1
=A=l
''gewijzigd in:
"noordelijke"
zie notulen vergadering
25 januari 1983 (agenda
punt 2)
VII Besluitvorming
Gewestelijke Ge
zondheidsdienst.
VOORZITTER: Een en ander regelen in het reglement van orde is pro
blematisch, Ik ben het wel eens met de opmerkingen van verschillen
de raadsleden dat herhaling van standpunten, reeds verwoord in de
openbare commissies,1viibg eens uitvoerig in de raad ter sprake komen.
Dit te regelen in een reglement van orde lijkt me wat moeilijk. Ik kan
niemand be,le±ten het besprokene in de raadscommissies nog eens
in de raadsvergadering te brengen. Zakelijk ben ik het wel eens met
de heren van Miert, Schijven, Ermen en van Overveld dat een en ander
feitelijk niet nodi£ is omdat iedere raadsgroepering in de commissies
vertegenwoordigd is. Ik meen dit aan de wijsheid van de verschillende
fracties te moeten overlaten.
De dank van de heer van Miert voor de snelle verslaggeving zal ik
graag aan de betreffende ambtenaren overbrengen.
Ten aanzien van de structuurschets zullen alle reacties, zowel van de
raad en commissies als particuliereh en instellingen, worden verza
meld. Daarna vindt er een aanpassing van de schets plaats, die in
aangepaste versie weer aan de commissies en de raad wordt voorgelegd.
Dan pas wordt een beslissing genomen over de ontvangen reacties.
Dernoodnakclijkc omleiding staat ter discussie. Over een goed alter
natief kan gesproken worden. Om de grote onzekerheid die er momen
teel heerst weg te nemen zal een spoedig beraad daarover gehouden
moeten worden. Wanneer wij een goed alternatief vinden zal dit in de
Commissie Ruimtelijke Ordening en de Commissie Verkeerszaken aan de
orde worden gesteld.
Met de op- en aanmerkingen van de verschillende raadsfracties, naar
voren gebracht in de Commissie Ruimtelijke Ordening, zal zoveel moge
lijk rekening gehouden worden.
De door de heer Van Miert genoemde circulaire is ons bekend. Op rijks
niveau bestaat terzake nog niet zoveel duidelijkheid. Wij zullen echter
de vinger aan de pols houden, aldus de voorzitter.
Hierna gaf de raad zijn fiat aan het voorstel.
Voorstel tot besluitvorming over de Gewestelijke Gezondheidsdienst.
De heer KONINGS: Welke concrete stappen moeten nog worden onderno
men om de Gewestelijke Gezonheidsdienst per 1 juli 1985 van start
te laten gaan? Waarom zijn de kosten voor de bedrijfsgezondheidszorg
aanmerkelijk hoger? Welke personeelsuitbreidingen zijn binnen de Ge
westelijke Gezondheidsdienst te verwachten en welke directe financiële
gevolgen vloeien daaruit voort voor onze gemeente?
Naar de mening van het C.D.A. dienen de wachtgeldlasten voor ons in
stituut gemeente-arts overgenomen te worden door het Streekgewest.
Onze vertegenwoordigers in het Streekgewest zullen dit standpunt
daar moeten verdedigen. De ontwikkelingen terzake dienen nauwgelet
gevolgd te worden.
De heer VAN MIERT: Een gezamenlijke gezondheidsdienst kan op de lange
re duur goedkoper werken dan twee afzonderlijke diensten. Het kosten
aspect voor een eventuele nieuwbouw in Bergen op Zoom moet dan ook
zorgvuldig bekeken worden. Wij maken bezwaren tegen een tweehoofdige
directie; Dit werkt onnodig kostenverhogend. Wordt de afstand voor
de directe hulpverlening niet te groot? Ingespeeld zal ook moeten
worden op het plan van Gedeputeerde Staten voor spreiding van ambu
lances, waarbij ik wijs op de in voorbereiding zijnde wet inzake nieu
we gebiedsindeling op grond van de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg.
De kosten van de wachtgeldregeling voor onze gemeente-artsen dienen
voor rekening van het Streekgewest te komen. De nieuwe gezondheids
dienst krijgt van het Ministerie een startsubsidie. Een deel van dit
subsidie zal voor deze wachtgeldregeling bestemd moeten worden. In
zake voortzetting arbeidsovereenkomsten verwijs ik in deze kwestie
naar Afdeling A van het Burgerlijk Wetboek, artikel 1659»