Y, VII Automatisering persoonsregister, Ir3r„ worden terugggekocht. Weer een ondernemer die het niet ziet zitten om te gaan investeren. Dit bevordert de werkloosheid. De gemeente Etten-Leur heeft een initiatief ontwikkeld om het de kleine onderne mer wat gemakkelijker te maken. Zou dit hier ook mogelijk zijn? VOORZITTER: Het is duidelijk dat de werkgelegenheid moet worden bevor derd. Er zijn hier nog wel mogelijkheden tot vestiging van bedrijven. Maandag j.l. ben ik reeds bij de Kamer van Koophandel geweest voor een kennismakingsgesprek en om over de problematiek van onze gemeente te spreken. De aandacht is erop gevestigd dat onze gemeente nog ruimte heeft voor vestiging van bedrijven. Vrijblijvend hebben we wat afspraken gemaakt. De fa. Havermans heeft geen mogelijkheden gezien hier het be drijf op te bouwen. Het college betreurt dat ook, maar conform de af spraken moeten we deze grond nu terugkopen, m.n. om in de gaten te houden welke bedrijven zich daar wel vestigen. Bü verkoop van de grond zouden we anders onze invloed verliezen en dat is ook niet het stre ven van de raad. De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel. Voorstel en nota inzake automatisering van het persoonsregister van de gemeente Rucphen (4 wijziging 1982), De heer VAN 0VERVELD: Onze fractie beseft dat moderne technologische ontwikkelingen niet meer tegen te houden zjjn<.en dat de voorgestelde automatisering heel wat geestdodend werk voor de ambtenaren bespaart. Wij willen echter de volgende kanttekeningen bij het voorstel plaatsen: 1Automatisering kost arbeidsplaatsen 2. Fouten herstellen bi) het ge bruik van computers kost zeer veel tijd. 3* De jaarlijkse kosten zijn zo hoog dat men voor hetzelfde bedrag twee arbeidskrachten had kunnen aantrekken. 4« Kan iedere inwoner over zijn eigen persoonlijke gegevens beschikken en welke garanties zijn er dat deze gegevens niet "verkeerd" gebruikt worden. Ondanks deze kanttekeningen willen wij toch onze goed keuring aan dit voorstel geven, aldus raadslid van Overveld. De heer SCHIJVEN: Akkoord met het voorstel. Inmiddels heeft het bestuur van de Woningstichting de eerste schreden gezet op het pad van de au tomatisering. Om de kosten gezamenlijk op te vangen zouden we op dit gebied kunnen samenwerken. Het bestand van de Woningstichting kan mis schien ingebracht worden in het automatiseringspakket van de gemeente of omgekeerd. Hierdoor kan men wellicht de kosten beperken. De heer BOEREN betuigde zijn instemming met het voorstel. Er wordt wel geklaagd dat automatisering leidt tot werkloosheid. Dat kan gedeelte lijk waar zijn, maar automatisering kan ook leiden tot bestrijding van de werkloosheid. Automatisering bespaart tijd, dus geld en dat geld kan weer voor andere zaken worden aangewend. Voor die andere zaken zijn dan weer wel arbeidskrachten nodig. Ik vind het een goed voorstel, aldus raadslid Boeren. De heer JACOBS kon noch met het voorstel noch met de nota zijn instem ming betuigen. Automatisering leidt zeker op langere termijn tot werk loosheid en het zou beter geweest zijn het te besteden bedrag aan ge wend te hebben voor het creëren van twee A drie arbeidsplaatsen. VOORZITTER: Dank aan de raadsleden van Overveld, Schijven en Boeren voor hun instemming. Ik betreur het dat de fractie van de P.v.d.A., die toch altijd op de bres wil staan voor de vooruitgang, meent dat automatisering een achteruitgang is. Dat ben ik niet altijd tegengeko men bij de partijgenoten van de heer Jacobs. Bladzijde 3 van de nota wijst er nadrukkelijk op dat het systeem van de ponskaarten door het C.B.T. binnen 3 4 jaar zal worden afgestoten. De niet-geautomatiseerde gemeenten moeten dan tot een ander systeem overgaan. Het is een aflo pende zaak en dan is het logisch -regeren is immers vooruitzien- dat we met dit voorstel komen. Wij delen de zorg van de raadsleden over de weigelegenheid, maar deze automatisering kost geen arbeidsplaatsen. Een advertentie voor een nieuwe kracht (i.v.m. vervanging) op de Af-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 3