van de verschillende velden zou moeten verzorgen. Reeds geruime tijd
bestaat echter de regeling dat de clubs - met behulp van hun leden -
zelf het onderhoud verzorgen.Zij ontvangen daarvoor een redelijke ver-
goedingjdie echter aanzienlijk beneden de kosten blijft,die onderhoud
van gemeentewege zou vergen.Als compensatie zijn de huurvergoedinge
die de clubs voor de velden betalen,bewust aan de lage kant gehouden.
Gezien het voorgaande kan men stellen, dat de bijdrage van ƒ.10,66 per
voetballer in feite aanzienlijker hoger is in verband met de zelfwerk
zaamheid van de clubs bij het onderhoud van de velden.
Foutje in overzicht 5 nota van aanbieding.
Inderdaad moet in overzicht 3,onder 6 "sporthal" worden gewijzigd in
"sportzaal".
Beantwoording van vragen en bemerkingen van raadsleden.behorend tot
de portefeuille van wethouder Verpaalen.
Fietspaden langs Gebrande Hoefstraat.
Uit berichten van de zijde van de provincie is gebleken,dat naar ver
wachting gunstig zal worden beslist inzake verstrekking van een kapi
taalvergoeding van 50$ voor de aanleg.Ten behoeve van de nodige grond
aankopen hebben reeds enige taxaties plaatsgevonden.Met de betreffende
eigenaren wordt onderhandeld.
Fietspaden van en naar sportcomplex "de Vijfsprong".
De wenselijkheid van fietspaden van en naar de Vijfsprong,met name
langs de Kozijnenhoek en de Baanvelden,wordt onderschreven. Nagegaa:
zal worden hoe deze het best zullen kunnen worden gerealiseerd en
welke subsidiebronnen hiervoor kunnen worden aangeboord.Wij komen
hierop t.z.t. terug.
Fietspaden langs Vorenseindseweg en Ettenseweg.
Aan de ruilverkavelingscommissie Etten-Leur/Rucphen hebben wij ver
zocht om langs deze wegen ten behoeve van schoolgaande kinderen fiets
paden aan te leggen.Van de zijde van de ruilverkavelingscommissie heb
ben wij vernomen,dat nog wordt onderzocht of en in hoeverre met deze
wensen in het kader van de ruilverkaveling rekening kan worden gehou
den. Van aanleg in 1981 kan derhalve nog geen sprake zijn.
Fietspaden langs Schijfse Vaartkant.
In de ruilverkaveling Nispen-Schijf is rekening gehouden met een fiets
pad langs deze weg tussen de bebouwde kommen van Rucphen en Schijf .In
het investeringsprogramma 1981 is reeds rekening gehouden met uitgaven
voor dit doel.
Fietspad langs St.Martinusstraat.
De aanleg van een fietspad langs deze weg hebben wij reeds verschille:
malen aangekaart bij de provincie.Tot nu toe zonder resultaat.Wij zul
len niet nalaten dit voortdurend onder de aandacht van de provincie
te brengen.Binnen het kader van het overleg met betrekking tot het
plan "Buitengebied" heeft de P.P.C. de wenselijkheid ervan erkend.De
provincie voelt dus wel iets voor een fietspad langs deze weg.
Verkeerssituatie bij St.Martinusschool Rucphen.
Door het functioneren van de verkeersbrigade is de situatie bij de
St.Martinusschool thans wat veiliger.Als afdoende en blijvende oplos
sing kan dit echter niet worden gezien, er zullen méér maatregelen
nodig zijn.De veelheid van de verkeersproblemen in het dorp Rucphen
heeft genoodzaakt tot het opzetten van een verkeerss truc tuur, als onder
deel van het te ontwikkelen dorpsplan, ter nadere uitwerking van de not
nadere koersbepaling.Deze verkeersstructuur zal worden besproken in
de commissies ruimtelijke ordening en verkeer.
Kruispunt Sprundel.
Uit de investeringsnota blijkt,dat niet langer zal worden gewacht op
subsidie van de ACW0 doch dat besloten is de reconstructie van het
kruispunt geheel uit eigen middelen te bekostigen.Voor de uitvoering
ervan zijn de aankooponderhandelingen inmiddels gestart. De benodigde
taxatierapporten zijn reeds in ons bezit.Vooraf moet echter de riole-
- ring ter plaatse worden vervangen.
Wegomlegging Rucphen
In verschillend verband heeftde P.P.C. erop gewezen,dat de noodzaak
-18-
Jacobs.
van Overveld
Goetstouwers
van Overveld
Goetstouwers
Vissenberg.
Goetstouwers
Vissenberg.
Goetstouwers
n3e
van Overveld
Goetstouwers
van Ginneken
Gabriels
Vroegrijk
Goetstouwers
Nuijten.
Vroegrijk
Goetstouwers
-19-
Vroegrijk,
Jaspers
Vissenberg.
Nuijten.
Jacobs
van Ginneken,
Goetstouwers
Jacobs
Nuijten.
l Gabriëls
Vroegrijk
Jacobs.
Goetstouwers
Nui j tea.
Ksamsom 17192 ii p
van een dergelijke omleiding niet wordt onderschreven.Bij de laatste
behandeling van de nota nadere koersbepaling(raadsvergadering mei 1980)
is gekozen voor handhaving van de omleidingsgedachte. Op deze wegom-
leiding zal nader worden ingegaan wanneer de verkeersstructuur van het
dorp Rucphen aan de orde komt. Realiteit is dat op korte termijn de
realisering van de omleiding niet tot de mogelijkheden behoort.
Noordelijke omleiding Sprundel.
Gezien de hoogte van de kosten (globaal .4,5 miljoen) zullen t.z.t.
wegen moeten worden gevonden om de aanleg financieel mogelijk te maken.
Verkeersveiligheid in het algemeen.
De wens van méér veiligheid in het verkeer leeft ook bij ons.Wij staan
daarom zeer positief tegenover voorstellen welke de verkeersveiligheid
dienen.Suggesties en verzoeken, welke ons bereiken, rechtstreeks of via
de verkeerscommissiezijn welkom. Het geven van practische verkeersles-
sen is een kwestie van regeling tussen de diverse schoolbesturen en de
rijkspolitie, de oprichting van verkeersbrigades een kwestie van rege
ling, tussen de vereniging veilig verkeer en ouders.
De samenwerking tussen de diverse instanties geschiedt in goede harmoni
Verbreding Gastelse-weg en Auvergnestraat.
De mogelijkheid van verbreding van het deel van de Gastelseweg,gelegen
tussen de Gebrande Hoefstraat en de Kade, en van de Auvergnestraat zal
nader worden bekeken binnen het kader van de verkeersstructuur van het
dorp Rucphen.
Subsidie Neder1.vereniging tot bescherming voetgangers.
Overeenkomstig de beleidslijn,welke in onze gemeente wordt gehanteerd
heeft deze vereniging vóér 1976 nimmer subsidie gekregen,daar het een
vereniging betrofwerkzaam op landelijk terrein,welke niet van rijkswe-j
ge werd gesubsidieerd,terwijl er toch wel sprake was van een indirect
gemeentebelang.Toen vanaf 1976 het rijk ging subsidiëren heeft de raad
ook een subsidie toegekend,dat gezien het geringe bedrag moet worden
beschouwd als een sympathie-betuiging voor het door de vereniging ver
richte werk (geven van voorlichting via t.v.-spots,radio-reclame,aan
plakbiljetten e.d.).
Onderhoud wegen en riolering.
Het onderhoud aan de wegen en de riolering zal normaal kunnen plaats
vinden. De lager geraamde uitgaven voor deze openbare werken houden
verband met de omstandigheid,dat in voorafgaande jaren z.g. groot on
derhoud (b.v.extra asphaltlagen) werd geraamd en uitgevoerd, wat thans
niet meer nodig is.
Onderhoud diverse wegen.
Periodiek komen alle wegen en trottoirsvolgens een opgesteld schema,
voor een onderhoud aan de beurt.Mocht tussentijds blijken dat extra on
derhoud noodzakelijk is dan krijgt dit voorrang.
De Margrietstraat,Vijverstraat en leliestraat worden zo mogelijk in
1980 nog herstraat.Mocht dit in 1980 niet meer te realiseren zijn dan
komen genoemde straten in 1981 het eerst aan de beurt.
Aanleg riolering buiten bestemmingsplannen.
Zoals in de nota van aanbieding reeds werd gesteld is realisering van
deze voorzieningen mede afhankelijk van de bereidheid van de betrokken
inwoners om financieel hierin bij te dragen. Voor de aanleg van riole
ring in de Hoeksestraat te Schijf,de Achterhoeksestraat te Rucphen en
de O.L.Vrouwestraat te Zegge zijn uitgewerkte plannen beschikbaar.Op
de vorig jaar onder de bewoners van deze straten gehouden enquete werd
niet of in overgrote meerderheid negatief gereageerd.Mocht blijken,dat
het merendeel van de bewoners alsnog bereid is in de aanleg van riole
ring financieel bij te dragen,dan zal aan de uitvoering ervan voorrang
worden verleend.
Riolering in de Koekoekstraat.
De aanleg van riolering in de Koekoekstraat wacht op het ontwerp
van het bestemmingsplan "Odiliastraat-Hilsondisstraat".Naar verwachting
zal het ontwerp binnen enige maanden gereed zijn.Het plan kan dan nog I
niet meteen uitgevoerd worden.De aanleg zal technisch en financieel inj
gepast moeten worden in het program van werkzaamhedep,