C Wethouder Brouwers Door de sportcommissie is bij de behande 1 ing van dit stuk de aantekening geplaatst, dat de zaal alleen gebruikt zou moeten worden door verenigingen, die in de "Vijfsprong" gehuis vest zijn, niet te gebruiken dus voor partijen e.d. Ik heb, aldus wethouder Brouwers, reeds aangegeven, dat de uren voor commerciële aktiviteiten nu al teruglopen.Hoe groter de bezettings graad wordt van verenigingen hoe minder wij afhankelijk worden van commerciële aktiviteiten. Maar we zouden een dief van onze eigen por- temonaie zijn wanneer er op een gegeven moment ruimte over is- en die ruimte dan niet kunnen benutten tegen een kostendekkend tarief van «24,= per uur voor b.v. shows,tentoonstellingen e.d. Ook de heer Huijten informeerde nog eens naar de bezettingsgraad van de zaal. Het kwam hem vreemd voor, dat in het voorstel de nadruk wordt gelegd op commerciële aktiviteiten, waarvoor een bezettang van 500 uren is geraamd. Daarvoor is de zaal toch niet bedoeld. Waarom is het advies van de commissie sportzaken niet overgenomen. Wethouder Brouwers: de avonden zijn al voor 75bezet. Verder een gedeelte van de in trek. Ik wil uitdrukkelijk stellen.aldus' wethouder Brouwers, dat bij commer ciële aktiviteiten, waarop?ciersportcoinmissie en ook hier zo de na-^ druk' wordt gelegd, niet op de eerste plaats wordt gedacht aan festivi teiten zoals trouwpartijen e.d. maar op aktiviteiten als shows,ten toonstellingen e.d. en andere bijeenkomsten, in het verlengde liggend van de sport, zoals instructieavonden,contactvergaderingen van anders dan onze eigen verenigingen. Voor eigen verenigingen blijft de huur ƒ.8 per uur ppa-r zodra de commercie er mee gemoeid is zal een be drag van ƒ024,per uur betaald moeten worden. Wanneer deze aktivi teiten worden gevraagd voor een tijdstip 'waarop de zaalsport er niet onder lijdt dan moet dat mogelijk zijn. Wat valt er allemaal onder partijen etc. zo vroeg de heer Goetstouwer3. De gemeenschapshuizen in onze dorpen moeten er niet onderbezet mee geraken.Deze gebouwen kosten ook geld. En zaken die in de, horeca-be- drijven thuis horen moeten we daar niet weg-lokken. Wethouder Brouwers: de verordening geeft precies aan de volgorde van gebruik: eerst de sportverenigingen,dan andere verenigingen,verder de recreatiesport en pas daarna komen de mogelijkheden voor shows,ten toonstellingen e.d. Dit laatste zal zeer beperkt zijn. Zoals gezegd zijn de avonden van maandag t/m vrijdag al bezet. Overdag gaat de LTS er gebruik van maken, de zaterdagvoor— en na-middag is gedeelte lijk bezet. De resterende tijd op dit moment - en de zaal moet nog in gebruik genomen worden is minder aantrekkelijk voor commerciële ac tiviteiten. V/e lopen helemaal niet te koop met onze zaal. V/e willen alleen de mogelijkheid ertoe open houden.Het wordt echt geen feest zaal. De heer Jacobs deelde mede niet akkoord te kunnen gaan met het voor stel. In artikel 5b en 6 worden taken gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Dit is z.i. in onze gemeente in het ver leden al te veel gebeurd. Naar de mening van de heer Jacobs zal met het college van burgemeester en wethouders maar de raad nadere regels en nadere voorwaarden vast moeten stellen inzake het gebruik van de sportzaal. Ook de vaststelling van afwijkende tarieven bij bijzonde re evenementen dient door de raad te gebeuren. De heer Jacobs gaf dan ook te kennen tegen het voorstel te zijn. Desgevraagd verklaarden de andere raadsleden akkoord te kunnen gaan met het voorstel, zodat het voorstel werd aanvaard met de aanteke ning, dat de heer Jacobs tegen was. zateg/oor- en na-middag. De zondag is nog niet zo X Krediet voor stede- bouwkundige werkzaam heden 1980-1982. XI Vaststelling bestem mingsplan "de Kane Steekens" Zegge. «samsom 17192 u P50 -5- Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ.1.445.500,= wegens stedebouwkundige werkzaamheden in de periode 1980 t/m 1982. 47 wijziging 1980 algemene dienst- 11 wijziging 1980 grondbedrijf). De heer van Ginneken deelde mee niet tegen het voorstel te zijn maar attendeerde wel op de zeer hoge bedragen,die voor stedebouwkundige werkzaamheden moeten worden uitgetrokken. We weten best dat het be roepsmensen zijn en dat ze het geld wel waard zijn, aldus dit raads lid, maar hoe gaat dit in zijn werk bij andere gemeenten. Voorzitter: wij schrikken ook iedere keer bij het zien van de hoge be dragen. Het zijn allen deskundigen. We zitten met een geweldig groot aantal plannen. We hebben 5 kerkdorpen, bossen en zaken,die andere gemeenten niet hebben.Dat maakt onze plannen extra duur. Er is niet aan te ontkomen.We zijn wettelijk verplicht plannen te maken. Een ander bureau zal het echt niet goedkoper doen.De honorering is con form de vastgestelde tarieven.Alle gemeenten klagen over de hoge kos ten van de stedebouwkundigen.Ook Roosendaal,die dezelfde stedebouw kundige heeft als Rucphen. Het is overigens een groot goed dat we goede stedebouwkundigen hebben die goede bestemmingsplannen maken. De heer ^abriëls zag de noodzaak van het krediet wel in. Het bureau van Heesewijk heeft tot volle tevredenheid gewerkt, niet alleen voor Rucphen maar ook voor veel andere gemeenten,aldus dit raadslid. De raad besloot hierna tot beschikbaarstelling van het krediet. Voorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan "de Kane Steekens" te Zegge. De voorzitter deelde mede, dat in de vergadering van de commissie ruimtelijke ordening het verzoek is gedaan om de heer Bartels te horei Dit is inmiddels gebeurd. We hebben de heer Bartels een aanbod gedaan' voor het stukje grond dat we nodig hebben en tevens een aanbod tot ruiling van grond in Zegge gedaan. Deze aanbieding wordt thans door de heer Bartels onderzocht. Zodra akkoord is bereikt over de aankoop/ ruiling zal de heer Bartels - zo heeft hij verzekerd - zijn ingedien de bezwaarschrift intrekken. De heer Goetstouwers was blij dat het nu zover is.Hij pleitte er voor dat bij het indienen van bezwaren de mensen zoveel mogelijk mondeling worden gehoord. Mevrouw van Meel-Hermus zei het in principe eens te zijn met het be sluit het bezwaar van de heer Bartels ongegrond te verklaren.Zij vroe# om een goede overeenkomst te sluiten met deze persoon, temeer daar de-i ze eigenaar een opvolger heeft. Het betreft een melkveebedrijfdat de grond dringend nodig heeft.Een goede ruiling zal de beste oplos sing zijn. Mevrouw van Meel bracht verder de grondprijzen ter sprake. De minimum uitgifteprijs van de bouwgrond wordt ƒ.118,per m2 wanneer er geen ontwikkelingen in de kostenfactor meer voordoen. Is het nu redeliik zo vroeg zij zich af, dat - al drie jaar staande op de wachtlijst en et lot niet getrokken hebbenlom te mogen bouwen - men nu een nriis moet betalen die meer dan 60is gestegen Deze mensen hebben per 1 januari 1980 bericht gehad, dat de bouwgrondprijs tot ƒ.100.» zal oplopen.Nu een half jaar later is deze al weer 2($ hoger. Kunnen we de prijs voor onze eigen inwoners niet wat verlagen Het is nu een moeilijk te verteren zaak. ^t0ïht0ne bewoners deze ^ond niet meer kunnen kopen word- deze grond dan toegewezen aan buitenstaanders Dat zou erg ziin met zoveel woningzoekenden in onze gemeente, aldus mevrouw van Meel. *WG Z^ten met bePaalde kosten waaraan niet valt te tornen kosten van bouwrijpmaken - aankoop van materialen - loonkosten e.d. Wij hebben als gemeente nog het voordeel, dat we in eigen regie wer ken uitvoeren.Daardoor kunnen wij in onze gemeente wat goedkoper wer ken dan in andere gemeenten, wat in hef belang is van onze inwoners.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1980 | | pagina 27