-4- deling Bevolking is daarvan het bewys. Er worden dus geen mensen af gestoten. Bovendien is het onderhavige werk nogal geestdodend. Wan neer we dit bestand automatiseren kunnen nog veel meer andere zaken in de toekomst worden meegenomen. Een koppeling met andere instanties (b.v. de Woningstichting) is wellicht mogelijk. Allemaal voordelen, los van de noodzaak dit te doen om bij te blyven. De computer maakt geen fouten, maar de fouten worden gemaakt door de mensen die de computer bedienen. De mensen hebben de mogelijkheid hun eigen persoonlijke gegevens in te zien of deze wel juist zijn ingegeven en eventuele correcties aan te brengen. De privacy is geheel gewaarborgd. Daar staat de gemeente ga rant voor. Het gemeentebestuur draagt er zorg voor dat de gegevens slechts geraadpleegd worden door personen die met de bijhouding van de registers of met de verantwoordelijkheid van die bijhouding zijn be last, aldus de voorzitter. De raad ging hierna akkoord met het voorstel, met uitzondering van de heer Jacobs, die bij zijn uitspraak bleef. VIII 5 wijziging van Voorstel tot vaststelling van de 5e wijziging van de Algemene Politie— de A.P.V. verordening van de gemeente Rucphen fgeluldshinder-henaUnp»n De heer BOEREN: Met name in gemeenschapshuizen en op campings wordt nogal eens muziek gemaakt met speakers buiten het gebouw. Kan hier tegen worden opgetreden? VOORZITTER: Ex artikel 153 van de A.P.V. (geluidshinder in de open*— lucht) kan hiertegen worden opgetreden. De raad ging hierna akkoord met het voorstel. IX Krediet factoren— Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 55.000.= ten stelsel onroerend hoeve van onderzoek werking factorenstelsel onroerend-goedbelastin- goedbelastingen. gen (3 wijziging 1982). Raadslid VAN 0VERVELD: By het hanteren van deze factorentabel wordt by benadering rekening gehouden met de waarden in het economisch ver keer. De heb de volgende vragen: 1. Leiden de nieuwe gegevens van het Kafi niet automatisch tot hogere onroerend—goedbelastingen voor onze inwoners? 2. Heeft het ryk of Uw college dit onderzoek ingesteld en wat wordt met de gegevens op langere termyn gedaan? 5. Kunnen onze inwoners bij deze nieuwe procedure bezwaarschriften indienen? Onze frac- tie blijft waken voor een juiste hoogte van deze vorm van belasting, opdat de eigen woningbezitters niet extra gedupeerd zullen worden, aldus de heer van Overveld. De heer VAN GINNEKEN ging akkoord met het voorstel. Een voordelige zaak, vond hy. Hertaxeren kost veel meer dan een onderzoek instellen naar de werking van het huidige factorenstelsel. Gezien de vele be*r zwaarschriften in de buurgemeenten, die de verkeerswaarde hanteren voor het vaststellen van de onroerend-goedbelastingen, zyn wy bijzon der ingenomen met het feit dat onze gemeente de oppervlakte als maat staf hanteert. De heer GABRIELS: Het door onze gemeente gebruikte stelsel is een goed stelsel. Er komen weinig bezwaarschriften binnen. Is het wel nodig nu al een onderzoek in te stellen? Het huidige stelsel wordt nog maar twee jaar gehanteerd. Kunnen we nog een paar jaar wachten? Met bijna 40% werklozen moet de belasting er echter niet door verhoogd worden. Raadslid JACOBS: Onze fractie twijfelt aan de waarde van het voorstel. De belastingbetaler zal op moeten draaien voor de kosten van het on derzoek. Het zou te overwegen zyn een commissie financiën in te stel len, waarin dergelyke zaken besproken zouden kunnen worden. VOORZITTER: Door verschillende raadsleden is gevraagd of dit onder zoek noodzakelijk is. Het college vindt dit inderdaad noodzakelijk.Vol gens de voorschriften moet tenminste om de vyf jaar de heffingsgrond slag worden herzien. Terecht is opgemerkt door de heer van Ginneken dat hertaxering ingewikkelder is, meer geld kost en ook leidt tot

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 4