/pe r werknemer
mede om het evenwicht in de tarieven te bewerkstelligen.
Een verhoging van de woonforensenbelasting met 8% vinden wij redelijk,
mede gelet op de redenen die de heer van Overveld heeft genoemd. Een
extra verhoging, zoals de heer van Miert voorstelt, zou de betrokke
nen in moeilijkheden kunnen brengen. De middenstand zou hier nadeel
van kunnen ondervinden.
In de meeste gevallen zal de hoogte van de hondenbelasting niet de
oorzaak zijn dat iemand zijnv$§gdoet. Het brengen van de hond naar het
dierenopvangcentrum heeft andere redenen bijv. overlast. Zoals de heer
van Miert al zei, ligt onze gemeente qua tarief hondenbelasting lager
dan de meeste andere gemeenten. Dat Etten-Leur en Hoeven niet in het
vergelijkingsstaatje zijn genoemd ligt in het feit dat deze twee ge
meenten de hondenbelasting weliswaar hebben afgeschaft, maar tegelijk
in de onroerend-goedbelasting hebben ondergebracht. Ik neem aan dat
ook de heer van Miert deze constructie niet wenselijk acht. Ik ont
raad dan ook met de meeste klem diens voorstel om de hondenbelasting
af te schaffen. We zouden daardoor een inkomstenbron van ƒ72.000,=
missen. Bij de herziening van het gemeentelijk belastinggebied in 1970
is sprake geweest om de hondenbelasting af te schaffen, omdat deze
belasting als instituut verouderd was en hoge perceptiekosten vroeg.
Maar deze belasting werd gehandhaafd omdat bleek dat nagenoeg alle
gemeenten een dergelijke belasting hieven en het niet aanging om bij
de aan de orde zijnde verruiming van het belastingggebied deze af te
schaffen. De hondenbelasting kreeg het karakter van een zogenaamde
'verteringsbelasting'. Daardoor kon zij worden aangemerkt als een
bron van inkomsten voor de gemeente. Wij zijn vrij de heffing naar ei
gen inzicht te regelen zowel wat maatstaf als tarief betreft. Als wij
de hondenbelasting afschaffen moet de onroerend-goedbelasting of het
reinigingsrecht verhoogd worden. Dat wijzen wij met klem af. Ook het
tweede voorstel van de heer van Miert wil ik met klem ontraden, omdat
in het kader van een belastingheffing aan A.O.W.'ers en W.A.O.'ers
geen privileges gegeven kunnen worden. De bedragen van de hondenbe
lasting zijn ook na de tariefsverhoging niet buitensporig hoog.
Verscherpte controle op het aantal honden zal noodzakelijk zijn, maar
het moet niet leiden tot zulke hoge perceptiekosten dat de meerop
brengst daar tegenover wegvalt.
De Minister van Justitie heeft aangaande speelautomaten bij de Twee
de Kamer een wetsvoorstel ingediend om te komen tot een betere regle
mentering bij het gebruik van speelautomaten. In deze gemeente wordt
een terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van het gebruik van de
ze speelautomaten. Een onderzoek naar verhoging van het tarief is
wenselijk, aldus de voorzitter.
Wethouder VERPAALEN; Ten aanzien van de kwaliteit van de vuilniszak
ken merk ik op dat deze onder KOMO-keur geleverd worden. Voor. glas,
steenpuin e.d. is de zak nu eenmaal niet bestemd.
De stijging van de loonkosten ten aanzien van het reinigingsrecht wordt
verkaard door het feit dat voor 1983/1560 produktkve uren zijn begroot
tegen 1675 voor 1982. Een en ander houdt verband met verlof, ziekte
verzuim en verleturen. Daarnaast zijn de gemiddelde kosten per werkne
mer gestegen. Een specificatie van de 'overige kosten' is te vinden
in de voorliggende begroting en de begnting 1982. Hieronder vallen
onder meer het onderhoud van de overslagplaats, de huur van de con
tainers, het vervoer van de containers, inclusief stortrecht en ver
werken van huisvuil op de stortplaats, kleine reparaties en kosten
voor de inzameling van glas.
De stijging van de loonkosten ten aanzien van het rioolrecht zijn te
verklaren door de toeneming van de lengte van de rioleringen, als ook
om redenen hiervoor ten aanzien van het reinigingsrecht genoemd. Een
specificatie van de 'overige kosten' is ook hier in de begroting te
vinden.