-24-
Tenslotte wilde de heer ERMEN van het College graag vernemen welke
rol het College had gespeeld bij het tot stand komen van het combi
project en welke rol verder gestalte en inhoud gegeven zou worden.
Tevens vroeg hij of het College volledig ingestemd had met de begro
ting van dit project voor 1983-
Wethouder BROUWERS: Tot nu toe is door ons slechts aan de discussie
vorming meegewerkt middels de onderwijs- en welzynsambtenaar. De ge
meente participeert door middel van genoemde ambtelijke vertegenwoor
digers als toehoorder in de inmiddels geformeerde stuurgroep van het
combi-project en kan zodoende alle ontwikkelingen van nabij volgen.
In de laatste stuurgroepvergadering is het raamplan 1982-1985 vast
gesteld. Dit plan is inmiddels ingediend bij de Stuurgroep Onderwijs-
stimulering (STOS) en bij de verschillende ministeries. Het is nu af
wachten. De faciliteiten voor het onderwijs zijn in principe reeds toe
gekend. Zoals U weet is de intentie van een combipakket, dat onderwijs-
en welzijnsinstellingen nauw gaan samenwerken. Deze samenwerking be
oogt een totaalaanpak van de onderwijsproblematiek en de maatschappe
lijke problemen, die zich voordoen op de scholen en in de dorpen
(St. Willebrord., Sprundel en Schijf), tot stand te brengen.
Inderdaad wijst het raamplan op een drieledige rol voor de gemeente
1De gemeente kan in de stuurgroep met alle betrokkenen van gedach
ten wisselen en haar ideeën over welzijn en de samenwerking tussen
onderwijs en welzijn daar voorleggen;
2. De gemeente kan op uitvoeringsniveau meepraten in het overkoepelend
dorpsoverleg;
3* Tenslotte is er de financiële afhandeling van het project. Aangeziei
het welzijnswerk steeds meer via en door de gemeente gesubsidieerd
wordt, is er in het onderwijsstimuleringsproject gekozen voor een
financiering van het welzijnswerk via de gemeente.
En dit laatste punt is met name voor ons nog een vraagteken. Daar
waar de onderwijsfaciliteiten reeds zijn toegekend is voor deelneming
van het welzijnswerk (Algemeen maatschappelijk werk, sociaal-cultureel
werk en bibliotheekwerk) nog geen enkele zekerheid. Pas als deze on
zekerheden zijn weggenomen zullen wij ons gaan buigen over de begro
ting (C.R.M. kan maximaal ƒ200.000,= ter beschikking stellen per
project). Ambtelijk is er nog overleg gaande met het Ministerie van
C.R.M.
Tot nu toe is bestuurlijk door ons volstaan met een gezienverklaring
van het raamplan. Meer niet. Wij wachten de ontwikkelingen af. Het is
wel de bedoeling dat de portefeuillehouder van onderwijs- en welzijn
in de stuurgroep mee gaat participeren, aldus wethouder Brouwers.
De heer KONINGS vroeg het College wat de beweegredenen van de Natuur-
werkgroep gemeente Rucphen waren geweest dm geen zitting te nemen
in de commissie milieuzaken als adviserend lid.
VOORZITTER: Inderdaad heeft de Natuurwerkgroep gemeente Rucphen bij
brief van 19 oktober jl. laten weten niet als adviseur aan de com
missie milieuzaken deel te willen nemen.
Voor dat standpunt worden de volgende redenen aangevoerd:
- Het zou de werkgroep ontbreken aan de mogelijkheden om steeds in
een vroeg stadium bij het samenstellen van plannen, die in de com
missie aan de orde komen, in de vrije tijd van de leden aanwezig te
kunnen zyn;
- Door het optreden als adviseur vreest de werkgroep dat haar visie
op de milieuproblematiek onvoldoende tot uiting zal kunnen komen;
- Men zou alleen maar geloofwaardig over kunnen komen als men een gro
te achterban heeft; met andere woorden het gaat niet zozeer om de
visie, maar om het aantal personen dat men vertegenwoordigt;
- als adviseur zal het doel van de werkgroep, nl. een eigen mening
kenbaar maken die getuigt van een bepaalde visie op het gebied van
natuur en milieu, niet tot uiting kunnen komen.