemraadschap? Blijven de resterende gemalen en persleidingen in eigenr-
dom en onderhoud van de gemeente?
He tarieven van het reinigingsrecht zijn voor 1984 fors gestegen.Er moe'
een voortdurende kostenbewaking zijn ten aanzien van het ophalen en af
voeren van huisvuil om het dekkingspercentage op het niveau te krijgen
waarvoor deze forse verhoging is bedoeld.We moeten inspelen op nieuwe
ontwikkelingen ten aanzien van huisvuilverwerking.
Hoe groot is het "fonds grote werken" dit in verband met eventuele rea^-
lisering van de noordelijke omleiding Sprundel.
-Hoofdstuk VII(eigendommen) Waarom verschillen de werkelijke ontvangstei
en uitgaven zoveel van de geraamde bedragen?