-5- aanzienlyk meer bezwaarschriften, omdat de methode van waardebepaling lang niet zo objectief is als het factorenstelsel. Het factorenstel sel is een goed stelsel. Wjj moeten rekening houden met het feit dat de waarde in het economisch verkeer van elk pand kan stygen c.q. dalen en dat het daarom goed is dat wij by onze heffingsgrondslag -wij hante ren de oppervlakte^naatstaf- de vermenigvuldigingsfactor laten bekij ken. Er zal niet alleen een mooi rapport worden geleverd. Er komen een aan tal zaken in waarmee wy ook voor de hogere overheden duidelijk kunnen maken dat de vermenigvuldigingsfactoren door ons zijn bezien en even tueel zodanig zyn aangepast dat voldaan wordt aan het wettelijk voor schrift dat door de toepassing van bedoelde factoren op benaderende wyze rekening wordt gehouden met de verschillen in waarde in het eco nomische verkeer. Het bedrag van /35*000,= zal niet worden doorbere kend in de onroerend-goedbelastingen. Het is ook niet de bedoeling vast te stellen dat de onroerend-goedbelasting persé gewijzigd moet worden. Daarover moeten wij ons nader beraden. De te verkrijgen gege vens zullen niet automatisch leiden tot een verhoging. Het geeft ons wel een beeld hoe we er voor staan en of de noodzaak van aanpassing aanwezig is. I De belastingplichtige kan uiteraard bezwaren aantekenen. Wordt het een sluitpost van de gemeentebegroting? De gemeente heeft zelf wei nig mogelijkheden. Het eigen belastinggebied is er één van. Tot nu toe heeft de raad met veel wijsheid de mogelykheden van belastingheffing gehanteerd. Er is nog een aardige reserve-capaciteit. Er zijn heel veel gemeenten waar de onroerend-goedbelasting veel hoger is. Men mag van het college eenzelfde terughoudend beleid in deze verwach ten, waarmee Uw raad instemming heeft betuigd. Er zyn veel bedragen die wij in deze raad moeten uitgeven waarvan ge zegd kan worden: Trek voor dat bedrag een personeelslid aan of bouw er een woning voor. Er zijn dingen die niet altijd vertaald kunnen wor den in personeelsleden of woningen, hoe belangrijk die zaken in verband met de werkgelegenheid of woningnood ook zyn. Het zijn nu eenmaal zaken die gewoon nodig zijn, aldus de voorzitter. De heer BOEREN: Dat hier weinig bezwaarschriften ten aanzien van de onroerend-goedbelasting worden ingediend kan ook voortvloeien uit het feit dat de mensen by de oppervlakte-maatstaf zelf niet goed kunnen beoordelen of ze op de juiste wijze zyn aangeslagen. Het is naar myn mening een goed systeem, maar wel wat ingewikkelder. Dat iemand niet 4P veel belasting hoeft te betalen wil nog niet zeggen dat hy niet te veel belasting betaalt. Een waardegrondslag is beter te beoordelen. Het ware goed via De Hefboom nog eens aan te geven hoe precies die be lasting wordt bepaald. Raadslid GABRIELS: Ik ga geheel akkoord met het voorstel na deze ex plicatie door de voorzitter. VOORZITTER: Het college zal zich beraden over de noodzaak tot instel ling» van een commissie financiën, dit nog in antwoord op de vraag van de heer Jacobs gesteld in eerste termijn. De mensen denken dat de waardegrondslag beter te beoordelen is. Toch is dat ook moeilijk. De oppervlakte-grondslag is objectiever, gemakke lijker voor de leek om dat te bekijken, maar de vermenigvuldigingsfac tor is inderdaad wat ingewikkelder. Via De Hefboom en een z.g. bij sluiter is en zal er informatie daaromtrent worden gegeven. Op basis van het onderzoek dat nu gestart zal worden zullen wy met nadere voor stellen komen. De raad ging vervolgens akkoord met het voorstel. X Akkoordverklaring Voorstel tot akkord-verklaring met de begroting 1982 van het Woonwa- Begrotmg 1982 Woon*'genschap Westelijk Noord-Brabant, wagenschap. De heer VAN GINNEKEN: Uit de begroting valt op te maken dat de ener-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 5