-17- - De fundamentele overweging zal moeten zijn: "Wat kan van het huidige voorzieningenniveau worden afgestoten om onze inwoners niet verder te "belasten", of "moeten wij het huidige voorzie ningenniveau handhaven ten koste van een zwaardere belasting van de inwoners"0 Het CDA vindt een verdere belasting van de inwoners slechts marginaal toegestaan.Het huidige voorzieningenpeil kan derhalve niet worden ge handhaafd, Geen plotselinge diep-ingrijpende maatregelen evenwel maar kiezen voor de weg van de geleidelijkheid. Bij het CDA zullen de volgende uitgangspunten centraal staan: bestrijding van de jeugdwerkloosheid, directe zorg voor een goede en betaalbare huisvesting en een verantwoord beleid in de welzijnssector Daarnaast zal een nog steeds en meer nadrukkelijke dan voorheen bij zondere verantwoordelijkheid gelden voor de zwakkeren in onze samen leving, W^^oeten met elkaar de moed hebben verantwoordelijkheid te dragen envmet alleen maar op anderen afschuiven, - Op pagina 2 van de aanbiedingsnota staat dat het voorlopige budgettai re uitkeringspercentage met 17 punten daalt,Op pagina 9 wordt met een daling van 16 punten gerekend, - Dankzij de verfijningsregeling sociale structuur ontvangt onze gemeen te uit het gemeentefonds wat extra. Wil het college de bijzondere pro blematiek nog eens bij de landelijke overheid aankaarten? West-Brabanl schijnt het grootste rampgebied binnen de EEG te zijn; - geconstateerd wordt dat de beschikbare capaciteit ten aanzien van de belastingen in êên jaar tijd met 10$ is gedaald; -het CDA vindt een kritische bezinning ten opzichte van het investe ringsprogramma dubbel op zijn plaats. Hierna gaf de heer Ermen een hoofdstuksgewijze beschouwing: - Hoofdstuk Il(algemeeg.^gheer) Nadelig saldo stijgtvboven de 4 miljoen; verdere stijging van de tekoi ten op dit hoofdstuk kan niet worden toegestaan,Geen nieuwe arbeids plaatsen meer creëren, we moeten blij zijn dat er geen arbeidsplaatser verloren gaan. Op dit hoofdstuk zou volgens het CDA gesnoeid kunnen worden door: samenvoeging van raadscommissies met een zo groot mogelij ke bezetting door raadsleden. Het CDA komt tot de volgende formaties: a)commissie welzijn,volksgezondheid en cultuur(waaronder sport- en jeugdzaken); bjcommissie ruimtelijke ordening,volkshuisvesting en milieuzaken; c)commissie financiën en economische zaken; d) commissi openbare werken, verkeerszaken en marktwezen; e)commissie politie er brandweeraangelegenheden; f)commissie georganiseerd overleg en g)con missie sociale zaken en werkgelegenheid. De commissie molenbeheer ware over te laten aan het particulier ini tiatief O Verder zou op dit hoofdstuk bezuinigd kunnen worden op: kosten "Hef boom" (publicaties goedkoper, vorig jaar ook vermeld. Welke besparin gen?) {presentiegelden leden stembureaus(behoort bij de reguliere taak van raadsleden en ambtenaren; extra tijd behoort met extra verlof te worden gehonoreerd); matiging kosten historische publicaties(graag specificatie van kosten)terugbrengen presentiegelden streekgewest (gewestraadsvergaderingen behoren tot reguliers taak van het raadslid, een uitspraak van onze raad zou als opdracht meegegeven kunnen wor den aan onze vertegenwoordigers in het streekgewest). Verdere bemerkingen op dit hoofdstuk: .vergoeding van ƒ,3 maand koffiekosten is erg laag, daarom <5f helemaal afschaffen of optrekken tot een reële bijdrage; .waarom worden bij "huldeblijken" de FNV,NCB en KVO niet genoemd? .CDA stelt voor de kerstgratificatie voor ambtenaren in 4 jaar in plaat van 2 jaar af te bouwen, zoals in commissie georganiseerd overleg be sproken)

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 131