Y,
VII Automatisering
persoonsregister,
Ir3r„
worden terugggekocht. Weer een ondernemer die het niet ziet zitten
om te gaan investeren. Dit bevordert de werkloosheid. De gemeente
Etten-Leur heeft een initiatief ontwikkeld om het de kleine onderne
mer wat gemakkelijker te maken. Zou dit hier ook mogelijk zijn?
VOORZITTER: Het is duidelijk dat de werkgelegenheid moet worden bevor
derd. Er zijn hier nog wel mogelijkheden tot vestiging van bedrijven.
Maandag j.l. ben ik reeds bij de Kamer van Koophandel geweest voor een
kennismakingsgesprek en om over de problematiek van onze gemeente te
spreken. De aandacht is erop gevestigd dat onze gemeente nog ruimte
heeft voor vestiging van bedrijven. Vrijblijvend hebben we wat afspraken
gemaakt. De fa. Havermans heeft geen mogelijkheden gezien hier het be
drijf op te bouwen. Het college betreurt dat ook, maar conform de af
spraken moeten we deze grond nu terugkopen, m.n. om in de gaten te
houden welke bedrijven zich daar wel vestigen. Bü verkoop van de grond
zouden we anders onze invloed verliezen en dat is ook niet het stre
ven van de raad.
De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel.
Voorstel en nota inzake automatisering van het persoonsregister van
de gemeente Rucphen (4 wijziging 1982),
De heer VAN 0VERVELD: Onze fractie beseft dat moderne technologische
ontwikkelingen niet meer tegen te houden zjjn<.en dat de voorgestelde
automatisering heel wat geestdodend werk voor de ambtenaren bespaart.
Wij willen echter de volgende kanttekeningen bij het voorstel plaatsen:
1Automatisering kost arbeidsplaatsen 2. Fouten herstellen bi) het ge
bruik van computers kost zeer veel tijd. 3* De jaarlijkse kosten zijn
zo hoog dat men voor hetzelfde bedrag twee arbeidskrachten had kunnen
aantrekken. 4« Kan iedere inwoner over zijn eigen persoonlijke gegevens
beschikken en welke garanties zijn er dat deze gegevens niet "verkeerd"
gebruikt worden. Ondanks deze kanttekeningen willen wij toch onze goed
keuring aan dit voorstel geven, aldus raadslid van Overveld.
De heer SCHIJVEN: Akkoord met het voorstel. Inmiddels heeft het bestuur
van de Woningstichting de eerste schreden gezet op het pad van de au
tomatisering. Om de kosten gezamenlijk op te vangen zouden we op dit
gebied kunnen samenwerken. Het bestand van de Woningstichting kan mis
schien ingebracht worden in het automatiseringspakket van de gemeente
of omgekeerd. Hierdoor kan men wellicht de kosten beperken.
De heer BOEREN betuigde zijn instemming met het voorstel. Er wordt wel
geklaagd dat automatisering leidt tot werkloosheid. Dat kan gedeelte
lijk waar zijn, maar automatisering kan ook leiden tot bestrijding van
de werkloosheid. Automatisering bespaart tijd, dus geld en dat geld
kan weer voor andere zaken worden aangewend. Voor die andere zaken
zijn dan weer wel arbeidskrachten nodig. Ik vind het een goed voorstel,
aldus raadslid Boeren.
De heer JACOBS kon noch met het voorstel noch met de nota zijn instem
ming betuigen. Automatisering leidt zeker op langere termijn tot werk
loosheid en het zou beter geweest zijn het te besteden bedrag aan ge
wend te hebben voor het creëren van twee A drie arbeidsplaatsen.
VOORZITTER: Dank aan de raadsleden van Overveld, Schijven en Boeren
voor hun instemming. Ik betreur het dat de fractie van de P.v.d.A.,
die toch altijd op de bres wil staan voor de vooruitgang, meent dat
automatisering een achteruitgang is. Dat ben ik niet altijd tegengeko
men bij de partijgenoten van de heer Jacobs. Bladzijde 3 van de nota wijst
er nadrukkelijk op dat het systeem van de ponskaarten door het C.B.T.
binnen 3 4 jaar zal worden afgestoten. De niet-geautomatiseerde
gemeenten moeten dan tot een ander systeem overgaan. Het is een aflo
pende zaak en dan is het logisch -regeren is immers vooruitzien- dat
we met dit voorstel komen. Wij delen de zorg van de raadsleden over de
weigelegenheid, maar deze automatisering kost geen arbeidsplaatsen.
Een advertentie voor een nieuwe kracht (i.v.m. vervanging) op de Af-