a.de ruimtelijke ordening en de woningbouw (sinds jaar en dag al als éérste punt vermeld op het jaarprogramma); b.de werkgelegenheid; c.het bevorderen van de saamhorigheid onder de vijf dorpen,overigens zonder dat het eigene van elk der dorpen verloren gaat; d.de leefbaarheid van vooral de kleine kernen Schijf en Zegge; e.het bevorderen van openbare orde en veiligheid; f.de zorg voor natuur en milieu, 2,Uit de opsomming van deze bijzondere aandachtspunten valt af te lei den dat de nieuwe burgemeester in onze gemeente zeker geen lichte taak wacht. Om die taak te kunnen volvoeren zal hij dienen te be schikken over een zeer gedegen bestuurlijke ervaring, opgedaan als burgemeester van een andere gemeente. Omdat het opdoen van die bestuurlijke ervaring uiteraard tijd vergt, zullen te jonge kandidaten - gedacht wordt aan hen die jonger zijn dan 40 jaar - over het algemeen niet aan die eis kunnen voldoen. Anderzijds moet het in het belang van de continuïteit in het bestuur van de gemeente worden geacht, dat de nieuwe burgemeester - indien hij daartoe van hogerhand in de gelegenheid wordt gesteld en zo hij dat verkiest - minimaal twee ambtstermijnen van zes jaar in onze gemeente kan volmaken. Rekening houdend met de thans geldende V.U0T, leeftijd zal hij dus jonger dan 50 jaar moeten zijn. Gezien de zwaarte van het burgemeestersambt in onze gemeente wordt deze functie minder geschikt geacht voor een vrouw, 3oDe nieuwe burgemeester dient voor de ingezetenen gemakkelijk aanspre baar te zijn,Voorts wordt van hem verwacht dat hij sociaal-voelend i en sport, cultuur en het verenigingsleven een warm hart toedraagt, 4oDe nieuwe burgemeester dient open te staan voor de West-Brabantse mentaliteit,terwijl de voorkeur uitgaat naar een Brabander. 5«Het wordt wenselijk geoordeeld dat de burgemeester eventueel slechts die nevenfuncties blijft bekleden respectievelijk aanvaardt,die dui delijk een gemeentebelang dienen. 6.De nieuwe burgemeester dient over goede contacten in Den Bosch en in Den Haag te beschikken, 7, Gezien het feit dat de bevolking van de gemeente voor 90% of meer rooms—katholiek is, ligt het voor de hand dat de nieuwe burgemeester van katholieke huize is. Mede op grond van de plaatselijke politieke verhoudingen zijn de leden van de groeperingen: Centrale Werknemerslijst,Rucphense Volks partij, Algemeen Belang, Lijst Vroegrijk,Agrarische Lijst en Lijst Jaspers, uitdrukkelijk van oordeel dat de nieuwe burgemeester uit het C.D.A. afkomstig moet zijn. De drie leden van de Vrije Lijst zij de mening toegedaan dat de nieuwe burgemeester niet persé politiek gebonden behoeft te zijn; dit houdt echter niet in dat hunnerzijds tegen de benoeming van een C.D.A.-burgemeester enig bezwaar zou bestaan. Ik meen hiermede te kunnen volstaan en ik zou de Commissaris, ook na mens de andere fracties die mij als woordvoerder hebben aangewezen, zeer hartelijk willen bedanken voor de aan de Raad geboden gelegenheid tot deze vorm van inspraak bij de benoeming van de nieuwe burgemeester Ik ben van mening niet het onmogelijke te hebben gevraagd en niet een profiel te hebben geschetst van een burgemeester, die - en nu druk ik mij misschien wel wat oneerbiedig uit "een schaap met vyf poten" zou moeten zijn. Ik vertrouw dan ook dat de Commissaris er in zal kunnen slagen om voor het burgemeestersambt in onze gemeente iemand aan te bevelen die vol doet aan het door mij geschetste profiel, waarin - het zij nog eens uitdrukkelijk gezegd - alle raadsleden op één na zich kunnen vinden.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1981 | | pagina 26