zeker ƒ60,"bedragen als het dekkingspercentage gehaald wik worden. Antwoordend op de heer van Overveld wil ik zeggen dat ook het College zich terdege bewust is dat het soms een forse verhoging betreft.De klej nere middenstanders worden inderdaad geconfronteerd met hogere tarie ven voor containers. Maar de bedrijfspanden met minder huisvuil kunnen ook maximaal 8 vuilniszakken per week aanbieden. De heer Vroegrijk gaat met de nodige op- en aanmerkingen met het voor stel akkoord. Ten aanzien van de opmerkingen van de heer van Miert betreffende de glasinzameling verwijs ik hem naar hetgeen ik reeds eerder heb gezegd. Het ophalen van oud papier blijft een zaak van de verenigingen. Wan neer de mensen zelf aan recycling willen doen is bij hen wel de be reidheid aanwezig het oud papier een maand lang te bewaren voor de vereniging. Door de gemeentelijke garantiesubsidie blijft het voor de verenigingen aantrekkelyk oud papier op te halen. Dit moeten wij als gemeente hun niet uit handen nemen. Recycling heeft bij ons College de volle aandacht, aldus wethouder Verpaalen. VOORZITTER: Antwoordend op de opmerkingen van de heer Vissenberg als zou de helft van het voorgestelde tarief voldoende zijn wil ik stellen dat door het bezoeken van 531 panden in het buitengebied de kosten aanzienlijk zullen stijgen. Bij een modaal gezin (man, vrouw en 2 kinderen)met een gemiddeld gebruik van 2 zakken per week komen we op een bedrag van 50 Mensen die hun vuil zelf naar de stort plaats brachten hebben nooit iets betaald en zijn derhalve zeer goed koop uit geweest. Maar de stortplaats kost ook geld. Zo is er bijvoor beeld 1,5 werkkracht bezig. Bij gemiddeld gebruik van 3 zakken per week (per jaar ca. 150 zakken) komt men bij dit systeem al duurder uit dan het voorgestelde systeem. Bij het huidige systeem wordt, zoals wethouder Verpaalen al opmerkte, weinig gebruik gemaakt van de glasbakken en wordt het oud papier vaak toch in huisvuilzakken meegegeven. Bovendien is er veel klan- destien gestort. Het opruimen kostte de gemeente veel geld. Dat het voorgestelde systeem minder milieubewust zou zijn waag ik te betwijfelen. De panden in het buitengebied worden nu ook door de huisvuilophaaldienst bezocht. Bovendien ligt het aan de mentaliteit van de mensen of zij hun glas in de glasbakken deponeren en hun oud papier aan de betreffende verenigingen aanbieden. Het huidige systeem is het meest eerlijke systeem, mits iedereen ook van de gemeentelijke huisvuilzakken gebruik zou maken. Daarbij laat ik in het midden of het gratis storten van een kleinere hoeveelheid vuil op de stortplaats mogelijk zou moeten zijn. Maar uit de aanwezigheid van illegale stortplaatsen blijkt al te duidelijk dat niet iedereen van de vuilniszakken gebruik maakt. Nogmaals wil ik stellen dat het ook het streven van het college is de tarieven zo laag mogelijk te houden. In vergelijking met andere ge meenten zijn de voorgestelde tarieven nog best redelijk te noemen. Het kan inderdaad voor eon aantal mensen een forse verhoging betekenen, bijvoorbeeld voor degenen die klandestien stortten of het zelf naar de stortplaats brachten. Maar we moeten nu eenmaal meer kostendekkend gaan werken en dan is dat niet te voorkomen. Uit financiële overwe gingen is dat noodzakelijk. V/ij moeten dan het profijtbeginsel hanteren: mensen die van iets gebruik maken moeten ervoor betalen. Ik bestrijd de mening van de heer Erraen dat wij mogen differentiëren naar mate van gebruik. Wij mogen differentiëren naar aantal bewoners van een pand. Hier kleven nogal wat bezwaren aan en wij zijn hier geen voorstander van.. Zo houdt bijvoorbeeld een groter aantal bewoners per perceel nog niet altijd in dat er meer afval geproduceerd wordt. Enerzijds vindt de heer Ermen de tariefsverhoging te fors, anderzijds wil hij toch meer kostendekkend gaan werken. By welk bedrag is heo dan aanvaardbaar? Bij de voorgestelde verhogingen zitten wy echter pas in 1936 op ca. 57%. Dat is weliswaar een raming. De kosten kunnen immers

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1983 | | pagina 100