I -Hoofdstuk III(openbare veiligheid). Goede zaak dat brandweerkosten op hetzelfde niveau gehandhaafd kunnen worden} bij de openbare verlichtiög worden steeds meer energiezuinige lampen gebruikt„Heeft besparing op vervanging lichtmasten geen nadelige uitwerking op de verkeersveilige Kan de opvang van zwerfdieren niet binnen onze gemeente en goedkopere gerealiseerd worden? -Hoofdstuk IV (volksgezondheid)o Toetreding tot gewestelijke gezondheids dienst zou financieel voordeel opleveren maar nu blijkt dat de kosten per inwoner voortdurend stijgen.We moeten nu al ƒ.30.000,= extra bij dragen, een stijging van 14$. We moeten de zaak kritisch blijven be kijken en niet in het schuitje van het "woonwagenschap" terecht komen0 Graag een notitie van B« en W. inzake de inhoudelijke kant van de werk zaamheden van de dienst.Het instituut gemeentearts komt nog steeds voor eigen rekening.Graag toelichting hierop. He zwemaccommodaties zijn uitstekend te noemen.Nu een deel van de ex ploitatiekosten voor eigen rekening wordt genomen moeten we een en an der ook niet té rooskleurig voorstellen. Gepleit wordt voor goede speel gelegenheden voor de kleineren bij het openluchtzwembad. Hit kan stimu lerend werken t.a.v. het bezoekersaantal. Waarom een aanzienlijke verlaging van de raming van kosten voor acties ter verbetering van het milieugedrag? Teleurgesteld is het CHA over de resultaten ten aanzien van de bouw van het verzorgingstehuis in St.Willebrord. Wat zijn exact de redenen waar om het ministerie niet wil meewerken aan opheffing van de Maria-Goretti school? Loopt de gemeente risico's bij aanwijzing van een andere loka- tie? He oorspronkelijke plannen zouden te duur zijn. Kan dit expliciet aangeduid worden? -Hoofdstuk V (volkshuisvesting). Gelukkig is er voldoende bouwrijpe grondoGrotere bouwdichtheid geeft lagere grondprijzen.Nu de contingen ten blijvend gekort worden is het wellicht aan te bevelen plannen te ontwikkelen voor woningwetwoningen en/of premiewoningen waarvoorvgeen contingent krijgen.Hiervoor is dan geen rijksbijdrage of premie te krijgen.Heze woningen zouden bestemd moeten zijn voor gezinnen met een inkomen van 35*000,=. He woningwetwoningen en b.v. premie-A wonin gen zijn dan te bestemmen voor de laagste inkomens. Er moet een woning^- bouwprogramma zijn met betaalbare woningen en een goede doorstroming. He woningbouw in kleine kernen ware extra te stimuleren. Levert het voordeel op wanneer welstandstoezicht door ons zelf of in samenwerking verzorgd gaat worden? -Hoofdstuk VI (openbare werken).Op dit hoofdstuk is fors bespaard.Hope lijk niet al te veg|tt|n0koste van goed onderhoud van wegen en waterlo pen. In 1984 isvvoor onderhoud van waterlopen en bermen ƒ.139.000,= be groot.He werkelijke kosten in 1983 waren ƒ.160.000,=, een besparing van 13$.Erg veel. Bovendien is op post 270.18 een besparing van 50$ opge nomen. Graag hiervoor een verklaring.Wanneer per 1-1-1985 het "ongeregle menteerd gebied" tot een nieuw waterschap gaat behoren kan deze post verder verlaagd worden. Wanneer vindt de werkelijke overdracht plaats van de zuiveringsinstallaties, rioolgemaal en persleiding aan het Hoog^ heemraadschap? Blijven de resterende gemalen en persleidingen in eigenr- dom en onderhoud van de gemeente? He tarieven van het reinigingsrecht zijn voor 1984 fors gestegen.Er moe' een voortdurende kostenbewaking zijn ten aanzien van het ophalen en af voeren van huisvuil om het dekkingspercentage op het niveau te krijgen waarvoor deze forse verhoging is bedoeld.We moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van huisvuilverwerking. Hoe groot is het "fonds grote werken" dit in verband met eventuele rea^- lisering van de noordelijke omleiding Sprundel. -Hoofdstuk VII(eigendommen) Waarom verschillen de werkelijke ontvangstei en uitgaven zoveel van de geraamde bedragen?

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 132