is nu nog 10% van de bijstandsuitkering voor rekening van de gemeente. De verschuiving van W.W.V. naar R.W.W. en de toeneming van het aantal werklozen leiden tot een toeneming van de bijstandsuitgaven voor reke ning van onze gemeente van 468.000,—. Ook de bezuinigingen in de welzijnssector gaan niet aan ons voorbij. Forse kortingen worden door het rijk toegepast. Ik noem Uj. korting op de rijksbijdrage maatschappelijke dienstverlening met 5» 2%, de korting op het bibliotheekwerk van 18,3% en de korting op de rijksbijdrage so ciaal-cultureel werk van 20%. Voorlopig is onze gemeente vanwege de hoge jeugdwerkloosheid uitgezonderd voor deze laatste korting. Gezien al deze sombere feiten ben ik toch blij u een sluitende begro ting te kunnen aanbieden. Dit is mogelijk gebleken door de bezuini gingsoperatie in 1983 - u bekend - die aan besparingen 250.000, structureel heeft opgeleverd zonder aantasting van het voorzieningen niveau ai zonder de burgers zwaardere lasten op te leggen. Deze eerste bezuinigingsronde is gevolgd door een tweede bezuinigings ronde. B. en W. hebben als richtlijn voor de begroting 1984 gegeven dat alle beïnvloedbare uitgaven met 5% moesten worden verminderd. Dit heeft geleid tot besparingen op b.v. de openbare verlichting, onderhoud we gen, brandweer, schoolzwemmen, sportaccommodaties e.d. Ook hier zijn pijnlijke operaties nog steeds vermeden. Wjj verwachten echter niet dat ook in de toekomst hiermee kan worden doorgegaan. Politieke keuzen, pijnlijke ingrepen, zullen wellicht binnenkort nodig worden. Dit kan leiden tot verlaging van alle subsidies en/of afbouw van enkele subsidies. Tot tevredenheid zal U ook stemmen dat de werkgelegenheid ten gemeen tehuize tot nu toe nog niet in gevaar is. Hoewel feitelijk een vacatu re atop vingevoerd is hiervan slechts in 1983 in één geval werkelijk ge bruik gemaakt, terwijl zelfs nog uitbreiding van personeel heeft plaats gevonden. In 1982 en 1983 werden resp. 7 en 11 nieuwe medewerkers aan getrokken. Dit betreft zowel opvulling van vacatures als uitbreiding van het personeel. Doordat steeds een bijzonder gedegen financieel beleid is gevoerd kun nen wij U deze sluitende begroting aanbieden waarin de lastenverzwaring van de burgers zo beperkt mogelijk is gehouden. Bat gedegen financiële beleid blijkt niet alleen uit het feit dat de begroting 1984 weer slui tend kon worden gemaakt zonder al te veel pijnlijke ingrepen, maar ook uit het feit dat wij zijn gevraagd om als proefgemeente te dienen voor het project van de provincie inzake begrotingstoezicht nieuwe stijl. In de besluitenlijst is hierover ook het en ander medegedeeld. Een com pliment overigens ook aan onze Afdeling Financiën. Werd in 1983 de onroerend-goedbelasting nog met 8% verhoogd, dit jaar stellen wij IJ een verhoging van 3% voor. Ook voor de meeste andere ge meentelijke belastingen en tarieven stellen wij een verhoging van 3% voor. Zoals U bekend behoort onze gemeente met zijn tarieven en ge meentelijke belastingen tot de goedkoopste van de provincie. Wij berekenen slechts 55% van de toegestane onroerend-goedbelasting, het reinigingsrecht wordt slechts voor 42% benut en het rioolrecht voor 49%# Teneinde de lastenverzwaring in deze moeilijke tijden voor on ze inwoners binnen de perken te houden, overeenkomstig Uw reeds meer dere malen uitgesproken wens, stellen wjj U beperkte aanpassingen van tarieven voor. Aangezien moeilijke keuzen in de komende tijd wellicht onontkoombaar zullen zijn, prioriteiten gesteld zullen moeten worden, bezuinigingen zullen moeten worden doorgevoerd en eventueel toch tarieven en gemeen telijke belastingen moeten worden verhoogd hebben vrij er behoefte aan ons te laten adviseren en bijstaan door een commissie financiën. Begin 1984 zal U een voorstel bereiken tot instelling van een commis sie financiën die uitsluitend uit raadsleden zal bestaan. Graag nodig ik U uit de ontwerp-begroting 1984 en de nota van aanbie-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 109