gedeelte na, dat gerioleerd kan worden vanuit het bestemmingsplan
"De Branden".
De mogelijkheid tot aanleg van riolering en reconstructie kan worden
bekeken. De kosten kunnen waarschijnlijk voor een gedeelte betaald
worden uit de te ontvangen verfijningsuitkering; in de overige kos
ten zal zoals gebruikelijk door de belanghebbenden een bijdrage moeten
worden geleverd middels een in te voeren baatbelasting.
Verder vroeg de heer GABRIELS aancteeht te schenken aan de situatie
van de Rugstraat.
Wethouder VERPAALENDe gronden die nodig zijn om de Rugstraat te
kunnen verbeteren zijn nog niet volledig eigendom van de gemeente.
De bedoeling volgens het bestemmingsplan Bremstraat-Rozenkrans-
straat" is dat de Rugstraat géén verbinding krijgt op de Poppestraat.
Zolang dit plan nog niet definitief is zal dit gedeelte van de
Rugstraat nog niet uitgevoerd kunnen worden in de uiteindelijke vorm.
Wel zal er voor worden gezorgd dat grote gaten in het huidige weg*-
dek zullen worden hersteld.
De heer GABRIELS had geconstateerd dat de verkeerszuilen bij het
kruispunt Poppestraat-Vijverstraat inmiddels hersteld waren.
Wethouder VERPAALEN: Leze verkeerszuilen zijn inmiddels (22-10-1982)
geplaatst.
Verder verzocht de heer GABRIELS een plattegrond te plaatsen in de
Poppestraat.
Wethouder VERPAALEN: Dé plattegrondkast wordt geplaatst in de Poppe
straat tegenover huisnummer 110. De ten behoeve van deze kast aan
te leggen parkeerstrook is gerealiseerd. Het is de bedoeling dat
de kast die momenteel staat nabij café "De Vijver" ter hoogte van de
Poppestraat-Vijverstraat verplaatst wordt maar de aangelegde parkeer
strook ter hoogte van de Poppestraat 110.
Vervolgens verzocht de heer GABRIELS de mogelijkheid te bezien speel—
werktuigen te plaatsen op de speelweide bij het openluchtzwembad.
Wethouder BROUWERS: Het eventueel plaatsen van speeltoestellen op
de zon&reide van het openluchtzwembad is niet zo zeer een kwestie
van de kosten, doch eerder een organisatorische kwestie.
Een speelplaats op het openluchtzwembad vereist toezicht. Dit toe
zicht kan niet worden opgevangen door de huidige personeelsbezet
ting, die uit bezuinigingsoverwegingen zo krap mogelijk is gehouden.
De voornaamste taak van het personeel is te zorgen voor de veilig
heid van de zwemmers en daarop is de diensttyd gebaseerd.
Extra toezicht vergt extra loonkosten en of die extra kosten worden
gedekt valt te betwijfelen. Zeker is dat het treffen van die voor
ziening geen aanleiding kan zijn de tarieven niet te verhogen.
Daarnaast speelt nog het ruimtegebrek. Wanneer van een kleuterspeel
plaats wordt uitgegaan da$j§&ze gesitueerd te worden bij de kleuter-
baden. De "peuter"-zonneweide is nu al te klein en elke m^ telt.
Zelfs het plaatsen van enkele kleine toestellen is onverantwoord.
Plaatsing elders op de grote zonneweide wordt niet voorgestaan. De
ouders gaan niet van de peuterspeelweide af - weg bij hun bezittingen -
om naar een paar toestellen te gaan. Overigens staan dan die toestel
len midden in het "probleemgebied" van de oudere jeugd. Het toezicht-
probleem wordt dan alleen maar groter. Overigens wordt door ouderen
maar te dikwijls geoordeeld dat toestellen op het openluchtzwembad
zo nodig zijn voor de kinderen. Hebben de kinderen er zelf om ge
vraagd? In woonwijken akkoord, maar in een zwembad hebben ze water
en zand. Ze vermaken zich best.
Ter volledige informatie moge nog dienen dat in voorgaande seizoenen
regelmatig is geprobeerd met losse speelattributen de jeugd bezig
te houden. Uit de daarmede opgedane ervaring is vast komen te staan
dat toezicht op het gebruik van toestellen een eerste vereiste is.
Misschien bestaat er wel een mogelijkheid speelattributen te plaat
sen op een gedeelte van de parkeerplaats en ten zuiden van de aan te