-16- gesteld door aadslid/-leden: Van Girmeken Bezoekers van het skicentrum zullen van de parkeerruimten bij de hoofd ingang van het sport— en vrije tijdscentrum aan de Kozijnenhoek gebruik moeten maken en ook vanaf die zijde het skicentrum moeten bereiken, dus niet vanaf de Baanvelden. Alleen bij bijzondere gebeurtenissen op de skibaan of elders in het sport— en vrijetijdscentrum zal toestem ming worden gegeven om gebruik te maken van de dienstingang aan de Baanvelden, Door en op kosten van de exploitant is zorggedragen voor de afraste ring van het skicentrum. De plaatsing daarvan is geschied in overleg met gemeentewerken. De gemaakte afspraken met de exploitant van de skibaan zijn schrifte lijk vastgelegd, zodat over en weer de rechten en verplichtingen vast liggen, Zodra de skibaan geheel gereed is en enige ervaring is opge daan hiermede, zal een huurovereenkomst worden opgemaakt, waarin een aantaL details nader zullen worden geregeld. Uit publikaties hebben wij begrepen, dat de meningen omtrent de ski baan verdeeld zijn. Voor een deel zal dat voortkomen uit de gedachte dat de skibaan goed is voor anderen dan de eigen inwoners en dat het voor de gemeente een prestige-object is dat alleen maar geld kost.We willen hierbij stellen, dat het hier gaat over een skicentrum dat een functie zal vervullen in het totale sport- en vrije tijdscentrum. Voor het sport— en vrije tijdscentrum kan de skibaan in de toekomst een trekpleister vormen, waardoor de rentabiliteit van het sport- en vrije tijdscentrum kan stijgen. Voorts hebben wij vernomen, dat de Ski- en langlaufclub Rucphen al ca. 250 leden telt, waarvan ca. 120 leden af komstig uit onze gemeente. Hieruit blijkt, dat de skibaan <5<5k veel be langstelling heeft van eigen inwoners. Ook mag gerust nog eens worden benadrukt, dat het skicentrum een par ticulier initiatief is, waarvan eigen inwoners en anderen gebruik kunnen maken, zonder dat de gemeente daarvoor behoeft te investeren. Onderwerp: omleiding Rucphen. Antwoord In het wat oudere deel van de kern Rucphen is sprake van een onduide lijke wegnstructuur, welke tot gevolg heeft dat het al dan niet door gaande verkeer op plaatsen wordt aangetroffen waar dit eigenlijk hele maal niet behoeft te zijn. Hierdoor ontstaan conflicten tussen al dan niet doorgaand gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer. In de nota "nadere koersbepaling" wordt een alternatief voor de be staande hoofdweg door de kom gegeven, nl. in de vorm van een omleiding ten zuiden en ten westen van Rucphen, De kom van Rucphen zou daardoor met 40 a 50% doorgaand verkeer worden ontlast. De P.P.C. heeft laten weten, dat het aandeel doorgaand verkeeiv dat de kom Rucphen belast, geen voldoende reden is voor een omleiding. Vandaar dat gestreefd wordt naar een korte-termijn-oplossing, waarin de Rucphense Vaartkant een groot deel van het verkeer overneemt van de St.Martinusstraat en Raadhuisstraat. De Rucphense Vaartkant - Gebrande Hoefstraat wordt dan de hoofdroute. Indien echter na het volbouwen van het bestemmingsplan De Louwen ge- gekozen wordt voor het volbouwen van de hoek Kade/Kerkstraat (dus De Louwen—westbestaat er een reden temeer voor de zuidwestelijke om leiding. Na herziening van de wegenstructuur in de kern Rucphen kan dus een omleiding nog notdig zijn. Vandaar dat wij er de voorkeur aan geven deze omleiding vooralsnog in de structuurnota's te handhaven.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 174