■5-
"samsom 17192 li P;
Typisch probleem is hier vanzelfsprekend de aanwezigheid van kleine
kernen. De gemeente die uit 5 dorpen bestaat is per definitie een veel
eisende gemeente, die een extra last toevoegt aan de verplichtingen
die de burgemeester normaal heeft. Kleine kernen geven altijd speci
fieke problemen, zoals leefbaarheid,verenigingsleven en alles wat daar
mee te maken heeft. Maar aan de andere kant ook de facetten, die met
planologie te maken hebben, voor zover bedoeld om de groene ruimte te
bewaren.
Dat betekent, dat in het algemeen een burgemeester, niet minder een
college van burgemeester en wethouders en een gemeenteraad, omzichtig
moeten omspringen met de vele belangen die in een dergelijke gemeente
duidelijk naar voren komen en die niet altijd evenzeer met elkaar
stroken en waarvoor een voorzichtige politiek vaak geboden is.
Dan heb ik toch wel met enig genoegen gehoord, gelet op het doorstro-
mingsbeleid dat de Minister van Binnenlandse Zaken in overleg met het
Parlement en in overleg met de Commissarissen der Koningin voert, dat
nogal duidelijk gebleken is - bij de ene spreker duidelijk en bij de
ander verpakt in wat meer mogelijkheden dat de ervaring die een zit
tende burgemeester elders opgedaan zou kunnen hebben, wellicht er toe
zou kunnen bijdragen, dat die ook in Rucphen een goede burgemeester
zou kunnen zijn. Dat zal op zichzelf allemaal nog wel een probleem
vormen maar in ieder geval is dat een aanwijzing in een richting die
op het ogenblik graag gevolgd wordt.
Ik ben van mening, dat weet men van mij wel, dat in beginsel zowel
vrouwen als mannen voor de burgemeestersfunctie in aanmerking moeten
kunnen komen, maar dat hangt altijd weer af van de kwaliteit. Het kan
ook afhangen van bijzondere omstandigheden of allerlei andere over
wegingen, maar in beginsel lijkt het mij, dat van een gelijk uitgangs
punt geredeneerd dient te worden en dat bij de uiteindelijke keuze
getracht moet worden de beste persoon op de juiste plaats te krijgen.
Daarnaast is gewezen op nog een aantal zaken waarnaar de belangstell
uit zou dienen te gaan, vooral wat betreft de goede contacten. De le
vensbeschouwelijke opvattingen zijn onderstreept door beide sprekers,
En wanneer de eerste spreker gezegd heeft: "We hebben toch geen schaap
met vijf poten gevraagd"dan ben ik geneigd dit te beamen, maar er
wel de kanttekening bij te maken, dat in deze wereld niets volmaakt
is en dat de mensen in het algemeen, zelfs burgemeesters, ook niet
volmaakt zijn. Dus het zal wel nooit helemaal voor de volle honderd
procent kloppen. Dat gaat bijna altijd op voor ieder profiel en voor
alle punten die in profielen genoemd worden. En dat betekent, dat
niet altijd aan alle wensen voldaan kan worden maar dat betekent te
gelijk weer wel dat de profielbeschrijving door de gemeenteraad - een
betrekkelijk bescheiden vorm van inspraak - zwaar weegt bij de keuze
voor de uiteindelijke aanbeveling aan de Minister van Binnenlandse
Zaken. Dan is het verder afwachten hoe het uitpakt maar ook in Den
Haag wordt daar ernstig rekening mee gehouden. Het is één factor in
het totale beoordelingsproces van de kandidaten. Wanneer ik kandidaten
zeg, dan lijkt het mij, dat U er wel in geinteresseerd bent te weten
hoevelen er gesolliciteerd hebben naar Rucphen. Het zijn er 20 onder
wie ook van het vrouwelijk geslacht.
Dan is er verder door de tweede spreker nog extra aandacht gevraagd
voor de openheid, bereikbaarheid en andere kwaliteiten, die hij meent
dat de burgemeester moet hebben en waarvan ik zelf ook meen dat dat
voor de hand liggende kwaliteiten zijn. Je bent dan meestal geneigd
er bij te zeggen "in deze tijd", maar dan klinkt het ineens zo modi
eus als zou het daar van afhangen.
Ik denk dat in het algemeen openheid en openbaarheid van een geweldig
grote waarde zijn in ons democratisch bestel en dat we ook niet an
ders mogen verwachten dan dat bestuurders er alle moeite voor doen
om binnen de mogelijkheden, ook rekening houdend overigens met de on
mogelijkheden, daar het hunne aan te doen.