gedeelte na, dat gerioleerd kan worden vanuit het bestemmingsplan "De Branden". De mogelijkheid tot aanleg van riolering en reconstructie kan worden bekeken. De kosten kunnen waarschijnlijk voor een gedeelte betaald worden uit de te ontvangen verfijningsuitkering; in de overige kos ten zal zoals gebruikelijk door de belanghebbenden een bijdrage moeten worden geleverd middels een in te voeren baatbelasting. Verder vroeg de heer GABRIELS aancteeht te schenken aan de situatie van de Rugstraat. Wethouder VERPAALENDe gronden die nodig zijn om de Rugstraat te kunnen verbeteren zijn nog niet volledig eigendom van de gemeente. De bedoeling volgens het bestemmingsplan Bremstraat-Rozenkrans- straat" is dat de Rugstraat géén verbinding krijgt op de Poppestraat. Zolang dit plan nog niet definitief is zal dit gedeelte van de Rugstraat nog niet uitgevoerd kunnen worden in de uiteindelijke vorm. Wel zal er voor worden gezorgd dat grote gaten in het huidige weg*- dek zullen worden hersteld. De heer GABRIELS had geconstateerd dat de verkeerszuilen bij het kruispunt Poppestraat-Vijverstraat inmiddels hersteld waren. Wethouder VERPAALEN: Leze verkeerszuilen zijn inmiddels (22-10-1982) geplaatst. Verder verzocht de heer GABRIELS een plattegrond te plaatsen in de Poppestraat. Wethouder VERPAALEN: Dé plattegrondkast wordt geplaatst in de Poppe straat tegenover huisnummer 110. De ten behoeve van deze kast aan te leggen parkeerstrook is gerealiseerd. Het is de bedoeling dat de kast die momenteel staat nabij café "De Vijver" ter hoogte van de Poppestraat-Vijverstraat verplaatst wordt maar de aangelegde parkeer strook ter hoogte van de Poppestraat 110. Vervolgens verzocht de heer GABRIELS de mogelijkheid te bezien speel— werktuigen te plaatsen op de speelweide bij het openluchtzwembad. Wethouder BROUWERS: Het eventueel plaatsen van speeltoestellen op de zon&reide van het openluchtzwembad is niet zo zeer een kwestie van de kosten, doch eerder een organisatorische kwestie. Een speelplaats op het openluchtzwembad vereist toezicht. Dit toe zicht kan niet worden opgevangen door de huidige personeelsbezet ting, die uit bezuinigingsoverwegingen zo krap mogelijk is gehouden. De voornaamste taak van het personeel is te zorgen voor de veilig heid van de zwemmers en daarop is de diensttyd gebaseerd. Extra toezicht vergt extra loonkosten en of die extra kosten worden gedekt valt te betwijfelen. Zeker is dat het treffen van die voor ziening geen aanleiding kan zijn de tarieven niet te verhogen. Daarnaast speelt nog het ruimtegebrek. Wanneer van een kleuterspeel plaats wordt uitgegaan da$j§&ze gesitueerd te worden bij de kleuter- baden. De "peuter"-zonneweide is nu al te klein en elke m^ telt. Zelfs het plaatsen van enkele kleine toestellen is onverantwoord. Plaatsing elders op de grote zonneweide wordt niet voorgestaan. De ouders gaan niet van de peuterspeelweide af - weg bij hun bezittingen - om naar een paar toestellen te gaan. Overigens staan dan die toestel len midden in het "probleemgebied" van de oudere jeugd. Het toezicht- probleem wordt dan alleen maar groter. Overigens wordt door ouderen maar te dikwijls geoordeeld dat toestellen op het openluchtzwembad zo nodig zijn voor de kinderen. Hebben de kinderen er zelf om ge vraagd? In woonwijken akkoord, maar in een zwembad hebben ze water en zand. Ze vermaken zich best. Ter volledige informatie moge nog dienen dat in voorgaande seizoenen regelmatig is geprobeerd met losse speelattributen de jeugd bezig te houden. Uit de daarmede opgedane ervaring is vast komen te staan dat toezicht op het gebruik van toestellen een eerste vereiste is. Misschien bestaat er wel een mogelijkheid speelattributen te plaat sen op een gedeelte van de parkeerplaats en ten zuiden van de aan te

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 126