=Z=. Gebruik maken van de aanwijzingsbevoegdheid door Gedeputeerde Staten moet echter wel als een allerlaatste redmiddel gezien worden. Mede om dat er heel wat voor komt kijken voordat de juridische grondslag voor een aanwijzing (op basis van het streekplan of het uitwerkingsplan) een feit is. Zodra van het Streekgewest met betrekking tot deze aangelegenheid na dere voorstellen ontvangen zijn, zult U hierover verder geinformeerd worden. Wat het klandestien storten betreft, waarop de heer Schijven doelde, kan worden gezegd dat momenteel in Rijckevorsel, België wordt gestort. Helemaal niet klandestien overigens, want deze stortplaats staat onder toezicht van de Inspectie van het Mijnwezen in België. Zegwaard, waar mee wij een contract hebben, stort daar momenteel, aldus wethouder Ver- paaien. Op de vraag van de heer Jaspers antwoordde wethouder Verpaalen: Ons contract met Zegwaard loopt tot 1984. Wij hebben inderdaad altnd een mogelykheid gevonden om ons vuil te storten, maar toch wil ik verwijzen naar het afvalstoffenplan waar de provincie mee bezig is en waarin ge steld wordt dat er maar drie lokaties aangewezen zijn voor de eerste planperiode 1982-1987, n.l. de Kragge in Bergen op Zoom, de Boonhil in Steenbergen en de vuilverbrandingsinstallatie in Roosendaal. Buiten deze nieuwe regionale lokaties zal het straks beslist niet mogelijk zijn verder nog goedkeuring te verkrijgen voor een eigen stortplaats. Naar aanleiding van de vraag van de heer Jacobs betreffende het verder meedenken en de besluitvorming kan ik mededelen dat vier van onze raads leden binnen het Streekgewest opereren. Daarnaast ligt het in de bedoe ling, dat, wanneers straks een commissie milieu-zaken gevormd zal zijn, over deze zaken in die commissie gesproken zal worden. In tweede termijn werden de volgende vragen gesteld. De heer JASPERS: Na deze woorden van wethouder Verpaalen blijkik er met de vuilverbrandingsinstallatie te Roosendaal nog niet zover naast,.te zijn, Ik zet vraagtekens bij de bijdrage toegezegd door Gedeputeerde Staten. We moeten afwachten waar Zegwaard zijn stortplaats gaat zoeken. We zijn gesteld tot 1984 en dan zien we wel weer verder. Een onderzoek van ƒ400.000,= is momenteel een belachelijke zaak. Wethouder VERPAALEN: Het afvalstoffenplan ligt ter inzage. Wanneer IJ dat gelezen zou hebben, had U kunnen constateren dat er buiten de des betreffende lokaties in de regio helemaal geen huisvuil gestort mag worden. Ook Zegwaard mag dan elders niet meer storten. Wij zijn derhalve aanpwezen op die lokaties die via het Streekgewest worden aangewezen. De heer VR0EGRIJK: Waarom hebben wij enkele jaren geleden die vuilover- slagplaats nog gebouwd? Ik ben het eens met de heer Jaspers dat ƒ400.000,= geen kleinigheid is. Het is mij te duur. Wethouder VERPAALEN: Met de bouw van een vuiloverslagplaats heeft de gemeente erg veel geld gewonnen. Waarom is dit gedaan? Moeten onze in woners straks misschien naar Steenbergen of Bergen op Zoom rijden om hun huisvuil kwijt te kunnen? We zijn blij met het feit dat we hier voor onze eigen bewonerl Vuiloverslagplaats hebben. Het ophalen van het huisvuil met containers geeft ook een belangrijk voordeel. Wethouders BROUWERS: Ik wil de raadsleden verzoeken het afvalstoffen plan goed te bestuderen. Er zijn nog veel misverstanden. VOORZITTER: Ik ondersteun deze hartekreet van wethouder Brouwers ten zeerste. We moeten de verleiding om illegaal te gaan storten zoveel mogelijk tegengaan. Tot 1984 zijn we onder de pannen. Maar regeren is vooruitzien en daarom moeten we verder denken. Het voorstel werd in stemming gebracht. Tegen het voorstel stemden de heren Jaspers en Vroegrijk, waarbij zich de heren Gabriëls, Vissen berg en Boeren aansloten. Het voorstel werd derhalve aanvaard met 11 stemmen voor en 5 stemmen tegen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 21