-4-
deling Bevolking is daarvan het bewys. Er worden dus geen mensen af
gestoten. Bovendien is het onderhavige werk nogal geestdodend. Wan
neer we dit bestand automatiseren kunnen nog veel meer andere zaken
in de toekomst worden meegenomen. Een koppeling met andere instanties
(b.v. de Woningstichting) is wellicht mogelijk. Allemaal voordelen,
los van de noodzaak dit te doen om bij te blyven.
De computer maakt geen fouten, maar de fouten worden gemaakt door de
mensen die de computer bedienen.
De mensen hebben de mogelijkheid hun eigen persoonlijke gegevens in te
zien of deze wel juist zijn ingegeven en eventuele correcties aan te
brengen. De privacy is geheel gewaarborgd. Daar staat de gemeente ga
rant voor. Het gemeentebestuur draagt er zorg voor dat de gegevens
slechts geraadpleegd worden door personen die met de bijhouding van
de registers of met de verantwoordelijkheid van die bijhouding zijn be
last, aldus de voorzitter.
De raad ging hierna akkoord met het voorstel, met uitzondering van
de heer Jacobs, die bij zijn uitspraak bleef.
VIII 5 wijziging van Voorstel tot vaststelling van de 5e wijziging van de Algemene Politie—
de A.P.V. verordening van de gemeente Rucphen fgeluldshinder-henaUnp»n
De heer BOEREN: Met name in gemeenschapshuizen en op campings wordt
nogal eens muziek gemaakt met speakers buiten het gebouw. Kan hier
tegen worden opgetreden?
VOORZITTER: Ex artikel 153 van de A.P.V. (geluidshinder in de open*—
lucht) kan hiertegen worden opgetreden.
De raad ging hierna akkoord met het voorstel.
IX Krediet factoren— Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 55.000.= ten
stelsel onroerend hoeve van onderzoek werking factorenstelsel onroerend-goedbelastin-
goedbelastingen. gen (3 wijziging 1982).
Raadslid VAN 0VERVELD: By het hanteren van deze factorentabel wordt
by benadering rekening gehouden met de waarden in het economisch ver
keer. De heb de volgende vragen: 1. Leiden de nieuwe gegevens van het
Kafi niet automatisch tot hogere onroerend—goedbelastingen voor onze
inwoners? 2. Heeft het ryk of Uw college dit onderzoek ingesteld en
wat wordt met de gegevens op langere termyn gedaan? 5. Kunnen onze
inwoners bij deze nieuwe procedure bezwaarschriften indienen? Onze frac-
tie blijft waken voor een juiste hoogte van deze vorm van belasting,
opdat de eigen woningbezitters niet extra gedupeerd zullen worden,
aldus de heer van Overveld.
De heer VAN GINNEKEN ging akkoord met het voorstel. Een voordelige
zaak, vond hy. Hertaxeren kost veel meer dan een onderzoek instellen
naar de werking van het huidige factorenstelsel. Gezien de vele be*r
zwaarschriften in de buurgemeenten, die de verkeerswaarde hanteren
voor het vaststellen van de onroerend-goedbelastingen, zyn wy bijzon
der ingenomen met het feit dat onze gemeente de oppervlakte als maat
staf hanteert.
De heer GABRIELS: Het door onze gemeente gebruikte stelsel is een goed
stelsel. Er komen weinig bezwaarschriften binnen. Is het wel nodig nu
al een onderzoek in te stellen? Het huidige stelsel wordt nog maar
twee jaar gehanteerd. Kunnen we nog een paar jaar wachten? Met bijna
40% werklozen moet de belasting er echter niet door verhoogd worden.
Raadslid JACOBS: Onze fractie twijfelt aan de waarde van het voorstel.
De belastingbetaler zal op moeten draaien voor de kosten van het on
derzoek. Het zou te overwegen zyn een commissie financiën in te stel
len, waarin dergelyke zaken besproken zouden kunnen worden.
VOORZITTER: Door verschillende raadsleden is gevraagd of dit onder
zoek noodzakelijk is. Het college vindt dit inderdaad noodzakelijk.Vol
gens de voorschriften moet tenminste om de vyf jaar de heffingsgrond
slag worden herzien. Terecht is opgemerkt door de heer van Ginneken
dat hertaxering ingewikkelder is, meer geld kost en ook leidt tot