-2- ®ijdrage h. fonds Perdu voor 45 ther- m°-cassettes voor ^arme maaltijdvoor ziening. j -^ota eindrapportage oprichting geweste lijke gezondheids dienst o Vnn-rRt.el tot het verlenen van een hijdrage fonds perdu van ,62^1,24 '"..tl-won A R fVlPTMItriw eon de Pestoor Bastiaanaenstiohting voor aanschaffing van 45 thermo- cassettes ten behoeve van de warme maalti.idvoorziening. 24 wijziging 1982} Be heer GABRIEIS juichte het voorstel toe „Hij had inmiddels vernomen dat stappen zijn gezet voor realisering van het bejaardencentrusutfanneer dit centrum zelf voor de maaltijden kan zorgen zal dit zeker kostenbe- sparend zijn. De heer VAN GINNEKEN deelde mede in andere gemeenten geïnformeerd te hebben naar de kostprijs van de warme maaltijden.Rucphen zit iets lager. Wellicht kan dat nog iets lager wanneer we een eigen verzorgingstehuis hebben. Wethouder VAN OOSTERBOSCH: momenteel kunnen van de warme maaltijdvoor ziening profiteren mensen van 60 jaar en ouder. De mogelijkheid van uit bouw naar andere groepen is aanwezig. Het Elisabeths-huis in Etten-Leur heeft voor Rucphen een capaciteit van 15 maaltijden.De kostprijs,ver meerderd met ƒ.1, voor organisatie- en vervoerskosten is echt niet aan de hoge kant. De raad besloot hierna conform het voorstel. Nota inzake eindrapportage over de oprichting van een gewestelijke ge zondheidsdienst. De heer VAN OVER VELD verklaarde zich geheel akkoord met het voorstel. Wij zijn ook de mening toegedaan dat de nieuw opgerichte dienst de lasten van de eertijds bestaande diensten dient over te nemen. Eertijds waren er voor onze gemeente geen andere mogelijkheden dan aan het be staande patroon vast te houden, dit zelfs met toestemming van *s-Her- togenbosch. Aan onze verlangens is op geen enkele manier tegemoet geko- men.Dit heeft tot gevolg dat de gemeente Rucphen voor de kosten van afvloeiing, zijnde ƒ.41.000,moet opdraaien. Als wij grootschalig wil len optreden binnen ons gewest dan zullen wij binnen dat gewest elkanders lasten moeten dragen.Wij stellen dan ook voor,aldus de heer van Overveld, om de gemaakte opmerkingen ter kennis te brengen van het dagelijks be stuur van het streekgewest teneinde alsnog een financiële regeling in deze tot stand te brengen. De heer VAN GINNEKEN zei dat er weinig rekening is gehouden met de be zwaren die onze gemeente heeft geuit en waar toch ook verschillende an dere gemeenten achter stonden. Welke inspraak hebben de kleinere gemeen ten nog als de twee grote centrum—gemeenten eenmaal een gezamenlijk be sluit hebben genomen? Er is ook bezwaar gemaakt door verschillende ge meenten tegen de vestigingsplaats alsook tegen de twee-hoofdige directie Zeer ernstig is geprotesteerd tegen het niet opnemen van de lasten van het instituut gemeente—arts in de nieuwe dienst. Alle bezwaren zijn ter zijde geschoven. Is er al enig inzicht inzake de huisvesting van de gewestelijke gezond heidsdienst Wij staan geheel achter het voorstel van burgemeester en wethouders de wachtgeldlasten van het instituut gemeente-arts geheel voor rekening van de nieuw op te richten dienst te brengen,aldus de heer van Ginneken. De heer VISSENBERG was het eens met de vorige sprekers. Het is een nor male zaak dat de gewestelijke gezondheidsdienst ook de lasten accepteert. Wethouder BROUWERS: het betreft inderdaad niet alleen onze gemeenteVer schillende andere gemeenten uit de regio hebben duidelijk laten blijken het niet eens te zijn met de vestigingsplaats en ook niet met de twee hoofdige directie. Een nieuw op te richten dienst geeft in het begin meestal wel wat problemen. Het college is van mening, dat de kosten van het instituut gemeente arts meegenomen moeten worden in de aanloopkosten van de nieuwe dienst. Het ministerie van volksgezondheid zal, naar we hebben vernomen, toch een behoorlijk bedrag beschikbaar stellen voor aanloopkosten. Het dage lijks bestuur van het gewest denkt ook al wel in die richting. Voor onze gemeente betreft het ƒ.41.000,Met de andere gemeenten mee be-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 37