Voornaamste oorzaken van deze teruggang zijn: -de reële groei van de uitkeringen aan de gemeenten uit het gemeentefonds voor 1982 zal 1% bedragen.Voor 1981 bedroeg het accrès nog ongeveer 1,5 later sterk bijgesteld als gevolg van extra ombuigingen (struc turele korting uitkering gemeentefonds); -ook voor het jaar 1982 zullen een aantal herverdelingsmaatregelen worden doorgevoerd,waarvan als belangrijkste is te noemen de doorvoering van de tweede fase van de integratie van de uitkering sociale zorg in de algemene uitkering. De integratie van het uitkeringsonderdeel sociale zorg zal onze gemeente bijna ƒ.33»*0 Per inwoner gaan kosten. Voor het jaar 1982 moet onze gemeente ƒ.5»» per inwoner inleveren ofwel rond 100.000,Zoals bekend heeft de aanzienlijke achteruitgang in in komsten nagenoeg geheel betrekking op de sociaal-culturele en maat schappelijke sector in onze gemeente.Financiële ruimte voor het ont plooien van nieuwe activiteiten zal er in de toekomst steeds minder zijn. Des te dringerder wordt daarom een zo goed mogelijke besteding van de beschikbare middelen. Tesamen met de getroffen bezuinigingsmaatregelen door het Rijk in 1981 komt het totale bedrag wat onze gemeente op jaarbasis moet inleveren uit op rond 564*000,= Ook de uitkering lager onderwijs uit het Gemeentefonds moet een aandeej leveren in de verdere beperking van de overheidsuitgaven, De onderwijs- uitkering 1982, exclusief buitengewoon onderwijs, is ten opzichte van 1981 ruim 37.000,= lager geraamd. Het gevolg is wel, dat de voor het jaar 1982 nog voorgestelde verhoging van het bedrag per leerling voor de lagere scholen niet meer wordt gedekt door een overeenkomstige verhc- ging van de van het Rijk te ontvangen onderwijsuitkering. Een en ander houdt wel in, dat een bedrag van rond 59*000,= (ƒ.23.000,= méér dan in 1981) ten laste moet worden gebracht van de algemene middelen. Het spreekt vanzelf dat deze ontwikkeling zo niet door kan blijven gaai en dat ook de uitgaven in de onderwijssector (vakonderwijs,randdienstei., leer- en hulpmiddelen,schoolbehoeften e.d.) in de toekomst kritisch moeten worden bezien. In de vergadering van 29 september 1981 bent U akkoord gegaan met het voorstel tot verhoging van de tarieven voor de gemeentelijke belasting- gen en retributies, alsmede van de tarieven voor de diverse sportaccom modaties. De vastgestelde tariefsverhogingen zullen naar raming leiden tot een mééropbrengst van rond .43*000,= wat de gemeentelijke heffin gen betreft en tot een raëéropbrengst van rond 15*000,= met betrekking tot de sportaccommodaties. Gevoegd bij het reeds beschikbare bedrag van ƒ.475.000,= betekent dit dat in totaal voor de dekking van kapitaals uitgaven van nieuwe investeringen en voor het doen van andere uitgaven een bedrag van 533*000,= beschikbaar is. In dit verband merken wij op, dat dit bedrag aan beschikbare middelen slechts aanwezig is dankzij aanwending van een gedeelte ter grootte van ƒ.120.000,® van de hogere uitkering uit het Gemeentefonds als ge volg van het bereiken van de 20.000—ste inwoner. Indien dit heuglijk feit zich niet zou hebben voorgedaan, dan zou er ten opzichte van 1981 nog eerEƒ.120.000,® minder aan middelen beschikbaar zijn gekomen. Het i zal Uw raad duidelijk zijn dat zich voor de nabije toekomst niet weer van dergelijke meevallers zullen voordoen. Het dit jaar bereiken van de 20.000-ste inwoner heeft onze gemeente wa; de algemene uitkering uit het Gemeentefonds betreft doen belanden in een hoger schaalbedrag (bedrag per inwoner). Als gevolg hiervan komen in 1982 tot een bedrag van rond f.500o000,= extra middelen beschikbaar De reden van het vaststellen van een verschillend bedrag per inwoner voor bepaalde groepen van gemeenten (naar inwoneraantal) is gelegen in het feit, dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de bevolkings groei van de gemeente en de groei in de behoefte aan algemene middelen Het zal Bw raad duidelijk zijn dat een en ander ook van invloed is op de uitgroei van het gemeentelijk apparaat (personeel,behuizing,kantoor kosten e.d.) en dat hiervoor tijdig de nodige middelen dienen te worden gereserveerd. 1 Als voorbeelden van noodzakelijke (investerings)uitgaven welke specifi< ik betrekking hebben op de uitgroei van het gemeentelijk apparaat zouden wij willen noemen: -9- •'II Rondvraag. «samsom 17192 ii pöo - de voorgenomen automatisering van de bevolkingsadministratie; - de voorgenomen vervanging van de telefooncentrale van het gemeentehui - de voorgenomen uitbreiding en verbouwing van het gemeentehuis; - enige noodzakelijk geachte personeelsuitbreidingen. Op Hoofdstuk XIII,paragraaf 2, van de gewone dienst van de ontwerp begroting 1982 zijn de middelen gereserveerd voor de dekking van de kosten voortvloeiende uit vorengenoemde(investerings)uitgaven. Zoals aangehaald is voor het doen van andere investeringen een bedrag van in totaal ƒ.533.000,beschikbaar, hetgeen belangrijk minder is dan in voorgaande jaren. De omvang van het uit te voeren investeringspro gramma zal hieraan moeten worden aangepast. Ruimte zal er in de naaste toekomst slechts zijn voor de meest wenselijke en noodzakelijke inves teringen. Omtrent de uit te voeren investeringen zullen wij U nog een afzonderlijke nota doen toekomen. Niettegenstaande de financiële meevaller welke het bereiken van de 20.000-ste inwoner voor onze gemeente heeft meegebracht, moeten wij evenals vorig jaar toch constateren dat "de rek" in de begroting er uit is. Niet alleen de beperking van de uitkeringen uit het Gemeentefonds drukt op het gemeentelijk budget, ook de decentralisatie van rijkstaken(wel- zijnbeleid e.d.) waartegenover geen adequate middelenverstrekking staat leidt tot beperking van de gemeentelijke mogelijkheden. Onze gemeente behoort tot één van de 17 gemeenten in den lande die als 11 gevolg van de integratie van de kosten van sociale zorg méér dan ƒ.20,» (nl. bijna ƒ.33»») per inwoner moeten inlever en. Hi erbij komt nog dat de gemeente als gevolg van het decentralisatiebeleid van de Regering voor hogere apparaatskosten(personeel bureau welzijn) komt te staan, waartegenover het Rijk geen enkele compensatie stelt. Door nieuwe wetgeving en/of uitvoeringsbesluiten zijn er vooral de laatste twee A drie jaar steeds meer taken op de schouders van het lo kale bestuur gelegd (denk aan AROB,WOB,Milieuwetgeving). Kortom, een nogal forse taakverzwaring zonder effectieve financiële compensatie. Belastingverhoging is één van de middelen om te ontsnappen aan de finar ciële klem waarin de gemeenten dreigen te geraken. Verhoging van de plaatselijke belastingen (onroerend-goedbelastingen) zal evenwel ook weerstanden oproepen en wij vragen ons af of dit een haalbare kaart zal zijn. Dit geldt temeer omdat op dit moment een herziening van het belastinggebied van gemeenten en provincies in studie is (Commissie Christiaanse). Deze studie zou uiteindelijk kunnen leiden tot een forse uitbreiding van het belastinggebied van de lagere overheden onder ge lijktijdige verlaging van de algemene uitkeringen uit het Gemeentefonds en/of specifieke uitkeringen. Wij zijn van mening en wij hebben dat al meerdere keren verkondigd,dat in eerste instantie ervan dient te worden uitgegaan dat door het Rijk getroffen bezuinigingsmaatregelen op de betreffende sector (welzijn, onderwijs) dienen te worden afgewenteld, tenzij gewichtige redenen ziel daartegen verzetten c.q. de noodzakelijk geachte uitgaven door bespa ringen elders kunnen worden gevonden. Meer nog dan voorheen zal het van belang zijn een sterk terughoudend beleid te voeren, teneinde een evenwichtige begroting te handhaven en te bewerkstelligen dat de steeds schaarser wordende beschikbare middels Zo goed mogelijk worden aangewend en verdeeld. Bij deze bied ik U de begroting 1982 ter bestudering aan. De behande ling ervan zal geschieden in de raadsvergaderingen van 24 november a.s algemene beschouwingen) en 1 december a.s. (behandeling in tweede termijn), aldus de voorzitter. Van de rondvraag maakten de volgende raadsleden gebruik: De heer Claessen vroeg andermaal de groenstrook aan de Dorpsstraat-Webs straat te wijzigen in, parkeerruimte. Inritten daar worden regelmatig geblokkeerd. Wethouder Verpaalen: dat de verandering nodig is omdat in de buurt het parkeren de nodige problemen met zich brengt valt te betwijfelen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1981 | | pagina 57