-5-
aanzienlyk meer bezwaarschriften, omdat de methode van waardebepaling
lang niet zo objectief is als het factorenstelsel. Het factorenstel
sel is een goed stelsel. Wjj moeten rekening houden met het feit dat de
waarde in het economisch verkeer van elk pand kan stygen c.q. dalen
en dat het daarom goed is dat wij by onze heffingsgrondslag -wij hante
ren de oppervlakte^naatstaf- de vermenigvuldigingsfactor laten bekij
ken.
Er zal niet alleen een mooi rapport worden geleverd. Er komen een aan
tal zaken in waarmee wy ook voor de hogere overheden duidelijk kunnen
maken dat de vermenigvuldigingsfactoren door ons zijn bezien en even
tueel zodanig zyn aangepast dat voldaan wordt aan het wettelijk voor
schrift dat door de toepassing van bedoelde factoren op benaderende
wyze rekening wordt gehouden met de verschillen in waarde in het eco
nomische verkeer. Het bedrag van /35*000,= zal niet worden doorbere
kend in de onroerend-goedbelastingen. Het is ook niet de bedoeling
vast te stellen dat de onroerend-goedbelasting persé gewijzigd moet
worden. Daarover moeten wij ons nader beraden. De te verkrijgen gege
vens zullen niet automatisch leiden tot een verhoging. Het geeft ons
wel een beeld hoe we er voor staan en of de noodzaak van aanpassing
aanwezig is.
I De belastingplichtige kan uiteraard bezwaren aantekenen. Wordt het
een sluitpost van de gemeentebegroting? De gemeente heeft zelf wei
nig mogelijkheden. Het eigen belastinggebied is er één van. Tot nu toe
heeft de raad met veel wijsheid de mogelykheden van belastingheffing
gehanteerd. Er is nog een aardige reserve-capaciteit. Er zijn heel
veel gemeenten waar de onroerend-goedbelasting veel hoger is. Men
mag van het college eenzelfde terughoudend beleid in deze verwach
ten, waarmee Uw raad instemming heeft betuigd.
Er zyn veel bedragen die wij in deze raad moeten uitgeven waarvan ge
zegd kan worden: Trek voor dat bedrag een personeelslid aan of bouw
er een woning voor. Er zijn dingen die niet altijd vertaald kunnen wor
den in personeelsleden of woningen, hoe belangrijk die zaken in verband
met de werkgelegenheid of woningnood ook zyn. Het zijn nu eenmaal zaken
die gewoon nodig zijn, aldus de voorzitter.
De heer BOEREN: Dat hier weinig bezwaarschriften ten aanzien van de
onroerend-goedbelasting worden ingediend kan ook voortvloeien uit het
feit dat de mensen by de oppervlakte-maatstaf zelf niet goed kunnen
beoordelen of ze op de juiste wijze zyn aangeslagen. Het is naar myn
mening een goed systeem, maar wel wat ingewikkelder. Dat iemand niet
4P veel belasting hoeft te betalen wil nog niet zeggen dat hy niet te
veel belasting betaalt. Een waardegrondslag is beter te beoordelen.
Het ware goed via De Hefboom nog eens aan te geven hoe precies die be
lasting wordt bepaald.
Raadslid GABRIELS: Ik ga geheel akkoord met het voorstel na deze ex
plicatie door de voorzitter.
VOORZITTER: Het college zal zich beraden over de noodzaak tot instel
ling» van een commissie financiën, dit nog in antwoord op de vraag van
de heer Jacobs gesteld in eerste termijn.
De mensen denken dat de waardegrondslag beter te beoordelen is. Toch
is dat ook moeilijk. De oppervlakte-grondslag is objectiever, gemakke
lijker voor de leek om dat te bekijken, maar de vermenigvuldigingsfac
tor is inderdaad wat ingewikkelder. Via De Hefboom en een z.g. bij
sluiter is en zal er informatie daaromtrent worden gegeven. Op basis
van het onderzoek dat nu gestart zal worden zullen wy met nadere voor
stellen komen.
De raad ging vervolgens akkoord met het voorstel.
X Akkoordverklaring Voorstel tot akkord-verklaring met de begroting 1982 van het Woonwa-
Begrotmg 1982 Woon*'genschap Westelijk Noord-Brabant,
wagenschap.
De heer VAN GINNEKEN: Uit de begroting valt op te maken dat de ener-