-
I
een doorkruising van het algemeen inkomensbeleid zou kunnen betekenen#
Aan de gemeenten is wel de bevoegdheid gegeven tot het verlenen van
afschrijving van gemeentelijke belastingen; deze bevoegdheid kan men
ontlenen aan artikel 281 van de gemeentewet, juncto artikel 17 van de
Invorderingswet# Deze afschrijving kan toepassing vinden indien de be
lastingschuldige niet in staat is anders dan met buitengewoon bezwaar
de belasting of de volle belasting te betalen. Dij het beoordelen van
een verzoek om afschrijving spelen de persoonlijke omstandigheden van de
gene die het verzoek doet een grote rol#
De bevoegdheid tot het verlenen van afschrijving berust met betrekking
tot gemeentelijke belastingen (met uizondering van de onroerend-goed-
belasting) in beginsel bij de raad; in onze gemeente heeft de raad deze
bevoegdheid gedelegeerd aan burgemeester en wethouders. Voor het al
dan niet verlenen van afschrijving van belasting wordt door ons college
de norm van de Algemene Bijstandswet aangehouden. Geen afschrijving wordt
verleend, indien iemand uitkering geniet op grond van de Algemene Bij
standswet, derhalve zeker niet, indien de inkomsten boven de A.B.W.—
norm uitstijgen. Net als iemand die het minimumloon verdient moet de
bijstandsontvanger uit zijn of haar uitkering de normale kosten van het
bestaan betalen waaronder ook de gemeentelijke belastingen behoren.
Ook hierby zal het feitelijk afschrijvingsbeleid van de gemeente het
rijksbeleid op dit punt niet mogen doorkruisen. In het verleden heeft
de Kroon ook van haar vernietigingsbevoegdheid met betrekking tot het
verlenen van afschrijving gebruik gemaakt. In de Tweede Kamer zijn door
de V.V.D. ter zake al vragen gesteld.
Voor de onroerend—goedbelastingen berust wat onze gemeente betreft het
afschrijvingsbeleid by de Directeur dear Rijksbelastingen te Breda# Blij
kens van voornoemde directeur verkregen inlichtingen worden hierbij
normen gehanteerd welke liggen beneden de zgn# bystandsnsnorm. Elk ge
val wordt, naar gelang de persoonlijke omstandigheden, afzonderlijk be
oordeeld.
Overigens achten wij de belastingdruk in onze gemeente niet van dien
aard dat het verstrekken van een gemeentelijke eenmalige uitkering aan
de mensen met een minmum-inkomen gerechtvaardigd zou zijn# Ook dit
zou een doorkruising van het algemeen inkomensbeleid van het Rijk bete
kenen, afgezien nog van de vraag of hiervoor de provinciale goedkeu
ring zou worden verkregen.
Wij worstelen met een uitzonderlijk hoge werkloosheid. Velen zouden daar
door in aanmerking komen voor een eenmalige uitkering of voor afschry—
ving c.q. kwijtschelding van belastingen, zoals de heer GabriSls bedoelt.
Zo een en ander al mogelijk zou zyn, zullen deze bedragen dan toch weer
door anderen - en deze groep is dan niet zo erg groot meer - middels
b.v. sterkere verhoging van; de belastingen opgebracht moeten worden.
Ik verzoek de heer Gabriels dan ook by de behandeling van de begroting
1984 in de vergadering van 29 november a.s. aan te geven hoe naar zijn
mening een en ander gerealiseerd zou kunnen worden, aldus de voorzitter#
Hfet houden_van_c£iraiissie- enjr^^svergad^ringen op_ander_t^dstip
De heer GABRIELS: Wij verzoeken U~d"ê raads- en commissievergaderingen
naar de middag te verplaatsen# Een en ander zou besparend werken.
Raads- en commissieleden genieten voor hun werk een goede vergoeding
en kunnen naar onze mening hiertegen dan ook weinig bezwaar hebben#
Door geen gratis rookwaar meer besdikbaar te stellen tijdens raads-
en commissievergaderingen en recepties sobenfer te houden kan men nog
meer bezuinigen.
De heer ERMEN: Is Uw idee de commissievergaderingen zoveel mogelijk
te verplaatsen naar de late middag - geuit tijdens de laatste verga
dering van de commissie georganiseerd overleg verder besproken binnen
Uw college? Deze verplaatsing zou besparend werken en kunnen aanslui
ten bij het eventueel in te voeren systeem van "variabele werktijden".
In deze moet extra zorgvuldigheid in acht genomen worden omdat natuur
lijk niet elk commissielid zyn diensttijd gemakkelijk kan aanpassen aan