Onze gemeente steekt gunstig af in vergelijking met andere gemeenten
voor wat de belastingtarieven betreft. Bij de vergelyking met tarieven
van de hondenbelasting van andere gemeenten ontbreken de gemeenten
Etten-Leur en Hoeven. Deze beide gemeenten hebben de hondenbelasting
afgeschaft, terwijl er toch voorzieningen voor de honden zijn aange-t.
Bij deze leg ik graag het punt van afschaffing van de hondenbelasting
ter stemming aan de raad voor. Wethouder Brouwers heeft vroeger als
raadslid altijd gepleit voor het afschaffen van de hondenbelasting.
Dus ik waan mij hier in goed gezelschap. Als dit voorstel niet word
aangenomen dan dien ik in tweedeVgrdag een ander voorstel in, nl.
het afschaffen van de hondenbelasting alleen voor A.O.W. ers en
De heer ERMEN: Het C.D.A. gaat niet akkoord met volledige afschaffing
van de hondenbelasting. Wij gaan wel akkoord met verhoging van de le
ges, het markt ge ld, de hondenbelasting, de drank- en horecabelasting
en. zij het met enige moeite, de woonforensenbelasting.
Met de tarieven reinigingsdienst heeft het C.D.A. bijzonder vee moei
te. Het gaat hier om algemene voorzieningen, die elke inwoner van de
gemeente raken. Op grond waarvan acht het College stijging van de
loonkosten met ƒ38.000,= (=ruim 8°/o) een reële raming? Waarom is er
geen specificatie toegevoegd van de post 'overige inkomsten .De
voorgestelde verhoging van 11% vindt het C.D.A. te hoog. By alle
sportvoorzieningen wordt volstaan met een verhoging van 4/°* e
stelt voor een verhoging van 4%» maximaal 8%.
Wij gaan akkoord met een verhoging van het tarief van het rioolrecht.
Waarom stijgen hier de loonkosten met 15%? Ook hier is de post 'overi
ge kosten' niet nader gespecificeerd.
De heer NUIJTEN: Blijkens informatie zouden er in Rucphen 8.0UU
den zijn, terwijl er 2.400 zijn geregistreerd.
De heer VR0EGRIJK: Ik heb ook bezwaren tegen het verhogen van het
reinigingsrecht. Het milieu komt misschien in gevaar omdat de mensen
geneigd zijn het vuili illegaal te gaan storten.
Ten aanzien van de gestegen kosten bij het rioolrecht wordt aangenomen
dat met deze kosten de sociale lasten bedoeld worden.
De heer VAN 0VERVELDIk ben tegen de voorgestelde verhoging van de
woonforensenbelasting. Deze mensen worden dikwijls dubbel gepakt; Be
lastingverhoging in eigen woonplaats en verhoging door de gemeente,
waar ze recreëren. Consequentie zal zijn lege campings en daling van
de inkomsten van de eigen middenstand. Ik stel dan ook voor de woon
forensenbelasting niet met 8%, maar met 4% te verhogen.
De heer VAN GINNEKEN: In het voorstel mis ik een verhoging van het
tarief voor speelautomaten, waarvoor momenteel 34,75 betaald wordt.
Verhoging van dit bedrag is naar myn mening noodzakelijk.
VOORZITTER; Iedereen zal het met de heer Gabriels eens zijn a e
lastingen zo laag mogelijk gehouden moeten worden. Maar het is steeds
een afweging, waarbij men moet bedenken dat, wanneer er byv. een bron
van inkomsten gemist wordt, daartegenover een beperking van de uit
gaven komt te staan (bijv. verlaging van de subsidies). Onze gemeen.e
heeft steeds een terughoudend beleid gevoerd bij verhoging van tarie
ven, vaststelling van belastingen etc. In vergelijking met andere ge
meenten zijn de tarieven hier aan de lage kant. Rucphen hoort tot de
'goedkopere gemeenten' en wordt nu een 'tikkeltje duurder Het Mi
nisterie van Binnenlandse Zaken pleit ook voor een geleidelyke ta
riefsverhoging van 4%. Als men daarboven gaat is toestemming van dit
Ministerie c.q. het Ministerie van Economische Zaken vereist. Wy moe
ten zorgen voor een redelijke bron van inkomsten en voorkomen dat
schoksgewijze verhogingen plaatsvinden.
Ik pleit ervoor de tariefsverhoging van de drank- en horecabelastm0
te stellen op 8%, gelet op het goedkope tarief dat we nu hebben en