en c I -17- dienstwo- s ld slechts dan tot uitvoering mogen komen,indien "binnen de "begroting,nu en voor de toekomst,de lasten kunnen worden opgevangen die eraan verbonden zijn en indien daardoor andere meer noodzakelijk voorzieningen en taken van de gemeente niet in het gedrang komen. De aanleg van een atletiekbaan en een wielertrainigscircuit achten wij in veel mindere mate urgent dan de aanleg van recreatie-sportvelden met kleedgelegenheid in "de Vijfsprong", welke bestemd zijn voor het recre atie-voetbal in onze gemeente» Thans wordt hiervoor nog gebruik gemaakt van de velden in het plan "de Gagel Rijzen", welke, zoals bekend, komen te vervallen bij de realisering van de woningbouw in dit plan. De minde, urgente sportvoorzieningen kunnen als wenselijk op het investeringsprog 'am— ma blijven voorkomen; 'de uitvoering ervan zal eventueel naar een der volgende jaren moeten worden verschoven. Hetzelfde geldt ook voor de geplande dienstwoning, een grotendeels on rendabele investering,Bij de afweging van de wenselijkheid en/of nood zaak van deze voorziening zal ook dienen te worden betrokken de aanwe zigheid van de dienstwoning bij het sportpark "de Molenberg", die, zodra zij door de huidige bewoonster zal zijn ontruimd,wederom als ning beschikbaar komt. Aanleg voetbalveld ten behoeve van V,V,Rood-Vit, Het terrein gelegen naast de voetbalvelden van Rood-Wit aan de Emmastraat is niet specifiek aangekocht voor directe plannen t,b.v. aanleg van een vierde veld voor die vereniging.Het terrein was een onderdeel van een totale aankoop van 4 ha. Ondanks de gespreide ligging beschikt Rood-Wit ingevolge de normen,gest in de sportnota, over voldoende velden 3 velden en een oefenhoek),De gespreide ligging wordt hier, in tegenstelling tot de velden van V.V. Sprundel,niet als bezwaarlijk beschouwd,De velden liggen immers in de zelfde woonkern. Een specifieke belangengroep binnen de vereniging(b.v. jeugd of lagere elftallen) kan van het veld aan de P,Palsstraat gebruik maken,zonder dat dit organisatorische moeilijkheden binnen de vereni ging zal stuiten. Een kleedgebouw is aldaar ook aanwezig» Aanleg voetbalveld Schijf, Geheel volgens planning zijn de bestekken ei^ kostenramingen van de Ned. Heidemy deze week binnen gekomen,De onderhanse aanbesteding zal zo spoe- dig mogelijk plaats vinden,Verwacht wordt dat ijs en weder dienende- over een maand met de aanleg kan worden begonnen, Kleedgelegenheid V.V. Schijf. Door plaatsing op het investeringsprogramma 1981 is het duidelijk,dat er naar gestreefd wordt het kleedgebouw bij de nieuwe velden gelijktij dig gereed te hebben met de ingebruikname van de velden. Verhouding kosten kleedgelegenheid Vi.jfsprong/V.VoSchijf. Het kleedgebouw van de V.V.Schijf omvat 2 kleedkamers, een scheidsrech tersruimte,2 douch-ruimten en een berging. Het kleedgebouw op "de Vijf- sprang" - afgestemd op het meervoudig gebruik - omvat 4 kleedkamers(gro te), 4 douche-ruimten; 2 scheidsrechtersruimtenjrcoaLe berging en een dagverblijf voor het onderhoudspersoneel. Het bouwvolume is derhalve 3x groter dan het kleedgebouw te Schijf.Het kleedgebouw bij de Vijf sprong kan niet in WSW-verband worden uitgevoerd, dat van Schijf wel. (behoudens de loodgieters- en electriciënskosten) Terreinen voor pony- en hondenclubs bij "de Vijfsprong"0 De beschikbaarstelling van terreinen voor pony- en hondenclubs blijft- zoals reeds vele malen is meegedeeld- een zaak van het particulier ini tiatief .Het is geen taak vonr de gemeente. Een centraal terrein voor de ruitersportverenigingen 'binnen onze gemeente zeven met een totaal van 189 leden) is onmogelijk. Met betrekking tot de hondenclubs moet nog worden opgemerkt, dat zeker QQffo van de leden uit andere gemeenten komt.Er zijn zelfs verenigingen die totaal geen binding met de gemeente hebben. Kostendekkende tarieven voor de sportaccommodaties. Hanteren van kostendekkende tarieven in het algemeen is een zeer moei lijke zo niet onmogelijke aangelegenheid.In de meeste gevallen zou dit betekenen, dat de tarieven op z'n minst verdubbeld moeten worden.De sportverenigingen zouden dan in de vorm van subsidie de accommodatie- huur kunnen worden vergoed.Het effect is echter hetzelfde0 -16- van Ginneken. Gabriëls. Jacobs, Luijkx, Jacobs. Jacobs Jacobs. Jacobs. Jaspers Jacobs. Jacobs. Ksamsom 17192 11 p. Het kost de gemeente evenveel.Alleen zal op deze wijze de gemeente veel meer (controlerende-)werkzaamheden moeten verrichten.En wat te doen meJ de particuliere gebruikers van de accommodaties.Een subsidie aan deze groep is niet mogelijk. De huidige tarieven van de sportaccommodaties dragen in onze gemeente een sociaal karakter.Sport is ook een stuk wel zijn en iedereen moet in de mogelijkheid zijn sport te beoefenen. Een tarief op kostprijsbasis zou betekenen dat de minst draagkrachtigen geen gebruik meer kunnen maken van de accommodaties. Hieraan kan nog worden toegevoegd,dat steeds bij de vaststelling van de tarieven is uitgegaan van het beginsel,dat de gemeente de kapitaals- lasten voor haar rekening neemt en dat de gebruikers voor zoveel moge lijk de overige exploitatiekosten opbrengen. Wij zien geen aanleiding om dit systeem te veranderen. Verhoging tarieven voor personen van buiten de gemeente zweminstruotie De verhoging van de tarieven is geboden aan een jaarlijks door -bad de minister vastgesteld percentage, daardoor is het niet mogelijk een tariefsverhoging boven dit percentage vast te stellen. Ook het invoeren van een nieuwe tariefgroep,waarbij het nieuwe tarief uitgaat boven het vroegere door die categorie gehanteerde tarief wordt niet door het mi nisterie geaccepteerd. De inkomsten uit zwemlessen aan inwoners van andere gemeenten maken eei niet onbelangrijk deel uit van de totale inkomsten van het bad,waardoo] een zeer gunstig dekkingspercentage wordt verkregen.Door verhoging van de tarieven voor die groep zal het bezoek afnemen en het tegendeel (on gunstiger exploitatie) worden verkregen. Meer recreatiezwemuren of verenigingsgebruik zweminstructiebad. Het bezoek door volwassenen loopt de laatste jaren - zij het in gering* mate- terug.Niet alleen bij de zwemlessen maar ook bij het recreatie- zwemmen. Gezien de wachtlijst bij de kinderen zal een vrijkomend volwa* senzwemlesuur eerst worden gebruikt voor een extra zwemles aan kinderei Het geven van instructie is immers de voornaamste taak van het bad. Ook uit exploitatieoogpunt is een zwemles qua inkomsten gunstiger dan een recreatie- of verenigingszwemuur. Zoals gezegd loopt het recreatie- bezoek door volwassenen ook terug,zodat het weinig zin heeft in het voorkomende geval een extra recreatiezwemuur voor volwasenen in te voegen. Bezuiningen V.V. Schijf. De V.V.Schijf krijgt een volwaardige accommodatie,afgestemd op de be hoefte van die vereniging ingevolge de normen gesteld in de door de raad geaccepteerde sportnota.De ingevoerde bezuinigingen hebben alleen betrekking op dat gedeelte van de accommodatie, waarop de V.V.Schijf - met 150 leden - nog geen recht had. De totale investering ad 576.000,= is vele malen hoger dan de investeringen in welke andere sport in onze gemeente dan ook, dit in verhouding tot het aantal ge bruikers o Bezoekers-aantal openluchtzwembad. In de nota van aanbieding wordt niet gesteld dat in de komende jaren een aanzienlijke stijging van het aantal bezoekers wordt verwacht, doch dat bij handhaving van de huidige exploitatievorm het werkelijk gemiddelde bezoekersaantal in de loop van de jaren zou kunnen stijgen tot een maximum van 55*000 60.000 bezoekers.Hiermede wordt aangegevei dat het huidig gemiddelde geen indicatie is voor de toekomst. Verschil eigen bijdrage voetballers en gebruikers van de Vijfsprong en; Dat de voorzieningen voor de voetbalsport relatief hogere kosten mee brengen dan die voor de andere takken van sport heeft te maken met de omstandigheid dat in het verleden bewust is gekozen voor eigen voorzie ningen in alle vijf kerkdorpen van onze gemeente. De consequentie van dit beleid deed zich onlangs voelen toen besloten werd om voor het kleinste van onze dorpen een voetbalaccommodatie te realiseren,die on danks de aangebrachte bezuinigingen,door allerlei bijzondere omstandig heden nog een uitgaaf van bijna ƒ.600.000,= zal vergen. De kosten,die de gemeente aan de voetbalsport spendeert zouden zelfs nog aanmerkelijk hoger zijn, indien de gemeente ook nog het onderhoud

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1980 | | pagina 53