-18- Beantwoording van vragen van raadsleden, bij de behandeling van de gemeentebegroting 1982 in de raadsvergadering van 24 november 1981 gesteld over zaken, behorende tot de portefeuille van wethouder Hv.Oosterbosch. Onderwer Stand van zaken m.b.t. een eventueel ver zorgingstehuis voor bejaarden. Antwo o r d: Be stand van zaken met betrekking tot een mogelijk verzorgings tehuis voor bejaarden in onze gemeente is als volgt. Bij brief van 13 februari 1981 hebben wij gedeputeerde staten verzocht een verklaring van geen bezwaar af te geven voor het bouwen van een verzorgingstehuis Gebleken is uit een onder houd met de verantwoordelijke gedeputeerde dat aan onze gemeen te in beginsel een dergelijke verklaring kan worden afgegeven. Vanwege het feit echter dat nieuwe initiatieven slechts kunnen worden gehonoreerd als elders wegens opheffing of renovatie bedden vrij komen kan realisering van een verzorgingstehuis in onze gemeente niet op korte termijn gebeuren. Wij zullen des ondanks bij het provinciaal bestuur blijven aandringen. Om te voorkomen dat een geschikte locatie in St. Willebrord lang ongebruikt blijft liggen hebben wij het voornemen op die plaats reeds te beginnen met het bouwen van een aantal gekwa lificeerde bejaardenwoningen, die samen met het verzorgingste-u huis deel zullen uitmaken van een totaalplan. Voor het maken van een voorlopig ontwerp hebt U onlangs nog een krediet gevo teerd. Het moet niet uitgesloten worden geacht dat in een later sta dium ook in de overige kerkdorpen van onze gemeente gestreefd wordt naar realisering van intra-murale verzorgingsmogelijkhede voor bejaarden. Dat het bouwen van een verzorgingstehuis niet is opgenomen in het investeringsprogramma 1982-1991 vindt zijn oorzaak in het feit dat het in de rede ligt dat niet de gemeente maar een stichting een dergelijk tehuis bouwt en exploiteert. Onderwer pi Werkloosheid en financiële gevolgen Antwoordt Samen met U moeten wij vaststellen dat de werkloosheid in onze gemeente tot een ongekende hoogte is gestegen (mannen 1410 en vrouwen 463 op eind oktober 81). Wij betreuren dit zeer. Het ontbreekt ons echter als gemeentebestuur aan instrumenten om deze werkloosheid adequaat te bestrijden. Dit is een rijkstaak. Desondanks zullen wij evenals in het verleden niet nalaten om bij iedere gelegenheid,die zich daarvoor leent#te wijzen op dit gfote probleem voor onze gemeente. Ten aanzien van de werkloosheidsregelingen en de financiële ge volgen daarvan voor onze gemeente kan het volgende worden gezegd Sedert 1 april 198I geldt voor de toepassing van de W.W. en de W.W.V. een verzwaarde referte-eis. In plaats van 65 dagen of 6 weken moet sinds 1 april 130 dagen gewerkt zijn vooraleer men recht kan doen gelden op een uitkering W.W. OF W.W.V. van Overveld Gabriëls Vissenberg Nuijten Goetstouwers van Overveld van Ginneken Gabriëls Nuijten Vroegrijk Jaspers -19- van Overveld van Ginneken Gabriëls Door deze maatregel wordt de stroom van werkloosheidsuitkeringen steeds meer verlegd naar de gemeenten. Met name in het kader van de uitvoering van de R.W.W. is een toename van uitkeringen te verwachten. Immers door de verzwaring van de referte-eis zullen met name werknemers met korte dienstverbanden niet meer in aanmerking komen voor een uitkering W.W. of W.W.V. Zij moe ten evenals de categorieën schoolverlaters en landurig werklo zen, welke aantallen op grond van de huidige arbeidsmarktsituatr ook nog verder toenemen, een beroep doen op de R.W.W. 10# van de uitkeringen R.W.W. blijft ten laste van de gemeente en ook de uitvoeringskosten worden in principe voor 100 door de geffleenten gedragen. Dat dit bij de gemeenten gevoelig aankomt behoeft geen betoog. Wij zullen bij het rijk blijven aandringen de uitvoeringskosten en de uitkeringskosten R.W.W. aan de gemeentebesturen volledig te vergoeden. Als motief geldt dat de R.W.W. op grond van de huidige arbeidsmarktsituatie en de verzwaring van de referte-«ia in feite buiten haar oorspronkelijke bedoeling om geworden is tot een basisvoorziening voor werkloosheid. Het wettelijk voorschrift dat slechts over een met name genoemd bescheiden vermogen mag worden beschikt vooraleer een uitkering kan worden verstrekt is thans om bovengenoemde reden (R.W.W. geworden tot basisvoorziening) landelijk een discussie-punt*ge worden. Zolang de regeling op dit punt niet wordt gewijzigd-en daarop moet niet te gauw worden gerekend-zijn wij verplicht een aanvraag om uitkering R.W.W. bij het bezit van een meer dan be scheiden vermogen af te wijzen of de belanghebbende bijstand aan te bieden onder verband van krediethypotheek op de ëigen woning. Onderwerp: Commissie van Advies voor dir. arbeidsbureau. A n t w o o r d! Het ligt in het voornemen van de arbeidsvoorziening ook aan de directeur van het arbeidsbureau in onze gemeente een sub commissie van advies toe te voegen. Het een en ander laat mo menteel nog op zich wachten vanwege het feit, dat ondanks de vraag daarnaar nog geen kandidaten naar voren zijn geschoven door de werkgeversorganisaties. Het arbeidsbureau dringt aan op een spoedige voordracht. Nu een eigen commissie van advies nog ontbreekt worden de za ken waarvoor de commissie geraadpleegd moet worden voorgelegd aan de commissie van advies van het gewestelijk arbeidsbureau te Roosendaal. Onderwer g: Bestemming van de voormalige kleuterschool "de Notedop" Antwoord: Naar verwachting zal in de nu leegstaande kleuterschool de Notedop te St. Willebrord het arbeidsbureau worden gevestigd. Onderhandelingen met de rijksgebouwendienst zijn daarover gaande. Wij dringen aan op spoed.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1981 | | pagina 77