/pe r werknemer mede om het evenwicht in de tarieven te bewerkstelligen. Een verhoging van de woonforensenbelasting met 8% vinden wij redelijk, mede gelet op de redenen die de heer van Overveld heeft genoemd. Een extra verhoging, zoals de heer van Miert voorstelt, zou de betrokke nen in moeilijkheden kunnen brengen. De middenstand zou hier nadeel van kunnen ondervinden. In de meeste gevallen zal de hoogte van de hondenbelasting niet de oorzaak zijn dat iemand zijnv$§gdoet. Het brengen van de hond naar het dierenopvangcentrum heeft andere redenen bijv. overlast. Zoals de heer van Miert al zei, ligt onze gemeente qua tarief hondenbelasting lager dan de meeste andere gemeenten. Dat Etten-Leur en Hoeven niet in het vergelijkingsstaatje zijn genoemd ligt in het feit dat deze twee ge meenten de hondenbelasting weliswaar hebben afgeschaft, maar tegelijk in de onroerend-goedbelasting hebben ondergebracht. Ik neem aan dat ook de heer van Miert deze constructie niet wenselijk acht. Ik ont raad dan ook met de meeste klem diens voorstel om de hondenbelasting af te schaffen. We zouden daardoor een inkomstenbron van ƒ72.000,= missen. Bij de herziening van het gemeentelijk belastinggebied in 1970 is sprake geweest om de hondenbelasting af te schaffen, omdat deze belasting als instituut verouderd was en hoge perceptiekosten vroeg. Maar deze belasting werd gehandhaafd omdat bleek dat nagenoeg alle gemeenten een dergelijke belasting hieven en het niet aanging om bij de aan de orde zijnde verruiming van het belastingggebied deze af te schaffen. De hondenbelasting kreeg het karakter van een zogenaamde 'verteringsbelasting'. Daardoor kon zij worden aangemerkt als een bron van inkomsten voor de gemeente. Wij zijn vrij de heffing naar ei gen inzicht te regelen zowel wat maatstaf als tarief betreft. Als wij de hondenbelasting afschaffen moet de onroerend-goedbelasting of het reinigingsrecht verhoogd worden. Dat wijzen wij met klem af. Ook het tweede voorstel van de heer van Miert wil ik met klem ontraden, omdat in het kader van een belastingheffing aan A.O.W.'ers en W.A.O.'ers geen privileges gegeven kunnen worden. De bedragen van de hondenbe lasting zijn ook na de tariefsverhoging niet buitensporig hoog. Verscherpte controle op het aantal honden zal noodzakelijk zijn, maar het moet niet leiden tot zulke hoge perceptiekosten dat de meerop brengst daar tegenover wegvalt. De Minister van Justitie heeft aangaande speelautomaten bij de Twee de Kamer een wetsvoorstel ingediend om te komen tot een betere regle mentering bij het gebruik van speelautomaten. In deze gemeente wordt een terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van het gebruik van de ze speelautomaten. Een onderzoek naar verhoging van het tarief is wenselijk, aldus de voorzitter. Wethouder VERPAALEN; Ten aanzien van de kwaliteit van de vuilniszak ken merk ik op dat deze onder KOMO-keur geleverd worden. Voor. glas, steenpuin e.d. is de zak nu eenmaal niet bestemd. De stijging van de loonkosten ten aanzien van het reinigingsrecht wordt verkaard door het feit dat voor 1983/1560 produktkve uren zijn begroot tegen 1675 voor 1982. Een en ander houdt verband met verlof, ziekte verzuim en verleturen. Daarnaast zijn de gemiddelde kosten per werkne mer gestegen. Een specificatie van de 'overige kosten' is te vinden in de voorliggende begroting en de begnting 1982. Hieronder vallen onder meer het onderhoud van de overslagplaats, de huur van de con tainers, het vervoer van de containers, inclusief stortrecht en ver werken van huisvuil op de stortplaats, kleine reparaties en kosten voor de inzameling van glas. De stijging van de loonkosten ten aanzien van het rioolrecht zijn te verklaren door de toeneming van de lengte van de rioleringen, als ook om redenen hiervoor ten aanzien van het reinigingsrecht genoemd. Een specificatie van de 'overige kosten' is ook hier in de begroting te vinden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 122