-12-
1 januari 1982 te verwijderen. Wij kunnen U verzekeren dat wij gaarne
bereid zijn er alles aan te doen om het bestaan van de hondenclubs
veilig "t© stellen, maar het zal U duidelijk zijn dat klandestiene bouw
niet kan worden geto 1 ereerd. We zijn natuurlijk bereid ons aandeel te
leveren in het vinden van een oplossing in deze moeilijke zaak.
Wij willen hieraan nog het volgende toevoegen: Zoals uit het vorenstaan
de blijkt is het optreden gericht tegen het bouwen zonder vergunning
en niet tegen het grondgebruik. Niet iedereen is het ermee eens, dat
ons optreden beperkt blijft tot het bouwen zonder vergunning; sommigen
menen dat de gemeente ook kan en moet optreden tegen het gebruik van
grond voor het trainen c.q. africhten van honden. Momenteel is bij
B. en W. een bezwaarschrift in behandeling waarin men, zich beroepend
op de wet AROB, van de gemeente eist dat de gemeente aan dit grond
gebruik in de Rucphense bossen een eijijde maakt.
Het college zal al het mogelijke doen om een oplossing in deze kwesties
te vinden.
Raadslid NUYTEN informeerde verder nog naar de kwestie inzake de
L.P.G.-installatie van Looyen B.V. te Rucphen.
Wethouder VERPAALEN: Op deze vraag moeten wij antwoorden dat de ge
meente bitter weinig kan doen. Wij brengen in herinnering dat ons col
lege getracht heeft destijds de voorschriften toe te passen die toen
ook in de andere gevallen gehanteerd zijn. Ons standpunt kon echter
geen genade vinden in de ogen van de Inspecteur van de Volksgezond
heid en Milieuhygiëne en evenmin in de ogen van de Kroon. Ook het door
de ondernemer zelf ingestelde beroep tegen het bevel tot sluiting
(waartoe wij wettelijk verplicht waren na de vernietiging van ons be^
sluit) werd door de Kroon ongegrond verklaard.
Inmiddels hebben wij bedoelde ondernemer aangeschreven de exploitatie
van de L.P.G.—installatie te stoppen. Een en ander als uitvloeisel
van de beslissingen van de Kroon, aldus wethouder Verpaalen.
De heer JACOBS vroeg de mogelijkheid te bezien een openbare besluiten
lijst van B. en W. te publiceren.
VOORZITTER: Op deze vraag zou ik willen antwoorden dat het college
met de zogeheten "commissie-Merkx" van mening is dat de raad als ge
heel en de raadsleden individueel alle informatie moeten ontvangen,
die nodig is om de positie van hoogste bestuursorgaan in te nemen.
De meeste informatie bereikt de raadsleden door of vanwege ons colle
ge. Zij bestaat uit toezending van praeadviezen en beleidsnot's, uit
ter-inzage-legging van stukken en uit mondelinge beantwoording van
tijdens de vergaderingen gestelde vragen. Naast deze informatiestroom
vragen raadsleden ook zelf veel inlichtingen. In de praktijk wordt die
informatie voor een groot deel langs informele weg verkregen door mon
delinge of telefonische inlichtingen van bestuurders of ambtenaren.
Ik meen te mogen stellen dat de heer Jacobs in deze de weg zeer goed
weet. Of het voor de informatieverstrekking aan de raadsleden nog no
dig of gewenst is om, in navolging van de provincie, besluitenlijsten
van het college van B. en W. te publiceren zal worden bezien. Het is
trouwens in deze gemeente een goede gewoonte om in De Hefboom een
aantal zaken te publiceren. Wy willen er echter geen misverstand over
laten bestaan dat naast besluitvorming in de collegevergaderingen ook
veel zogenaamd "intern beraad" aan de orde is, dat uiteraard in een
dergelijke besluitenlijst niet terug te vinden is, aldus de voorzitter.
De heer JACOBS informeerde ook naar de toestand van de werkzaamheden
bij het kruispunt Sprundel.
Wethouder VERPAALEN: Voor de reconstructie van het kruispunt Sprundel
is de grondverwerving nog niet rond. Met zekerheid valt niet te zeggen
wanneer dat wel het geval zal zijn. Van gemeentewege wordt alles gedaan
om de benodigde grond in eigendom te verwerven. Op 27 november 1981
is ter plaatse een gat gevallen in de riolering. Herstel hiervan heeft