-16-
gesteld door
aadslid/-leden:
Van Girmeken
Bezoekers van het skicentrum zullen van de parkeerruimten bij de hoofd
ingang van het sport— en vrije tijdscentrum aan de Kozijnenhoek gebruik
moeten maken en ook vanaf die zijde het skicentrum moeten bereiken,
dus niet vanaf de Baanvelden. Alleen bij bijzondere gebeurtenissen op
de skibaan of elders in het sport— en vrijetijdscentrum zal toestem
ming worden gegeven om gebruik te maken van de dienstingang aan de
Baanvelden,
Door en op kosten van de exploitant is zorggedragen voor de afraste
ring van het skicentrum. De plaatsing daarvan is geschied in overleg
met gemeentewerken.
De gemaakte afspraken met de exploitant van de skibaan zijn schrifte
lijk vastgelegd, zodat over en weer de rechten en verplichtingen vast
liggen, Zodra de skibaan geheel gereed is en enige ervaring is opge
daan hiermede, zal een huurovereenkomst worden opgemaakt, waarin een
aantaL details nader zullen worden geregeld.
Uit publikaties hebben wij begrepen, dat de meningen omtrent de ski
baan verdeeld zijn. Voor een deel zal dat voortkomen uit de gedachte
dat de skibaan goed is voor anderen dan de eigen inwoners en dat het
voor de gemeente een prestige-object is dat alleen maar geld kost.We
willen hierbij stellen, dat het hier gaat over een skicentrum dat een
functie zal vervullen in het totale sport- en vrije tijdscentrum. Voor
het sport— en vrije tijdscentrum kan de skibaan in de toekomst een
trekpleister vormen, waardoor de rentabiliteit van het sport- en vrije
tijdscentrum kan stijgen. Voorts hebben wij vernomen, dat de Ski- en
langlaufclub Rucphen al ca. 250 leden telt, waarvan ca. 120 leden af
komstig uit onze gemeente. Hieruit blijkt, dat de skibaan <5<5k veel be
langstelling heeft van eigen inwoners.
Ook mag gerust nog eens worden benadrukt, dat het skicentrum een par
ticulier initiatief is, waarvan eigen inwoners en anderen gebruik
kunnen maken, zonder dat de gemeente daarvoor behoeft te investeren.
Onderwerp: omleiding Rucphen.
Antwoord
In het wat oudere deel van de kern Rucphen is sprake van een onduide
lijke wegnstructuur, welke tot gevolg heeft dat het al dan niet door
gaande verkeer op plaatsen wordt aangetroffen waar dit eigenlijk hele
maal niet behoeft te zijn. Hierdoor ontstaan conflicten tussen al dan
niet doorgaand gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer.
In de nota "nadere koersbepaling" wordt een alternatief voor de be
staande hoofdweg door de kom gegeven, nl. in de vorm van een omleiding
ten zuiden en ten westen van Rucphen, De kom van Rucphen zou daardoor
met 40 a 50% doorgaand verkeer worden ontlast. De P.P.C. heeft laten
weten, dat het aandeel doorgaand verkeeiv dat de kom Rucphen belast,
geen voldoende reden is voor een omleiding. Vandaar dat gestreefd
wordt naar een korte-termijn-oplossing, waarin de Rucphense Vaartkant
een groot deel van het verkeer overneemt van de St.Martinusstraat en
Raadhuisstraat. De Rucphense Vaartkant - Gebrande Hoefstraat wordt
dan de hoofdroute.
Indien echter na het volbouwen van het bestemmingsplan De Louwen ge-
gekozen wordt voor het volbouwen van de hoek Kade/Kerkstraat (dus De
Louwen—westbestaat er een reden temeer voor de zuidwestelijke om
leiding. Na herziening van de wegenstructuur in de kern Rucphen kan
dus een omleiding nog notdig zijn. Vandaar dat wij er de voorkeur aan
geven deze omleiding vooralsnog in de structuurnota's te handhaven.