van de verschillende velden zou moeten verzorgen. Reeds geruime tijd bestaat echter de regeling dat de clubs - met behulp van hun leden - zelf het onderhoud verzorgen.Zij ontvangen daarvoor een redelijke ver- goedingjdie echter aanzienlijk beneden de kosten blijft,die onderhoud van gemeentewege zou vergen.Als compensatie zijn de huurvergoedinge die de clubs voor de velden betalen,bewust aan de lage kant gehouden. Gezien het voorgaande kan men stellen, dat de bijdrage van ƒ.10,66 per voetballer in feite aanzienlijker hoger is in verband met de zelfwerk zaamheid van de clubs bij het onderhoud van de velden. Foutje in overzicht 5 nota van aanbieding. Inderdaad moet in overzicht 3,onder 6 "sporthal" worden gewijzigd in "sportzaal". Beantwoording van vragen en bemerkingen van raadsleden.behorend tot de portefeuille van wethouder Verpaalen. Fietspaden langs Gebrande Hoefstraat. Uit berichten van de zijde van de provincie is gebleken,dat naar ver wachting gunstig zal worden beslist inzake verstrekking van een kapi taalvergoeding van 50$ voor de aanleg.Ten behoeve van de nodige grond aankopen hebben reeds enige taxaties plaatsgevonden.Met de betreffende eigenaren wordt onderhandeld. Fietspaden van en naar sportcomplex "de Vijfsprong". De wenselijkheid van fietspaden van en naar de Vijfsprong,met name langs de Kozijnenhoek en de Baanvelden,wordt onderschreven. Nagegaa: zal worden hoe deze het best zullen kunnen worden gerealiseerd en welke subsidiebronnen hiervoor kunnen worden aangeboord.Wij komen hierop t.z.t. terug. Fietspaden langs Vorenseindseweg en Ettenseweg. Aan de ruilverkavelingscommissie Etten-Leur/Rucphen hebben wij ver zocht om langs deze wegen ten behoeve van schoolgaande kinderen fiets paden aan te leggen.Van de zijde van de ruilverkavelingscommissie heb ben wij vernomen,dat nog wordt onderzocht of en in hoeverre met deze wensen in het kader van de ruilverkaveling rekening kan worden gehou den. Van aanleg in 1981 kan derhalve nog geen sprake zijn. Fietspaden langs Schijfse Vaartkant. In de ruilverkaveling Nispen-Schijf is rekening gehouden met een fiets pad langs deze weg tussen de bebouwde kommen van Rucphen en Schijf .In het investeringsprogramma 1981 is reeds rekening gehouden met uitgaven voor dit doel. Fietspad langs St.Martinusstraat. De aanleg van een fietspad langs deze weg hebben wij reeds verschille: malen aangekaart bij de provincie.Tot nu toe zonder resultaat.Wij zul len niet nalaten dit voortdurend onder de aandacht van de provincie te brengen.Binnen het kader van het overleg met betrekking tot het plan "Buitengebied" heeft de P.P.C. de wenselijkheid ervan erkend.De provincie voelt dus wel iets voor een fietspad langs deze weg. Verkeerssituatie bij St.Martinusschool Rucphen. Door het functioneren van de verkeersbrigade is de situatie bij de St.Martinusschool thans wat veiliger.Als afdoende en blijvende oplos sing kan dit echter niet worden gezien, er zullen méér maatregelen nodig zijn.De veelheid van de verkeersproblemen in het dorp Rucphen heeft genoodzaakt tot het opzetten van een verkeerss truc tuur, als onder deel van het te ontwikkelen dorpsplan, ter nadere uitwerking van de not nadere koersbepaling.Deze verkeersstructuur zal worden besproken in de commissies ruimtelijke ordening en verkeer. Kruispunt Sprundel. Uit de investeringsnota blijkt,dat niet langer zal worden gewacht op subsidie van de ACW0 doch dat besloten is de reconstructie van het kruispunt geheel uit eigen middelen te bekostigen.Voor de uitvoering ervan zijn de aankooponderhandelingen inmiddels gestart. De benodigde taxatierapporten zijn reeds in ons bezit.Vooraf moet echter de riole- - ring ter plaatse worden vervangen. Wegomlegging Rucphen In verschillend verband heeftde P.P.C. erop gewezen,dat de noodzaak -18- Jacobs. van Overveld Goetstouwers van Overveld Goetstouwers Vissenberg. Goetstouwers Vissenberg. Goetstouwers n3e van Overveld Goetstouwers van Ginneken Gabriels Vroegrijk Goetstouwers Nuijten. Vroegrijk Goetstouwers -19- Vroegrijk, Jaspers Vissenberg. Nuijten. Jacobs van Ginneken, Goetstouwers Jacobs Nuijten. l Gabriëls Vroegrijk Jacobs. Goetstouwers Nui j tea. Ksamsom 17192 ii p van een dergelijke omleiding niet wordt onderschreven.Bij de laatste behandeling van de nota nadere koersbepaling(raadsvergadering mei 1980) is gekozen voor handhaving van de omleidingsgedachte. Op deze wegom- leiding zal nader worden ingegaan wanneer de verkeersstructuur van het dorp Rucphen aan de orde komt. Realiteit is dat op korte termijn de realisering van de omleiding niet tot de mogelijkheden behoort. Noordelijke omleiding Sprundel. Gezien de hoogte van de kosten (globaal .4,5 miljoen) zullen t.z.t. wegen moeten worden gevonden om de aanleg financieel mogelijk te maken. Verkeersveiligheid in het algemeen. De wens van méér veiligheid in het verkeer leeft ook bij ons.Wij staan daarom zeer positief tegenover voorstellen welke de verkeersveiligheid dienen.Suggesties en verzoeken, welke ons bereiken, rechtstreeks of via de verkeerscommissiezijn welkom. Het geven van practische verkeersles- sen is een kwestie van regeling tussen de diverse schoolbesturen en de rijkspolitie, de oprichting van verkeersbrigades een kwestie van rege ling, tussen de vereniging veilig verkeer en ouders. De samenwerking tussen de diverse instanties geschiedt in goede harmoni Verbreding Gastelse-weg en Auvergnestraat. De mogelijkheid van verbreding van het deel van de Gastelseweg,gelegen tussen de Gebrande Hoefstraat en de Kade, en van de Auvergnestraat zal nader worden bekeken binnen het kader van de verkeersstructuur van het dorp Rucphen. Subsidie Neder1.vereniging tot bescherming voetgangers. Overeenkomstig de beleidslijn,welke in onze gemeente wordt gehanteerd heeft deze vereniging vóér 1976 nimmer subsidie gekregen,daar het een vereniging betrofwerkzaam op landelijk terrein,welke niet van rijkswe-j ge werd gesubsidieerd,terwijl er toch wel sprake was van een indirect gemeentebelang.Toen vanaf 1976 het rijk ging subsidiëren heeft de raad ook een subsidie toegekend,dat gezien het geringe bedrag moet worden beschouwd als een sympathie-betuiging voor het door de vereniging ver richte werk (geven van voorlichting via t.v.-spots,radio-reclame,aan plakbiljetten e.d.). Onderhoud wegen en riolering. Het onderhoud aan de wegen en de riolering zal normaal kunnen plaats vinden. De lager geraamde uitgaven voor deze openbare werken houden verband met de omstandigheid,dat in voorafgaande jaren z.g. groot on derhoud (b.v.extra asphaltlagen) werd geraamd en uitgevoerd, wat thans niet meer nodig is. Onderhoud diverse wegen. Periodiek komen alle wegen en trottoirsvolgens een opgesteld schema, voor een onderhoud aan de beurt.Mocht tussentijds blijken dat extra on derhoud noodzakelijk is dan krijgt dit voorrang. De Margrietstraat,Vijverstraat en leliestraat worden zo mogelijk in 1980 nog herstraat.Mocht dit in 1980 niet meer te realiseren zijn dan komen genoemde straten in 1981 het eerst aan de beurt. Aanleg riolering buiten bestemmingsplannen. Zoals in de nota van aanbieding reeds werd gesteld is realisering van deze voorzieningen mede afhankelijk van de bereidheid van de betrokken inwoners om financieel hierin bij te dragen. Voor de aanleg van riole ring in de Hoeksestraat te Schijf,de Achterhoeksestraat te Rucphen en de O.L.Vrouwestraat te Zegge zijn uitgewerkte plannen beschikbaar.Op de vorig jaar onder de bewoners van deze straten gehouden enquete werd niet of in overgrote meerderheid negatief gereageerd.Mocht blijken,dat het merendeel van de bewoners alsnog bereid is in de aanleg van riole ring financieel bij te dragen,dan zal aan de uitvoering ervan voorrang worden verleend. Riolering in de Koekoekstraat. De aanleg van riolering in de Koekoekstraat wacht op het ontwerp van het bestemmingsplan "Odiliastraat-Hilsondisstraat".Naar verwachting zal het ontwerp binnen enige maanden gereed zijn.Het plan kan dan nog I niet meteen uitgevoerd worden.De aanleg zal technisch en financieel inj gepast moeten worden in het program van werkzaamhedep,

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1980 | | pagina 54