-16-
Algemene beschou
wingen van het CDA.
- Wanneer wordt een begin gemaakt met de bouw van een nieuwe bibliotheek
in Sprundel. De grond is al geruime tijd beschikbaar.
- Een verheugend feit is dat de gemeente toestemming heeft gekregen voor
de bouw van een bejaardenverzorgingsflat voor 33 bedden. Graag hierom
trent nadere informatie over de toekomstige gang van zaken.
- De heer de Smidt dankte het college en de ambtenaren tot slot voor het
goede beleid, de goede inzet en samenwerking.
Algemene beschouwingen van het C.D.Ao AFDELING RUCPHEN (woordvoerder:
Jo ErmenJI
J. ERMEN. Waardering uitte de heer Ermen aan het adres van college en
medewerkers- in het bijzonder de afdeling financiën - voor de tijdige
aanbieding van de begroting 1983 en constateerde dat het gemeentelijk
apparaat onder leiding van de gemeentesecretaris goed werkt. Jarenlang
is een begroting gepresenteerd die de raad de vrijheid gaf voldoende te
kunnen investeren. De drastische bezuinigingen die doorgevoerd moeten
worden vanwege de aanzienlijke verlaging van de inkomsten uit rijks
vergoedingen vragen om een meerjarenplan ten aanzien van het financieel
beleid dat gevoerd gaat worden.De heer Ermen koppelde daaraan de in
stelling van een commissie van financiën.
Bestaat de mogelijkheid in de komende jaren in de aanbieding een onder
scheid te verwerken tussen: a) begrotingspositie b) overzicht van re
serves en fondsen c) investeringen die weergeven wat te dekken is met
éénmalige middeüji en te dekken uit de gewone dienst
De financiële positie van de gemeente is voor 1983 nog gunstig te noe
men. Een sluitende begroting met bovendien een reserve van 5950000»=
waarvan .144.500,= bij doorgang van de uitbreiding van het gemeente
huis,zodat in feite overblijft ƒ.450.000,en dat is ƒ.25.000,minder
dan in 1982Dank zij de verfijningsregeling van de sociale structuur
zijn er 255.000,= aan extra inkomsten. De komende bezuinigingen zul
len ongetwijfeld leiden tot inkrimping en afstoting van taken naar het
particulier initiatief temeer daar de centrale overheid steeds meer
het profijtbeginsel zal gaan hanteren.De specifieke doeluitkeringen
zullen verder worden gesaneerd en de nadruk komt meer te liggen op al
gemene uitkeringen uit het gemeentefonds. De gemeente zal steeds meer
zelf de verdeelsleutel moeten hanteren.
-In het centrum van de belangstelling zullen blijven staan de structure
le werkloosheid en de grote woningnood.Vanuit onze sociale verantwoor
delijkheid voor de zwakkeren in onze samenleving zullen we het beleid
er op moeten richten dat de teruggang van de besteedbare inkomens tot
het minimum beperkt zal blijven. De begroting is sluitend maar we moe
ten ons toch kritisch opstellen en kijken waarop te bezuinigen is.
Hoofdstuk II.
-Dit hoofdstuk geeft een begrotingstekort van bijna 4 miljoen.Er zal
een terughoudend beleid gevoerd moeten worden zodat er geen arbeids
plaatsen verloren gaan. Rekening zal moeten worden gehouden met de
beinvloedbare uitgaven zoals onderhoudskosten,investeringen in grote
werken,subsidies,bijdragen in tekorten aan bestemmingsplannen en appa
raatskosten.
De grootste post vormen de personeelskosten. De mogelijkheid van deel
tijdarbeid ware te bezien.
Hoe groot is het aandeel van de planologiekosten (c.q. bestemmingsplan
nen) in de huidige grondprijs per m2 Is het mogelijk dit aandeel te
verlagen om woningbouw aantrekkelijker te maken
Hoofdstuk III.
Niets mag bezuinigd worden wat ten koste gaat van de veiligheid van
onze inwonersGerichte aandacht dient te worden besteed aan de verhou
ding tussen burgerij en plaatselijke politie0Het zou een goede zaak zijn
zo spoedig mogelijk een commissie openbare orde en veiligheid in te
stellen.
Hoofdstuk IV.
De zorg voor de gezondheid - allereerst een zaak van persoonlijke ver
antwoordelijkheid - komt vaak onvoldoende tot zijn recht door onver-