Onze gemeente steekt gunstig af in vergelijking met andere gemeenten voor wat de belastingtarieven betreft. Bij de vergelyking met tarieven van de hondenbelasting van andere gemeenten ontbreken de gemeenten Etten-Leur en Hoeven. Deze beide gemeenten hebben de hondenbelasting afgeschaft, terwijl er toch voorzieningen voor de honden zijn aange-t. Bij deze leg ik graag het punt van afschaffing van de hondenbelasting ter stemming aan de raad voor. Wethouder Brouwers heeft vroeger als raadslid altijd gepleit voor het afschaffen van de hondenbelasting. Dus ik waan mij hier in goed gezelschap. Als dit voorstel niet word aangenomen dan dien ik in tweedeVgrdag een ander voorstel in, nl. het afschaffen van de hondenbelasting alleen voor A.O.W. ers en De heer ERMEN: Het C.D.A. gaat niet akkoord met volledige afschaffing van de hondenbelasting. Wij gaan wel akkoord met verhoging van de le ges, het markt ge ld, de hondenbelasting, de drank- en horecabelasting en. zij het met enige moeite, de woonforensenbelasting. Met de tarieven reinigingsdienst heeft het C.D.A. bijzonder vee moei te. Het gaat hier om algemene voorzieningen, die elke inwoner van de gemeente raken. Op grond waarvan acht het College stijging van de loonkosten met ƒ38.000,= (=ruim 8°/o) een reële raming? Waarom is er geen specificatie toegevoegd van de post 'overige inkomsten .De voorgestelde verhoging van 11% vindt het C.D.A. te hoog. By alle sportvoorzieningen wordt volstaan met een verhoging van 4/°* e stelt voor een verhoging van 4%» maximaal 8%. Wij gaan akkoord met een verhoging van het tarief van het rioolrecht. Waarom stijgen hier de loonkosten met 15%? Ook hier is de post 'overi ge kosten' niet nader gespecificeerd. De heer NUIJTEN: Blijkens informatie zouden er in Rucphen 8.0UU den zijn, terwijl er 2.400 zijn geregistreerd. De heer VR0EGRIJK: Ik heb ook bezwaren tegen het verhogen van het reinigingsrecht. Het milieu komt misschien in gevaar omdat de mensen geneigd zijn het vuili illegaal te gaan storten. Ten aanzien van de gestegen kosten bij het rioolrecht wordt aangenomen dat met deze kosten de sociale lasten bedoeld worden. De heer VAN 0VERVELDIk ben tegen de voorgestelde verhoging van de woonforensenbelasting. Deze mensen worden dikwijls dubbel gepakt; Be lastingverhoging in eigen woonplaats en verhoging door de gemeente, waar ze recreëren. Consequentie zal zijn lege campings en daling van de inkomsten van de eigen middenstand. Ik stel dan ook voor de woon forensenbelasting niet met 8%, maar met 4% te verhogen. De heer VAN GINNEKEN: In het voorstel mis ik een verhoging van het tarief voor speelautomaten, waarvoor momenteel 34,75 betaald wordt. Verhoging van dit bedrag is naar myn mening noodzakelijk. VOORZITTER; Iedereen zal het met de heer Gabriels eens zijn a e lastingen zo laag mogelijk gehouden moeten worden. Maar het is steeds een afweging, waarbij men moet bedenken dat, wanneer er byv. een bron van inkomsten gemist wordt, daartegenover een beperking van de uit gaven komt te staan (bijv. verlaging van de subsidies). Onze gemeen.e heeft steeds een terughoudend beleid gevoerd bij verhoging van tarie ven, vaststelling van belastingen etc. In vergelijking met andere ge meenten zijn de tarieven hier aan de lage kant. Rucphen hoort tot de 'goedkopere gemeenten' en wordt nu een 'tikkeltje duurder Het Mi nisterie van Binnenlandse Zaken pleit ook voor een geleidelyke ta riefsverhoging van 4%. Als men daarboven gaat is toestemming van dit Ministerie c.q. het Ministerie van Economische Zaken vereist. Wy moe ten zorgen voor een redelijke bron van inkomsten en voorkomen dat schoksgewijze verhogingen plaatsvinden. Ik pleit ervoor de tariefsverhoging van de drank- en horecabelastm0 te stellen op 8%, gelet op het goedkope tarief dat we nu hebben en

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1982 | | pagina 121