-17-
- De fundamentele overweging zal moeten zijn:
"Wat kan van het huidige voorzieningenniveau worden afgestoten om onze
inwoners niet verder te "belasten", of "moeten wij het huidige voorzie
ningenniveau handhaven ten koste van een zwaardere belasting van de
inwoners"0
Het CDA vindt een verdere belasting van de inwoners slechts marginaal
toegestaan.Het huidige voorzieningenpeil kan derhalve niet worden ge
handhaafd, Geen plotselinge diep-ingrijpende maatregelen evenwel maar
kiezen voor de weg van de geleidelijkheid.
Bij het CDA zullen de volgende uitgangspunten centraal staan:
bestrijding van de jeugdwerkloosheid, directe zorg voor een goede en
betaalbare huisvesting en een verantwoord beleid in de welzijnssector
Daarnaast zal een nog steeds en meer nadrukkelijke dan voorheen bij
zondere verantwoordelijkheid gelden voor de zwakkeren in onze samen
leving, W^^oeten met elkaar de moed hebben verantwoordelijkheid te
dragen envmet alleen maar op anderen afschuiven,
- Op pagina 2 van de aanbiedingsnota staat dat het voorlopige budgettai
re uitkeringspercentage met 17 punten daalt,Op pagina 9 wordt met een
daling van 16 punten gerekend,
- Dankzij de verfijningsregeling sociale structuur ontvangt onze gemeen
te uit het gemeentefonds wat extra. Wil het college de bijzondere pro
blematiek nog eens bij de landelijke overheid aankaarten? West-Brabanl
schijnt het grootste rampgebied binnen de EEG te zijn;
- geconstateerd wordt dat de beschikbare capaciteit ten aanzien van de
belastingen in êên jaar tijd met 10$ is gedaald;
-het CDA vindt een kritische bezinning ten opzichte van het investe
ringsprogramma dubbel op zijn plaats.
Hierna gaf de heer Ermen een hoofdstuksgewijze beschouwing:
- Hoofdstuk Il(algemeeg.^gheer)
Nadelig saldo stijgtvboven de 4 miljoen; verdere stijging van de tekoi
ten op dit hoofdstuk kan niet worden toegestaan,Geen nieuwe arbeids
plaatsen meer creëren, we moeten blij zijn dat er geen arbeidsplaatser
verloren gaan. Op dit hoofdstuk zou volgens het CDA gesnoeid kunnen
worden door: samenvoeging van raadscommissies met een zo groot mogelij
ke bezetting door raadsleden. Het CDA komt tot de volgende formaties:
a)commissie welzijn,volksgezondheid en cultuur(waaronder sport- en
jeugdzaken); bjcommissie ruimtelijke ordening,volkshuisvesting en
milieuzaken; c)commissie financiën en economische zaken; d) commissi
openbare werken, verkeerszaken en marktwezen; e)commissie politie er
brandweeraangelegenheden; f)commissie georganiseerd overleg en g)con
missie sociale zaken en werkgelegenheid.
De commissie molenbeheer ware over te laten aan het particulier ini
tiatief O
Verder zou op dit hoofdstuk bezuinigd kunnen worden op: kosten "Hef
boom" (publicaties goedkoper, vorig jaar ook vermeld. Welke besparin
gen?) {presentiegelden leden stembureaus(behoort bij de reguliere taak
van raadsleden en ambtenaren; extra tijd behoort met extra verlof te
worden gehonoreerd); matiging kosten historische publicaties(graag
specificatie van kosten)terugbrengen presentiegelden streekgewest
(gewestraadsvergaderingen behoren tot reguliers taak van het raadslid,
een uitspraak van onze raad zou als opdracht meegegeven kunnen wor
den aan onze vertegenwoordigers in het streekgewest).
Verdere bemerkingen op dit hoofdstuk:
.vergoeding van ƒ,3 maand koffiekosten is erg laag, daarom <5f
helemaal afschaffen of optrekken tot een reële bijdrage;
.waarom worden bij "huldeblijken" de FNV,NCB en KVO niet genoemd?
.CDA stelt voor de kerstgratificatie voor ambtenaren in 4 jaar in plaat
van 2 jaar af te bouwen, zoals in commissie georganiseerd overleg be
sproken)