toenemen. Wij proberen de kostenkant zo laag mogelijk te houden. Dat is 1 moeilijk, want bijvoorbeeld op personeelskosten hebben we weinig of geer invloed. Bij het tegenvoorstel van de heer Ermen, met vaste en variabele kos ten, gaan de mensen toch weer klandestien storten. Bij dit systeem moet je, zoals wethouder Verpaalen al opmerkte, toch een hoog bedrag aan vaste kosten (ca. 70%) vragen. De mensen moeten dan toch nog de gemeentelijke vuilniszakken kopen. Antwoordend op de heer van Overveld: Vanwege ons laag dekkingspercen tage moeten wij toch hogere tarieven hanteren. Niet voor iedereen geldt trouwens een tariefsverhoging. Ook het ophalen van het huis vuil in de buitengebieden brengt voor ons hogere kosten met zich mee. We zullen trachten de tarieve^^voor de containers zo laag mogelijk te houden. Maar het is niet meeWredelijk en verantwoord dat ook hier het dekkingspercentage verhoogd wordt. Zelfs na de verhoging blijven de tarieven relatief nog laag. Op de opmerkingen van de heer Vroegrijk wil ik antwoorden dat gelei delijke tariefsverhoging mogelijk was geweest. Het voordeel is nu toch geweest dat men een tijdlang lagere tarieven heeft gehad* In het ver leden heeft deze raad steeds bepleiten terecht trouwens - voor zo laag mogelijke tarieven. De verhoging valt - ik heb dat meer gesteld - in het algemeen best mee. Wethouder Verpaalen heeft ten antwoord op de heer van Miert reeds gesproken over de recyclingsmogelijkheden en het gescheiden ophalen van huisafval. Aan het gebruik maken van eeij systeem met vaste en variabele kosten, waarover ook de heer Ermen heeft gesproken, heb ik reeds aandacht geschonken, aldus de voorzitter. De heer GABRIELS: Bij het voorgestelde systeem van de heer Ermen komt een gebruiker van 2 vuilniszakken gemiddeld per week reeds duurder uit, nl. op ƒ81 .75 en by gemiddeld 5 vuilniszakken per week op ca. ƒ100,=. Met dit systeem zijn de minder draagkrachtigen helemaal niet gebaat. De heer SCHIJVEN: Bij de begrotingsbehandelingen 1985 heeft het C.D.A. gesteld zich genoodzaakt te zien het dekkingspercentage by het huidige beleid versneld te laten groeien. Kennelijk is dit niet meer bij het C.D.A. van toepassing. Het C.D.A. is bij haar voorstel uitgegaan van het gebruik van slechts êên vuilniszak gemiddeld per week. Dat betreft echter een zeer klei ne groep. Per perceel wordt namelijk volgens de berekeningen van het C.D.A. gemiddeld 5,5 pak (20.500:5.880) gebruikt. V/ij komen dan vol gens het": systeem van de heer Ermen op een bedrag van ca. ƒ65, (3,5kf8,504^55,=). Het voorgestelde tarief van B. en W. betekent in dit geval een geringe verhoging van ƒ7» Het nieuwe systeen gaat het klandestiene storten tegen en bevordert dus het milieubewustzijn. De heer VISSENBERG: Het klandestiene storten is een kwestie van men taliteit. Er zijn in het verleden zelfs gemeentelijke huisvuil zakken klandestien gestort. Het klandestiene storten zal dus met invoering van het nieuwe systeem niet verdwijnen. De schuld lag niet geheel bij de betreffende mensen, maar ook by de gemeente. Zij had namelijk de plaatsen geschapen waar illegaal gestort kon worden, nl. door grond in de nieuwe wijken braak te laten liggen. Daar zijn nu gelukkig volks tuintjes gekomen. De heer ERKEN: Wy hebben inderdaad gesteld dat het dekkingspercentage snel moet groeien. Ons dekkingspercentage van 58,4% in ons voorstel tegenover 26% nu duidt daarop. Het betreft een globaal tegenvoorstel, dus de berekeningen zijn ook globaal Wy hebben oog voor het milieubewustzijn. Dit bewustzijn wordt bevorderd naarmate de verbruiker betaalt. Wy onderkennen het klandestiene stor- ten. Vandaar ook dat wij in ons systeem een basistarief hanteren.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 101