-4- Reactie van de Com missaris der Koningin, In dit verband dient de kandidaat te beseffen dat hier enkele typisch plaatselijke zaken spelen zoals: het dubbel inleveren door de decen tralisatie van het welzijnsbeleid; de werkgelegenheid of liever ge zegd de werkloosheid en dan in het bijzonder in de bouw,alsmede de problematiek van de kleine kernen. Ook de verdere aantasting van de natuur in onze gemeente dient door de nieuwe burgemeester in samen werking met de provincie en andere instanties een halt te worden toe geroepen. Nevenfunc ti e s De nieuwe burgemeester mag ons inziens niets voelen voor nevenfuncties of er daadwerkelijk aan willen gaan werken om deze te beperken. In regionaal verband zal hij of zij slechts functies mogen verrichten die in het belang zijn van onze gemeente. In eigen gemeente zal er aan gewerkt moeten gaan worden dat dubbelfuncties worden vermeden. Zo menen wij dat het onjuist zou zijn in het kader van de decentrali satie van het welzijnsbeleid dat de nieuwe burgemeester ook weer voorzitter van de Pastoor Bastiaansenstichting zou worden, alsmede voorzitter van de Stichting "de Vij-f Dorpen", die het weekblad De Hefboom uitgeeft, waarin onder meer de gemeentelijke voorlichting plaats vindt. Politieke kleur. Wij, als P.v.d.A.-Rucphen, kunnen er niet om heen,dat de kandidaat lid zal dienen te zijn van de Partij van de Arbeid. Dat is naar onze mening te rechtvaardigen gezien de grote aanhang van onze partij in de gemeente Rucphen en het feit dat onze provincie toch al onderbe deeld is aan P.v.d.A.-burgemeesters. In dit verband lijkt het ons goec IJ te wijzen op de uitslag van de stemmingen voor de tweede kamer op 26 mei jl. die voor zich spreken. Maar liefst 42,4$ oftewel 4871 kie zers stemden op de P.v.d.A. Nergens in Brabant haalde de P.v.d.A. zo'n groot percentage. Bovendien ging de P.v.d.A. ondanks het grote landelijk verlies bij de laatste verkiezingen in de gemeente Rucphen zelfs nog 2$ vooruit. Het is verder zo, dat de meerderheid van de be volking (welgeteld 51$) bij de laatste verkiezingen op een linkse par tij stemde. Tot slot nog twee opmerkingen: - Als ergens in Brabant een gemeente recht heeft op een P.v.d.A.-bur gemeester dan is het wel Rucphen; - Dat dit alles niet tot uiting komt in de profielschets van de overi ge raadsleden is te verklaren uit het simpele feit, dat wij de enig- ste landelijke politieke partij zijn, die in deze raad is vertegen woordigd." Na de twee woordvoerders uit de raad reageerde de Commissaris der Ko ningin als volgt: "Dank voor het vriendelijk welkomswoord.Dank aan de raadsleden, die het woord hebben gevoerd en voor hetgeen ze hebben ingebracht. Ik hoop dat U begrijpt, dat reageren op iets wat ik zojuist beluisterd heb niet zo eenvoudig is, tenzij ik over zou gaan om nog eens een aantal dingen te herhalen, die al gezegd zijn. Ik denk dat ik U daar mee alleen maar zou vervelen en een overbodig beslag op Uw tijd zou leggen. Beide profielen die geschetst zijn lopen in grote lijnen parallel, met enkele overigens zeer wezenlijke verschillen. De parallelliteit zit hem voor een sterk deel in de bijzondere aandachtspunten die door de beide sprekers zijn aangevoerd, de één sprekend namens een aanzienlijke meerderheid uit de raad, de ander namens zijn fractie. Dat betekent dat alles bijeenvoegend er toch wel duidelijke punten naar voren komen waaraan de toekomstige burgemeester bijzondere aan dacht zal dienen te besteden,, ®samsom 17192 li P50

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1981 | | pagina 28