Voornaamste oorzaken van deze teruggang zijn:
-de reële groei van de uitkeringen aan de gemeenten uit het gemeentefonds
voor 1982 zal 1% bedragen.Voor 1981 bedroeg het accrès nog ongeveer
1,5 later sterk bijgesteld als gevolg van extra ombuigingen (struc
turele korting uitkering gemeentefonds);
-ook voor het jaar 1982 zullen een aantal herverdelingsmaatregelen worden
doorgevoerd,waarvan als belangrijkste is te noemen de doorvoering van
de tweede fase van de integratie van de uitkering sociale zorg in de
algemene uitkering. De integratie van het uitkeringsonderdeel sociale
zorg zal onze gemeente bijna ƒ.33»*0 Per inwoner gaan kosten. Voor het
jaar 1982 moet onze gemeente ƒ.5»» per inwoner inleveren ofwel rond
100.000,Zoals bekend heeft de aanzienlijke achteruitgang in in
komsten nagenoeg geheel betrekking op de sociaal-culturele en maat
schappelijke sector in onze gemeente.Financiële ruimte voor het ont
plooien van nieuwe activiteiten zal er in de toekomst steeds minder
zijn. Des te dringerder wordt daarom een zo goed mogelijke besteding
van de beschikbare middelen.
Tesamen met de getroffen bezuinigingsmaatregelen door het Rijk in 1981
komt het totale bedrag wat onze gemeente op jaarbasis moet inleveren
uit op rond 564*000,=
Ook de uitkering lager onderwijs uit het Gemeentefonds moet een aandeej
leveren in de verdere beperking van de overheidsuitgaven, De onderwijs-
uitkering 1982, exclusief buitengewoon onderwijs, is ten opzichte van
1981 ruim 37.000,= lager geraamd. Het gevolg is wel, dat de voor het
jaar 1982 nog voorgestelde verhoging van het bedrag per leerling voor
de lagere scholen niet meer wordt gedekt door een overeenkomstige verhc-
ging van de van het Rijk te ontvangen onderwijsuitkering. Een en ander
houdt wel in, dat een bedrag van rond 59*000,= (ƒ.23.000,= méér dan
in 1981) ten laste moet worden gebracht van de algemene middelen.
Het spreekt vanzelf dat deze ontwikkeling zo niet door kan blijven gaai
en dat ook de uitgaven in de onderwijssector (vakonderwijs,randdienstei.,
leer- en hulpmiddelen,schoolbehoeften e.d.) in de toekomst kritisch
moeten worden bezien.
In de vergadering van 29 september 1981 bent U akkoord gegaan met het
voorstel tot verhoging van de tarieven voor de gemeentelijke belasting-
gen en retributies, alsmede van de tarieven voor de diverse sportaccom
modaties. De vastgestelde tariefsverhogingen zullen naar raming leiden
tot een mééropbrengst van rond .43*000,= wat de gemeentelijke heffin
gen betreft en tot een raëéropbrengst van rond 15*000,= met betrekking
tot de sportaccommodaties. Gevoegd bij het reeds beschikbare bedrag
van ƒ.475.000,= betekent dit dat in totaal voor de dekking van kapitaals
uitgaven van nieuwe investeringen en voor het doen van andere uitgaven
een bedrag van 533*000,= beschikbaar is.
In dit verband merken wij op, dat dit bedrag aan beschikbare middelen
slechts aanwezig is dankzij aanwending van een gedeelte ter grootte
van ƒ.120.000,® van de hogere uitkering uit het Gemeentefonds als ge
volg van het bereiken van de 20.000—ste inwoner. Indien dit heuglijk
feit zich niet zou hebben voorgedaan, dan zou er ten opzichte van 1981
nog eerEƒ.120.000,® minder aan middelen beschikbaar zijn gekomen. Het
i zal Uw raad duidelijk zijn dat zich voor de nabije toekomst niet weer
van dergelijke meevallers zullen voordoen.
Het dit jaar bereiken van de 20.000-ste inwoner heeft onze gemeente wa;
de algemene uitkering uit het Gemeentefonds betreft doen belanden in
een hoger schaalbedrag (bedrag per inwoner). Als gevolg hiervan komen
in 1982 tot een bedrag van rond f.500o000,= extra middelen beschikbaar
De reden van het vaststellen van een verschillend bedrag per inwoner
voor bepaalde groepen van gemeenten (naar inwoneraantal) is gelegen in
het feit, dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de bevolkings
groei van de gemeente en de groei in de behoefte aan algemene middelen
Het zal Bw raad duidelijk zijn dat een en ander ook van invloed is op
de uitgroei van het gemeentelijk apparaat (personeel,behuizing,kantoor
kosten e.d.) en dat hiervoor tijdig de nodige middelen dienen te worden
gereserveerd. 1
Als voorbeelden van noodzakelijke (investerings)uitgaven welke specifi< ik
betrekking hebben op de uitgroei van het gemeentelijk apparaat zouden
wij willen noemen:
-9-
•'II Rondvraag.
«samsom 17192 ii pöo
- de voorgenomen automatisering van de bevolkingsadministratie;
- de voorgenomen vervanging van de telefooncentrale van het gemeentehui
- de voorgenomen uitbreiding en verbouwing van het gemeentehuis;
- enige noodzakelijk geachte personeelsuitbreidingen.
Op Hoofdstuk XIII,paragraaf 2, van de gewone dienst van de ontwerp
begroting 1982 zijn de middelen gereserveerd voor de dekking van de
kosten voortvloeiende uit vorengenoemde(investerings)uitgaven.
Zoals aangehaald is voor het doen van andere investeringen een bedrag
van in totaal ƒ.533.000,beschikbaar, hetgeen belangrijk minder is dan
in voorgaande jaren. De omvang van het uit te voeren investeringspro
gramma zal hieraan moeten worden aangepast. Ruimte zal er in de naaste
toekomst slechts zijn voor de meest wenselijke en noodzakelijke inves
teringen. Omtrent de uit te voeren investeringen zullen wij U nog een
afzonderlijke nota doen toekomen.
Niettegenstaande de financiële meevaller welke het bereiken van de
20.000-ste inwoner voor onze gemeente heeft meegebracht, moeten wij
evenals vorig jaar toch constateren dat "de rek" in de begroting er
uit is.
Niet alleen de beperking van de uitkeringen uit het Gemeentefonds drukt
op het gemeentelijk budget, ook de decentralisatie van rijkstaken(wel-
zijnbeleid e.d.) waartegenover geen adequate middelenverstrekking staat
leidt tot beperking van de gemeentelijke mogelijkheden.
Onze gemeente behoort tot één van de 17 gemeenten in den lande die als 11
gevolg van de integratie van de kosten van sociale zorg méér dan ƒ.20,»
(nl. bijna ƒ.33»») per inwoner moeten inlever en. Hi erbij komt nog dat
de gemeente als gevolg van het decentralisatiebeleid van de Regering
voor hogere apparaatskosten(personeel bureau welzijn) komt te staan,
waartegenover het Rijk geen enkele compensatie stelt.
Door nieuwe wetgeving en/of uitvoeringsbesluiten zijn er vooral de
laatste twee A drie jaar steeds meer taken op de schouders van het lo
kale bestuur gelegd (denk aan AROB,WOB,Milieuwetgeving). Kortom, een
nogal forse taakverzwaring zonder effectieve financiële compensatie.
Belastingverhoging is één van de middelen om te ontsnappen aan de finar
ciële klem waarin de gemeenten dreigen te geraken. Verhoging van de
plaatselijke belastingen (onroerend-goedbelastingen) zal evenwel ook
weerstanden oproepen en wij vragen ons af of dit een haalbare kaart
zal zijn. Dit geldt temeer omdat op dit moment een herziening van het
belastinggebied van gemeenten en provincies in studie is (Commissie
Christiaanse). Deze studie zou uiteindelijk kunnen leiden tot een forse
uitbreiding van het belastinggebied van de lagere overheden onder ge
lijktijdige verlaging van de algemene uitkeringen uit het Gemeentefonds
en/of specifieke uitkeringen.
Wij zijn van mening en wij hebben dat al meerdere keren verkondigd,dat
in eerste instantie ervan dient te worden uitgegaan dat door het Rijk
getroffen bezuinigingsmaatregelen op de betreffende sector (welzijn,
onderwijs) dienen te worden afgewenteld, tenzij gewichtige redenen ziel
daartegen verzetten c.q. de noodzakelijk geachte uitgaven door bespa
ringen elders kunnen worden gevonden.
Meer nog dan voorheen zal het van belang zijn een sterk terughoudend
beleid te voeren, teneinde een evenwichtige begroting te handhaven en
te bewerkstelligen dat de steeds schaarser wordende beschikbare middels
Zo goed mogelijk worden aangewend en verdeeld.
Bij deze bied ik U de begroting 1982 ter bestudering aan. De behande
ling ervan zal geschieden in de raadsvergaderingen van 24 november a.s
algemene beschouwingen) en 1 december a.s. (behandeling in tweede
termijn), aldus de voorzitter.
Van de rondvraag maakten de volgende raadsleden gebruik:
De heer Claessen vroeg andermaal de groenstrook aan de Dorpsstraat-Webs
straat te wijzigen in, parkeerruimte. Inritten daar worden regelmatig
geblokkeerd.
Wethouder Verpaalen: dat de verandering nodig is omdat in de buurt het
parkeren de nodige problemen met zich brengt valt te betwijfelen.