I=Z=_
gens is onvoldoende en om mensenlevens te sparen is geen prijs te
duur.
Wethouder VERPAALEN: In zijn algemeenheid wil ik hierop het volgende
antwoorden. In ons voorstel spreken wij van verzoeken (o.a. ook
van de gemeente Rucphen). Hiermede is bedoeld een samenvatting te
geven van alle tot op heden toe ondernomen acties, dus zowel gemeen
telijke als particuliere. De taakopdracht aan de ambtelijke werkgroep
is beperkt gebleven tot het ambulance-vervoer omdat by het aantreden
van deze werkgroep vaststond dat verbetering van de bereikbaarheid
door middel van aanleg van een afrit van de Rijksweg naar het zieken
huis niet haalbaar is. Vanaf 1970 is hierover met Rijkswaterstaat ge
discussieerd. Technische en financiële bezwaren zyn voor Rijkswater*
staat steeds onoverkomelijke struikelblokken. Het heeft naat onze me
ning weinig zin om in het rapport alles nog eens na te gaan en te o—
verwegen, omdat de uitslag reeds vaststaat gelet op de probleemstel
ling in dit rapport. Ten aanzien van het onderzoek naar knelpunten in
het ambulancevervoer zyn wij van oordeel dat wij daarbij wel terdege re
kening dienen te houden met de mening van de directeur van de Regio
nale Ambulacedienst. Bij hem ligt de eerste verantwoordelijkheid ten
aanzien van het functioneren van de ambulancedienst. Over meerdere
gegevens dan in het rapport vermeld beschikken wij niet. Wy vinden het
meest reële om zoveel mogelijk in contact te blijven met het gemeente
bestuur van Roosendaal en daarbij aan te dringen op een zo goed moge
lijke bewegwijzering en te zorgen voor zo soepel mogelijke routes. Daar
naast natuurlijk alle aandacht vragen voor het openbaar vervoer, of
schoon dat al aanmerkelijk verbeterd is. Er is per 1 januari 1982 een
andere regeling van kracht geworden.
De heer CLAESSEN: In een enquête zyn 15&9 personen ondervraagd. Daar
uit blijkt dat 1232 mensen een afrit willen. Het merendeel is bijzonder
slecht te spreken over de bereikbaarheid van het ziekenhuis. Dit gaat
ook ten koste van de verpleging. Al lang kampt men met een tekort aan
arbeidskrachten in het ziekenhuis.
Dhr. VAN GINNEKEN:De Gewestraad moet erop geattendeerd worden dat
bij plaatsing van dergelijke gebouwen wordt gelet op een betere situe
ring en bereikbaarheid dan die van dit ziekenhuis.
Raadslid JASPERS vond het een waanzinnige situatie dat - 50 meter er
vandaan zijnde- heel de stad doorgereden moet worden om het ziekenhuis
te bereiken. Er moet een oplossing gevonden worden voor een snellere
bereikbaarheid, al is het alleen maar voor de ambulancewagens.
Wethouder VERPAALEN: In de eerste plaats is het by de ambulancedienst
niet zozeer de bedoeling het ziekenhuis zo snel mogelijk te bereiken,
dan wel het zo spoedig mogelyk verlenen ter plaatse van eerste hulp.
Over een snellere bereikbaarheid via een afrit is niet te praten, om
dat Rijkswaterstaat daar vierkant op tegen is. Dat is een keihard gege
ven. Ook een noordelijke afrit of een eventuele verbreding van het
fietspad behoort volgens Rijkswaterstaat niet tot de mogelijkheden.
Het raadslid JASPERS: Er zijn patiënten aan wie de hulpverleners van
de ambulancedienst niets kunnen doen. Daarom is een snelle bereik
baarheid een eerste vereiste.
Wethouder VERPAALEN: De verantwoordelijkheid daarvoor -dat is reeds
gezegd- berust bij de directeur van de Regionale Ambulancedienst.
Wethouder BROUWERS deelde mede dat er sinds 1974 (sinds dat jaar
zit hy in de Commissie Ambulancevervoer) geen enkele klacht is ge
hoord over de ambulancedienst in de regio Roosendaal, noch van art
sen noch van vervoerde patiënten. De ambulancedienst functioneert
dus goed.
VOORZITTER: Ik onderstreep nog eens de woorden van wethouder Ver-
paaien. De ambulancewagens dienen goed uitgerust te zijn. Ik zou ook
zwaar tillen aan de mening van de directeur van de Regionale Ambu
lancedienst. Deze is er verantwoordelijk voor.
De zorg van de raadsleden kan natuurlijk nog eens in het gewest ver
woord worden.
De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel.