-18-
Beantwoording van vragen van raadsleden, bij de behandeling van de
gemeentebegroting 1982 in de raadsvergadering van 24 november 1981
gesteld over zaken, behorende tot de portefeuille van wethouder
Hv.Oosterbosch.
Onderwer
Stand van zaken m.b.t. een eventueel ver
zorgingstehuis voor bejaarden.
Antwo o r d:
Be stand van zaken met betrekking tot een mogelijk verzorgings
tehuis voor bejaarden in onze gemeente is als volgt.
Bij brief van 13 februari 1981 hebben wij gedeputeerde staten
verzocht een verklaring van geen bezwaar af te geven voor het
bouwen van een verzorgingstehuis Gebleken is uit een onder
houd met de verantwoordelijke gedeputeerde dat aan onze gemeen
te in beginsel een dergelijke verklaring kan worden afgegeven.
Vanwege het feit echter dat nieuwe initiatieven slechts kunnen
worden gehonoreerd als elders wegens opheffing of renovatie
bedden vrij komen kan realisering van een verzorgingstehuis in
onze gemeente niet op korte termijn gebeuren. Wij zullen des
ondanks bij het provinciaal bestuur blijven aandringen.
Om te voorkomen dat een geschikte locatie in St. Willebrord
lang ongebruikt blijft liggen hebben wij het voornemen op die
plaats reeds te beginnen met het bouwen van een aantal gekwa
lificeerde bejaardenwoningen, die samen met het verzorgingste-u
huis deel zullen uitmaken van een totaalplan. Voor het maken
van een voorlopig ontwerp hebt U onlangs nog een krediet gevo
teerd.
Het moet niet uitgesloten worden geacht dat in een later sta
dium ook in de overige kerkdorpen van onze gemeente gestreefd
wordt naar realisering van intra-murale verzorgingsmogelijkhede
voor bejaarden.
Dat het bouwen van een verzorgingstehuis niet is opgenomen
in het investeringsprogramma 1982-1991 vindt zijn oorzaak in
het feit dat het in de rede ligt dat niet de gemeente maar
een stichting een dergelijk tehuis bouwt en exploiteert.
Onderwer pi Werkloosheid en financiële gevolgen
Antwoordt
Samen met U moeten wij vaststellen dat de werkloosheid in onze
gemeente tot een ongekende hoogte is gestegen (mannen 1410 en
vrouwen 463 op eind oktober 81). Wij betreuren dit zeer. Het
ontbreekt ons echter als gemeentebestuur aan instrumenten om
deze werkloosheid adequaat te bestrijden. Dit is een rijkstaak.
Desondanks zullen wij evenals in het verleden niet nalaten om
bij iedere gelegenheid,die zich daarvoor leent#te wijzen op dit
gfote probleem voor onze gemeente.
Ten aanzien van de werkloosheidsregelingen en de financiële ge
volgen daarvan voor onze gemeente kan het volgende worden gezegd
Sedert 1 april 198I geldt voor de toepassing van de W.W. en de
W.W.V. een verzwaarde referte-eis. In plaats van 65 dagen of
6 weken moet sinds 1 april 130 dagen gewerkt zijn vooraleer
men recht kan doen gelden op een uitkering W.W. OF W.W.V.
van Overveld
Gabriëls
Vissenberg
Nuijten
Goetstouwers
van Overveld
van Ginneken
Gabriëls
Nuijten
Vroegrijk
Jaspers
-19-
van Overveld
van Ginneken
Gabriëls
Door deze maatregel wordt de stroom van werkloosheidsuitkeringen
steeds meer verlegd naar de gemeenten. Met name in het kader
van de uitvoering van de R.W.W. is een toename van uitkeringen
te verwachten. Immers door de verzwaring van de referte-eis
zullen met name werknemers met korte dienstverbanden niet meer
in aanmerking komen voor een uitkering W.W. of W.W.V. Zij moe
ten evenals de categorieën schoolverlaters en landurig werklo
zen, welke aantallen op grond van de huidige arbeidsmarktsituatr
ook nog verder toenemen, een beroep doen op de R.W.W.
10# van de uitkeringen R.W.W. blijft ten laste van de gemeente
en ook de uitvoeringskosten worden in principe voor 100 door
de geffleenten gedragen. Dat dit bij de gemeenten gevoelig aankomt
behoeft geen betoog.
Wij zullen bij het rijk blijven aandringen de uitvoeringskosten
en de uitkeringskosten R.W.W. aan de gemeentebesturen volledig
te vergoeden. Als motief geldt dat de R.W.W. op grond van de
huidige arbeidsmarktsituatie en de verzwaring van de referte-«ia
in feite buiten haar oorspronkelijke bedoeling om geworden is
tot een basisvoorziening voor werkloosheid.
Het wettelijk voorschrift dat slechts over een met name genoemd
bescheiden vermogen mag worden beschikt vooraleer een uitkering
kan worden verstrekt is thans om bovengenoemde reden (R.W.W.
geworden tot basisvoorziening) landelijk een discussie-punt*ge
worden. Zolang de regeling op dit punt niet wordt gewijzigd-en
daarop moet niet te gauw worden gerekend-zijn wij verplicht een
aanvraag om uitkering R.W.W. bij het bezit van een meer dan be
scheiden vermogen af te wijzen of de belanghebbende bijstand
aan te bieden onder verband van krediethypotheek op de ëigen
woning.
Onderwerp: Commissie van Advies voor dir. arbeidsbureau.
A n t w o o r d!
Het ligt in het voornemen van de arbeidsvoorziening ook aan
de directeur van het arbeidsbureau in onze gemeente een sub
commissie van advies toe te voegen. Het een en ander laat mo
menteel nog op zich wachten vanwege het feit, dat ondanks de
vraag daarnaar nog geen kandidaten naar voren zijn geschoven
door de werkgeversorganisaties. Het arbeidsbureau dringt aan
op een spoedige voordracht.
Nu een eigen commissie van advies nog ontbreekt worden de za
ken waarvoor de commissie geraadpleegd moet worden voorgelegd
aan de commissie van advies van het gewestelijk arbeidsbureau
te Roosendaal.
Onderwer g: Bestemming van de voormalige kleuterschool
"de Notedop"
Antwoord:
Naar verwachting zal in de nu leegstaande kleuterschool de
Notedop te St. Willebrord het arbeidsbureau worden gevestigd.
Onderhandelingen met de rijksgebouwendienst zijn daarover
gaande. Wij dringen aan op spoed.