-2-
®ijdrage h. fonds
Perdu voor 45 ther-
m°-cassettes voor
^arme maaltijdvoor
ziening.
j -^ota eindrapportage
oprichting geweste
lijke gezondheids
dienst o
Vnn-rRt.el tot het verlenen van een hijdrage fonds perdu van ,62^1,24
'"..tl-won A R fVlPTMItriw
eon de Pestoor Bastiaanaenstiohting voor aanschaffing van 45 thermo-
cassettes ten behoeve van de warme maalti.idvoorziening.
24 wijziging 1982}
Be heer GABRIEIS juichte het voorstel toe „Hij had inmiddels vernomen dat
stappen zijn gezet voor realisering van het bejaardencentrusutfanneer
dit centrum zelf voor de maaltijden kan zorgen zal dit zeker kostenbe-
sparend zijn.
De heer VAN GINNEKEN deelde mede in andere gemeenten geïnformeerd te
hebben naar de kostprijs van de warme maaltijden.Rucphen zit iets lager.
Wellicht kan dat nog iets lager wanneer we een eigen verzorgingstehuis
hebben.
Wethouder VAN OOSTERBOSCH: momenteel kunnen van de warme maaltijdvoor
ziening profiteren mensen van 60 jaar en ouder. De mogelijkheid van uit
bouw naar andere groepen is aanwezig. Het Elisabeths-huis in Etten-Leur
heeft voor Rucphen een capaciteit van 15 maaltijden.De kostprijs,ver
meerderd met ƒ.1, voor organisatie- en vervoerskosten is echt niet aan
de hoge kant.
De raad besloot hierna conform het voorstel.
Nota inzake eindrapportage over de oprichting van een gewestelijke ge
zondheidsdienst.
De heer VAN OVER VELD verklaarde zich geheel akkoord met het voorstel.
Wij zijn ook de mening toegedaan dat de nieuw opgerichte dienst de
lasten van de eertijds bestaande diensten dient over te nemen. Eertijds
waren er voor onze gemeente geen andere mogelijkheden dan aan het be
staande patroon vast te houden, dit zelfs met toestemming van *s-Her-
togenbosch. Aan onze verlangens is op geen enkele manier tegemoet geko-
men.Dit heeft tot gevolg dat de gemeente Rucphen voor de kosten van
afvloeiing, zijnde ƒ.41.000,moet opdraaien. Als wij grootschalig wil
len optreden binnen ons gewest dan zullen wij binnen dat gewest elkanders
lasten moeten dragen.Wij stellen dan ook voor,aldus de heer van Overveld,
om de gemaakte opmerkingen ter kennis te brengen van het dagelijks be
stuur van het streekgewest teneinde alsnog een financiële regeling in
deze tot stand te brengen.
De heer VAN GINNEKEN zei dat er weinig rekening is gehouden met de be
zwaren die onze gemeente heeft geuit en waar toch ook verschillende an
dere gemeenten achter stonden. Welke inspraak hebben de kleinere gemeen
ten nog als de twee grote centrum—gemeenten eenmaal een gezamenlijk be
sluit hebben genomen? Er is ook bezwaar gemaakt door verschillende ge
meenten tegen de vestigingsplaats alsook tegen de twee-hoofdige directie
Zeer ernstig is geprotesteerd tegen het niet opnemen van de lasten van
het instituut gemeente—arts in de nieuwe dienst. Alle bezwaren zijn ter
zijde geschoven.
Is er al enig inzicht inzake de huisvesting van de gewestelijke gezond
heidsdienst Wij staan geheel achter het voorstel van burgemeester en
wethouders de wachtgeldlasten van het instituut gemeente-arts geheel
voor rekening van de nieuw op te richten dienst te brengen,aldus de heer
van Ginneken.
De heer VISSENBERG was het eens met de vorige sprekers. Het is een nor
male zaak dat de gewestelijke gezondheidsdienst ook de lasten accepteert.
Wethouder BROUWERS: het betreft inderdaad niet alleen onze gemeenteVer
schillende andere gemeenten uit de regio hebben duidelijk laten blijken
het niet eens te zijn met de vestigingsplaats en ook niet met de twee
hoofdige directie. Een nieuw op te richten dienst geeft in het begin
meestal wel wat problemen.
Het college is van mening, dat de kosten van het instituut gemeente
arts meegenomen moeten worden in de aanloopkosten van de nieuwe dienst.
Het ministerie van volksgezondheid zal, naar we hebben vernomen, toch
een behoorlijk bedrag beschikbaar stellen voor aanloopkosten. Het dage
lijks bestuur van het gewest denkt ook al wel in die richting. Voor
onze gemeente betreft het ƒ.41.000,Met de andere gemeenten mee be-