-7-
K
motie, welke werd toegezonden aan het college van Gedeputeerde
Staten, de Adviescommissie Verdeling Rijkssteun Woningbouw en de
Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
Vervolgens was het teleurstellend te moeten constateren, dat deze
gemeente viel buiten de verdeling van de 1000 extra premiehuur
woningen, welke aan de provincie Noord-Brabant ten deel vielen; ook
van het onlangs voor Noord-Brabant beschikbaar geko&en extra
contingent premie A-woningen zal Rucphen geen toewijzingen behoeven
te verwachten. Omtrent laatstgenoemd feit hebben wij ons op
17 november j.l. per brief gewend tot de Hoofdingenieur-Directeur
van de Volkshuisvesting, waarbij wij onze teleurstelling hier
over hebben uitgesproken; daarbij hebben wij nogmaals gewezen op
het groot aantal woningzoekenden en de recordcijfers op het
terrein van de werkloosheid in deze gemeente.
Intussen valt er een klein lichtpunt te bespeuren, ip die zin,
dat men thans bereid blijkt met de door de gemeente aangedragen
gegevens tenminste rekening te houden. Was het aanvankelijk
alleen nog de provincie, die op basis van deze gegevens het
richtgetal voor de woningbouw voorlopig (tot en met 1984) ver
hoogde tot 200 woningen per jaar, onlangs kon voor U ter inzage
worden gelegd een brief van de Adviescommissie Verdeling Rijks-
steun Woningbouw, waarin wordt medegedeeld, dat de verhog ing van
het richtgetal (door de provincies) van invloed zal zijn op het
advies, dat de Commissie aan de Minister uitbrengt over het
woningbouwprogramma 1983. Het toewijzingsadvies wordt derhalve
positief beïnvloed door de tijdelijke verhoging van het richt
getal.
Wij zullen ook in de toekomst elke gelegenheid aangrijpen om
te ijveren voor de totstandkoming van meer gesubsidieerde woningen,
met name ook de gesubsidieerde eigen woningen (premie A en B).
Onderwerp; Verlaging grondprijzen voor de woningbouw; kost-
prij sfactoren.
Antwoord
Met ingang van 1982 werd de particuliere bouwgrondprijs vastgesteld
op ƒ.110,per m2 excl.O.B. (incl.O.B. ƒ.129,80 per m2). Daarvoor
(de jaren 1980 en 1981) gold een particuliere bouwgrondprijs van
ƒ.100,excl. O.B. De kavelprijzen voor de sociale woningbouw zijn
aan de goedkeuring onderhevig van de Centrale Directie van de Volks
huisvesting te 's-Gravenhage. Deze kavelprijzen, welke per bestem
mingsplan worden bezien, variëren momenteel van ƒ.14.000»tot
ruim ƒ.15.000,excl. O.B. voor de normale eensgezinswoningen en
van ƒ.8.800,-— tot ƒ.9.500,excl. O.B. voor de zgn HAT-woningen.
In de praktijk betekent de vaststelling door de centrale overheid van
de kavelprijzen voor de sociale woningbouw, dat slechts rond 6QP/0
wordt terugontvangen van de particuliere bouwgrondprijs. Het zal dui
delijk zijn dat deze handelwijze van het Rijk een kostprijsverhogend
effect heeft op de grondprijs voor de particuliere bouw en dat een
meer rechtvaardigere verdeling van de grondkostentoerekening gewenst
is.
Momenteel wordt tussen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (met
name het Verificatiebureau) en het ministerie van V.R.0. overleg ge
voerd om te komen tot een meer juiste aan de huidige economie aan
gepaste toerekening van de grondkosten. Daarbij staat de methode, zo
als die is neergelegd in het zgn. "Bruine boekje" m.b.t. grondkosten
in bestemmingsplannen steik ter discussie. Of hieruit voor de gemeen
ten een positief resultaat zal voortvloeien, zal moeten worden afge
wacht.
■aag gesteld door
aadslid/-leden:
■Gabriëls:
iLuijkx
■sspers