I» f
Onze eigen mensen kunnen de grond niet goedkoper krijgen. De vast
stelling van de uitgifte-prijzen van de grond vereist de goedkeuring
van gedeputeerde staten. Dit college eist een kostendekkende prijs.
Het is vervelend wanneer men moet wachten en moet zien,dat intussen
de prijzen omhoog zijn gegaan.
Aan buitenstaanders zal zeker geen grond worden verkocht. In Zegge zijn,
aldus de voorzitter, toch wel voldoende liefhebbers om te bouwen. Deze
week krijgen een 20-tal mensen bericht,dat ze kunnen gaan bouwen. We
wachten hun reactie af.
De heer Vroegrijk zei blij te zijn,dat er na 3 jaar weer in Zegge kan
worden gebouwd. Dit bestemmingsplan is gezien het procedure-verloop
vrij vlot gerealiseerd.Voor een groot deel is dit te danken aan de mede
werking van de grond-eigenaren.Daar moeten we dankbaar voor zijn.
We hopen niet,aldus de heer vroegrijk, dat de cijfers,die aan het mi
nisterie verstrekt moeten worden bindend zullen zijn.Alleen in de so
ciale sector wachten momenteel 82 mensen op een woning.In de vrije
sector is de wachtlijst ook vrij groot.Er zijn mensen bij,die al 5 a
6 jaar wachten.Er is in het verleden beloofd er alles aan te doen de
achterstand zoveel mogelijk in te lopen.De 10 woningwetwoningen waar
nu van uit wordt gegaan is zonder meer te weinig om de nood te lenigen
Een bezoek aan de provincie - we herhalen het - kan nuttig zijn. Er zijn
gemeenten,die extra woningen hebben gekregen. Waarom wij niet. De over
heid zal de grote werkloosheid in de bouw moeten terugdringen.Daarom
zullen wij er zorg voor moeten hebben tijdig bestemmingsplannen gereed
te hebben, aldus de heer Vroegrijk.
Voorzitter: we hebben plannen in die richting en zijn bezig mogelijk
heden te bezien, ook voor Zegge. De hoogte van de huurprijs zal bepa
lend zijn. Misschien is deze huurprijs weinig aantrekkelijk om ander
soortige woningen dan woningwetwoningen te bouwen.Op korte termijn
weten wij of een en ander realiseerbaar is.
In Zegge kunnen 20 mensen gaan bouwen, waarvan er 4 momenteel in een
woningwetwoning wonen.Deze 4 woningwetwoningen komen dus vrij voor
andere woningzoekenden. Dit is al een mooi begin.
Vroegrijk: we moeten bezien of we niet wat eenvoudiger woningen kunnen
gaan bouwen.De huur wordt dan ook aantrekkelijker.
De voorzitter was het daar mee eens.De huur voor de nieuwe woningwet
woningen gaat ƒ.500,per maand bedragen, dit is een behoorlijk be
drag.
De heer Boeren pleitte voor aanpassing van de verkoopvoorwaarden en^
normen die gehanteerd worden bij de toewijzing van bouwgrond. Een tij-
diger afmelding,dat men niet meer wenst te bouwen geeft anderen de ge
legenheid wat eerder aan de beurt te komen. Bouwers die in financiële
moeilijkheden geraken krijgen te maken met voorwaarden en boetes.Hier
ware wat soepeler op te treden.
Voorzitter: naast de 20 toewijzingen van bouwgrond in Zegge krijgen
in het dorp Rucphen 38 personen bericht dat zij kunnen gaan bouwen.
Van deze 38 bouwers zijn er 10 die momenteel in een huurwoning wonen.
Er kunnen dus in Rucphen 48 mensen worden geholpen. Wanneer deze mens<
gaan bouwen - dat moeten we nog even afwachten - zijn allen, die van
vóór 1980 op de wachtlijst staan geholpen.
We zijn gaarne bereid de verkoopvoorwaarden nog eens nader te bezien
en waar nodig aan te passen. De grond moet evenwel beschikbaar blij
ven voor onze eigen mensen.
De raad besloot hierna tot vaststelling van het bestemmingsplan.
Voorstel tot opnieuw nemen van een voorbereidingsbesluit voor het
gebied,begrepen in het ontwerp-bestemmingsplan "Buitengebied".
Waarom al die voorbereidingsbesluiten,zo vroeg de heer Goetstouwers
zich 'af, wanneer men zich er niet aan stoort en toch zonder vergun
ning bouwt, zoals in het plan "de Branden".
Voorzitter: toen wij de clandestiene bouw in "de Branden" hebben gecon,
stateerd hebben we de bouw onmiddellijk stil gelegd en een aanschrij.
ving doen uitgaan tot afbraak. De bouwer is evenwel in beroep gegaan
-6-
XIII Nota nieuwbouw
en vernieuwbouw
1981,1982,1983.
XIV Begrotingswijzi
gingen 1980.
XV Rondvraag.
O
XII Voorbereidingsbe
sluit "Buitenge^*
-7-
Ksamsom 17192 11 pso
en de zaak is nu verder in behandeling en echt niet zo maar geaccep
teerd.
De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel.
Nota inzake nieuwbouw en vernieuwbouw in de jaren 1981, 1982 en 1983.
Met de wens van de heer Gabriels alles te doen om de huren betaal
baar te houden ging de raad akkoord met het gestelde in deze nota.
De raad gaf zijn goedkeuring aan de volgende wijzigingen van de be
groting 1980:
- 43 wijziging 1980: krediet voor de bouw van 12 woningen voor alleen
staanden en tweepersoonshuishoudens
- 44 wijziging 1980: krediet voor herstel afvoer hemelwater kleuter
school "de Notedop" St.Willebrord;
- 48 wijziging 1980: krediet meubilair Maria Gorettischool St.Willebr,
- 49 wijziging 1980: krediet meubilair St.Martinusschool Schijf.
Van de rondvraag maakten de volgende raadsleden gebruik:
De heer Gabriels vroeg of naast de cursussen voor werklozen ook moge
lijkheden geschapen konden worden voor zuiver ontspanning van deze
mensen.
Voorzitter: in het kader van de Wet Werkloosheidsvoorziening sociaal-
cultureel werk voor werklozen worden al enkele jaren cursussen gege
ven door de gemeente in samenwerking met de P.B.stichting. Een cursus
kan ook ontspannend werken. We zullen bezien of misschien de P.B.stiet
ting mogelijkheden voor ontspanning van werklozen kan bieden.
De heer abriëls vroeg verder informatie inzake onderhoud van tribune,
kleed- en waslokalen en douches op het sportveld van Rood-Wit.
Wethouder Brouwers: de onderhoudswerkzaamheden aan de tribune zijn
reeds geschied. De kozijnen voor de kleedgelegenheid staan klaar en
zullen dezer dagen in WSW-verband worden aangebracht. De douches zijn
ook al nagezien.
De heer Vissenberg vroeg of de microfoons ook gebruikt konden worden
bij de openbare commissie-vergaderingen.
Teneinde de commissievergaderingen te kunnen bijwonen ware voortaan
geen twee vergaderingen op hetzelfde tijdstip te plannen.
Voorzitter: er bestaat geen bezwaar de microfoons ook bij de openbare
commssievergaderingen te gebruiken.
Twee commissievergaderingen op eenzelfde tijdstip is een gevolg van
een samenloop van omstandigheden geweest. Dit zal in de toekomst wor
den voorkomen.
De heer Boeren vond de duur van de kermis in St.Willebrord te lang.
Eerst duurde deze altijd 3 dagen, daarna 4 en nu al 5 dagen. De be
volking is er niet erg mee ingenomen: geluidshinder, drukte,hoge prij
zen van de attracties,extra belasting van gezinnen met kinderen,finan
cieel nadeel voor de middenstanders op het Emmausplein. Beperking is
ook gewenst uit oogpunt van energiebesparing.
Voorzitter: normaal wordt slechts vergunning verleend voor een drie
daagse kermis. Het is evenwel al jaren het gebruik dat vergunning wor<5
verleend voor een vierde dag. De opbrengsten hiervan komen ten goede
aan het Anjerfonds. Het is vooral mede hierdoor dat de opbrengst voor
het Anjerfonds ieder jaar zo hoog is, waardoor telkenjare premies be
schikbaar worden gesteld ten behoeve van onze gemeente. Daarom moeten
we deze vierde dag niet opheffen. In verband met het jubileum van
"de Eendracht" werd dit jaar vergunning verleend voor een vijfde ker
misdag. Dit moeten we niet meer doen, we moeten de kermis handhaven
op maximaal 4 dagen,aldus de voorzitter.
De heer Jacobs vroeg om wijziging van de volgorde waarin woordvoerders
bij de rondvraag aan de beurt komen. Wanneer de Partij van de Arbeid
als laatste aan het woord komt is de aandacht daarvoor vaak verslapt.
Voorzitter: op grond van het bepaalde in artikel 5 van het reglement
van orde is na de laatstgehouden verkiezing door de'voorzitter de ord«