I=Z=_ gens is onvoldoende en om mensenlevens te sparen is geen prijs te duur. Wethouder VERPAALEN: In zijn algemeenheid wil ik hierop het volgende antwoorden. In ons voorstel spreken wij van verzoeken (o.a. ook van de gemeente Rucphen). Hiermede is bedoeld een samenvatting te geven van alle tot op heden toe ondernomen acties, dus zowel gemeen telijke als particuliere. De taakopdracht aan de ambtelijke werkgroep is beperkt gebleven tot het ambulance-vervoer omdat by het aantreden van deze werkgroep vaststond dat verbetering van de bereikbaarheid door middel van aanleg van een afrit van de Rijksweg naar het zieken huis niet haalbaar is. Vanaf 1970 is hierover met Rijkswaterstaat ge discussieerd. Technische en financiële bezwaren zyn voor Rijkswater* staat steeds onoverkomelijke struikelblokken. Het heeft naat onze me ning weinig zin om in het rapport alles nog eens na te gaan en te o— verwegen, omdat de uitslag reeds vaststaat gelet op de probleemstel ling in dit rapport. Ten aanzien van het onderzoek naar knelpunten in het ambulancevervoer zyn wij van oordeel dat wij daarbij wel terdege re kening dienen te houden met de mening van de directeur van de Regio nale Ambulacedienst. Bij hem ligt de eerste verantwoordelijkheid ten aanzien van het functioneren van de ambulancedienst. Over meerdere gegevens dan in het rapport vermeld beschikken wij niet. Wy vinden het meest reële om zoveel mogelijk in contact te blijven met het gemeente bestuur van Roosendaal en daarbij aan te dringen op een zo goed moge lijke bewegwijzering en te zorgen voor zo soepel mogelijke routes. Daar naast natuurlijk alle aandacht vragen voor het openbaar vervoer, of schoon dat al aanmerkelijk verbeterd is. Er is per 1 januari 1982 een andere regeling van kracht geworden. De heer CLAESSEN: In een enquête zyn 15&9 personen ondervraagd. Daar uit blijkt dat 1232 mensen een afrit willen. Het merendeel is bijzonder slecht te spreken over de bereikbaarheid van het ziekenhuis. Dit gaat ook ten koste van de verpleging. Al lang kampt men met een tekort aan arbeidskrachten in het ziekenhuis. Dhr. VAN GINNEKEN:De Gewestraad moet erop geattendeerd worden dat bij plaatsing van dergelijke gebouwen wordt gelet op een betere situe ring en bereikbaarheid dan die van dit ziekenhuis. Raadslid JASPERS vond het een waanzinnige situatie dat - 50 meter er vandaan zijnde- heel de stad doorgereden moet worden om het ziekenhuis te bereiken. Er moet een oplossing gevonden worden voor een snellere bereikbaarheid, al is het alleen maar voor de ambulancewagens. Wethouder VERPAALEN: In de eerste plaats is het by de ambulancedienst niet zozeer de bedoeling het ziekenhuis zo snel mogelijk te bereiken, dan wel het zo spoedig mogelyk verlenen ter plaatse van eerste hulp. Over een snellere bereikbaarheid via een afrit is niet te praten, om dat Rijkswaterstaat daar vierkant op tegen is. Dat is een keihard gege ven. Ook een noordelijke afrit of een eventuele verbreding van het fietspad behoort volgens Rijkswaterstaat niet tot de mogelijkheden. Het raadslid JASPERS: Er zijn patiënten aan wie de hulpverleners van de ambulancedienst niets kunnen doen. Daarom is een snelle bereik baarheid een eerste vereiste. Wethouder VERPAALEN: De verantwoordelijkheid daarvoor -dat is reeds gezegd- berust bij de directeur van de Regionale Ambulancedienst. Wethouder BROUWERS deelde mede dat er sinds 1974 (sinds dat jaar zit hy in de Commissie Ambulancevervoer) geen enkele klacht is ge hoord over de ambulancedienst in de regio Roosendaal, noch van art sen noch van vervoerde patiënten. De ambulancedienst functioneert dus goed. VOORZITTER: Ik onderstreep nog eens de woorden van wethouder Ver- paaien. De ambulancewagens dienen goed uitgerust te zijn. Ik zou ook zwaar tillen aan de mening van de directeur van de Regionale Ambu lancedienst. Deze is er verantwoordelijk voor. De zorg van de raadsleden kan natuurlijk nog eens in het gewest ver woord worden. De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 7