■5- "samsom 17192 li P; Typisch probleem is hier vanzelfsprekend de aanwezigheid van kleine kernen. De gemeente die uit 5 dorpen bestaat is per definitie een veel eisende gemeente, die een extra last toevoegt aan de verplichtingen die de burgemeester normaal heeft. Kleine kernen geven altijd speci fieke problemen, zoals leefbaarheid,verenigingsleven en alles wat daar mee te maken heeft. Maar aan de andere kant ook de facetten, die met planologie te maken hebben, voor zover bedoeld om de groene ruimte te bewaren. Dat betekent, dat in het algemeen een burgemeester, niet minder een college van burgemeester en wethouders en een gemeenteraad, omzichtig moeten omspringen met de vele belangen die in een dergelijke gemeente duidelijk naar voren komen en die niet altijd evenzeer met elkaar stroken en waarvoor een voorzichtige politiek vaak geboden is. Dan heb ik toch wel met enig genoegen gehoord, gelet op het doorstro- mingsbeleid dat de Minister van Binnenlandse Zaken in overleg met het Parlement en in overleg met de Commissarissen der Koningin voert, dat nogal duidelijk gebleken is - bij de ene spreker duidelijk en bij de ander verpakt in wat meer mogelijkheden dat de ervaring die een zit tende burgemeester elders opgedaan zou kunnen hebben, wellicht er toe zou kunnen bijdragen, dat die ook in Rucphen een goede burgemeester zou kunnen zijn. Dat zal op zichzelf allemaal nog wel een probleem vormen maar in ieder geval is dat een aanwijzing in een richting die op het ogenblik graag gevolgd wordt. Ik ben van mening, dat weet men van mij wel, dat in beginsel zowel vrouwen als mannen voor de burgemeestersfunctie in aanmerking moeten kunnen komen, maar dat hangt altijd weer af van de kwaliteit. Het kan ook afhangen van bijzondere omstandigheden of allerlei andere over wegingen, maar in beginsel lijkt het mij, dat van een gelijk uitgangs punt geredeneerd dient te worden en dat bij de uiteindelijke keuze getracht moet worden de beste persoon op de juiste plaats te krijgen. Daarnaast is gewezen op nog een aantal zaken waarnaar de belangstell uit zou dienen te gaan, vooral wat betreft de goede contacten. De le vensbeschouwelijke opvattingen zijn onderstreept door beide sprekers, En wanneer de eerste spreker gezegd heeft: "We hebben toch geen schaap met vijf poten gevraagd"dan ben ik geneigd dit te beamen, maar er wel de kanttekening bij te maken, dat in deze wereld niets volmaakt is en dat de mensen in het algemeen, zelfs burgemeesters, ook niet volmaakt zijn. Dus het zal wel nooit helemaal voor de volle honderd procent kloppen. Dat gaat bijna altijd op voor ieder profiel en voor alle punten die in profielen genoemd worden. En dat betekent, dat niet altijd aan alle wensen voldaan kan worden maar dat betekent te gelijk weer wel dat de profielbeschrijving door de gemeenteraad - een betrekkelijk bescheiden vorm van inspraak - zwaar weegt bij de keuze voor de uiteindelijke aanbeveling aan de Minister van Binnenlandse Zaken. Dan is het verder afwachten hoe het uitpakt maar ook in Den Haag wordt daar ernstig rekening mee gehouden. Het is één factor in het totale beoordelingsproces van de kandidaten. Wanneer ik kandidaten zeg, dan lijkt het mij, dat U er wel in geinteresseerd bent te weten hoevelen er gesolliciteerd hebben naar Rucphen. Het zijn er 20 onder wie ook van het vrouwelijk geslacht. Dan is er verder door de tweede spreker nog extra aandacht gevraagd voor de openheid, bereikbaarheid en andere kwaliteiten, die hij meent dat de burgemeester moet hebben en waarvan ik zelf ook meen dat dat voor de hand liggende kwaliteiten zijn. Je bent dan meestal geneigd er bij te zeggen "in deze tijd", maar dan klinkt het ineens zo modi eus als zou het daar van afhangen. Ik denk dat in het algemeen openheid en openbaarheid van een geweldig grote waarde zijn in ons democratisch bestel en dat we ook niet an ders mogen verwachten dan dat bestuurders er alle moeite voor doen om binnen de mogelijkheden, ook rekening houdend overigens met de on mogelijkheden, daar het hunne aan te doen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1981 | | pagina 29