C
Wethouder Brouwers Door de sportcommissie is bij de behande 1 ing
van dit stuk de aantekening geplaatst, dat de zaal alleen gebruikt
zou moeten worden door verenigingen, die in de "Vijfsprong" gehuis
vest zijn, niet te gebruiken dus voor partijen e.d.
Ik heb, aldus wethouder Brouwers, reeds aangegeven, dat de uren voor
commerciële aktiviteiten nu al teruglopen.Hoe groter de bezettings
graad wordt van verenigingen hoe minder wij afhankelijk worden van
commerciële aktiviteiten. Maar we zouden een dief van onze eigen por-
temonaie zijn wanneer er op een gegeven moment ruimte over is- en die
ruimte dan niet kunnen benutten tegen een kostendekkend tarief van
«24,= per uur voor b.v. shows,tentoonstellingen e.d.
Ook de heer Huijten informeerde nog eens naar de bezettingsgraad van
de zaal. Het kwam hem vreemd voor, dat in het voorstel de nadruk
wordt gelegd op commerciële aktiviteiten, waarvoor een bezettang van
500 uren is geraamd. Daarvoor is de zaal toch niet bedoeld. Waarom
is het advies van de commissie sportzaken niet overgenomen.
Wethouder Brouwers: de avonden zijn al voor 75bezet. Verder een
gedeelte van de
in trek.
Ik wil uitdrukkelijk stellen.aldus' wethouder Brouwers, dat bij commer
ciële aktiviteiten, waarop?ciersportcoinmissie en ook hier zo de na-^
druk' wordt gelegd, niet op de eerste plaats wordt gedacht aan festivi
teiten zoals trouwpartijen e.d. maar op aktiviteiten als shows,ten
toonstellingen e.d. en andere bijeenkomsten, in het verlengde liggend
van de sport, zoals instructieavonden,contactvergaderingen van anders
dan onze eigen verenigingen. Voor eigen verenigingen blijft de huur
ƒ.8 per uur ppa-r zodra de commercie er mee gemoeid is zal een be
drag van ƒ024,per uur betaald moeten worden. Wanneer deze aktivi
teiten worden gevraagd voor een tijdstip 'waarop de zaalsport er niet
onder lijdt dan moet dat mogelijk zijn.
Wat valt er allemaal onder partijen etc. zo vroeg de heer Goetstouwer3.
De gemeenschapshuizen in onze dorpen moeten er niet onderbezet mee
geraken.Deze gebouwen kosten ook geld. En zaken die in de, horeca-be-
drijven thuis horen moeten we daar niet weg-lokken.
Wethouder Brouwers: de verordening geeft precies aan de volgorde van
gebruik: eerst de sportverenigingen,dan andere verenigingen,verder
de recreatiesport en pas daarna komen de mogelijkheden voor shows,ten
toonstellingen e.d. Dit laatste zal zeer beperkt zijn. Zoals gezegd
zijn de avonden van maandag t/m vrijdag al bezet. Overdag gaat de
LTS er gebruik van maken, de zaterdagvoor— en na-middag is gedeelte
lijk bezet. De resterende tijd op dit moment - en de zaal moet nog in
gebruik genomen worden is minder aantrekkelijk voor commerciële ac
tiviteiten. V/e lopen helemaal niet te koop met onze zaal. V/e willen
alleen de mogelijkheid ertoe open houden.Het wordt echt geen feest
zaal.
De heer Jacobs deelde mede niet akkoord te kunnen gaan met het voor
stel. In artikel 5b en 6 worden taken gedelegeerd aan het college van
burgemeester en wethouders. Dit is z.i. in onze gemeente in het ver
leden al te veel gebeurd. Naar de mening van de heer Jacobs zal met
het college van burgemeester en wethouders maar de raad nadere regels
en nadere voorwaarden vast moeten stellen inzake het gebruik van de
sportzaal. Ook de vaststelling van afwijkende tarieven bij bijzonde
re evenementen dient door de raad te gebeuren.
De heer Jacobs gaf dan ook te kennen tegen het voorstel te zijn.
Desgevraagd verklaarden de andere raadsleden akkoord te kunnen gaan
met het voorstel, zodat het voorstel werd aanvaard met de aanteke
ning, dat de heer Jacobs tegen was.
zateg/oor- en na-middag. De zondag is nog niet zo
X Krediet voor stede-
bouwkundige werkzaam
heden 1980-1982.
XI Vaststelling bestem
mingsplan "de Kane
Steekens" Zegge.
«samsom 17192 u P50
-5-
Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ.1.445.500,=
wegens stedebouwkundige werkzaamheden in de periode 1980 t/m 1982.
47 wijziging 1980 algemene dienst- 11 wijziging 1980 grondbedrijf).
De heer van Ginneken deelde mee niet tegen het voorstel te zijn maar
attendeerde wel op de zeer hoge bedragen,die voor stedebouwkundige
werkzaamheden moeten worden uitgetrokken. We weten best dat het be
roepsmensen zijn en dat ze het geld wel waard zijn, aldus dit raads
lid, maar hoe gaat dit in zijn werk bij andere gemeenten.
Voorzitter: wij schrikken ook iedere keer bij het zien van de hoge be
dragen. Het zijn allen deskundigen. We zitten met een geweldig groot
aantal plannen. We hebben 5 kerkdorpen, bossen en zaken,die andere
gemeenten niet hebben.Dat maakt onze plannen extra duur. Er is niet
aan te ontkomen.We zijn wettelijk verplicht plannen te maken. Een
ander bureau zal het echt niet goedkoper doen.De honorering is con
form de vastgestelde tarieven.Alle gemeenten klagen over de hoge kos
ten van de stedebouwkundigen.Ook Roosendaal,die dezelfde stedebouw
kundige heeft als Rucphen. Het is overigens een groot goed dat we
goede stedebouwkundigen hebben die goede bestemmingsplannen maken.
De heer ^abriëls zag de noodzaak van het krediet wel in. Het bureau
van Heesewijk heeft tot volle tevredenheid gewerkt, niet alleen voor
Rucphen maar ook voor veel andere gemeenten,aldus dit raadslid.
De raad besloot hierna tot beschikbaarstelling van het krediet.
Voorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan "de Kane Steekens"
te Zegge.
De voorzitter deelde mede, dat in de vergadering van de commissie
ruimtelijke ordening het verzoek is gedaan om de heer Bartels te horei
Dit is inmiddels gebeurd. We hebben de heer Bartels een aanbod gedaan'
voor het stukje grond dat we nodig hebben en tevens een aanbod tot
ruiling van grond in Zegge gedaan. Deze aanbieding wordt thans door
de heer Bartels onderzocht. Zodra akkoord is bereikt over de aankoop/
ruiling zal de heer Bartels - zo heeft hij verzekerd - zijn ingedien
de bezwaarschrift intrekken.
De heer Goetstouwers was blij dat het nu zover is.Hij pleitte er voor
dat bij het indienen van bezwaren de mensen zoveel mogelijk mondeling
worden gehoord.
Mevrouw van Meel-Hermus zei het in principe eens te zijn met het be
sluit het bezwaar van de heer Bartels ongegrond te verklaren.Zij vroe#
om een goede overeenkomst te sluiten met deze persoon, temeer daar de-i
ze eigenaar een opvolger heeft. Het betreft een melkveebedrijfdat
de grond dringend nodig heeft.Een goede ruiling zal de beste oplos
sing zijn.
Mevrouw van Meel bracht verder de grondprijzen ter sprake. De minimum
uitgifteprijs van de bouwgrond wordt ƒ.118,per m2 wanneer er geen
ontwikkelingen in de kostenfactor meer voordoen. Is het nu redeliik
zo vroeg zij zich af, dat - al drie jaar staande op de wachtlijst en
et lot niet getrokken hebbenlom te mogen bouwen - men nu een nriis
moet betalen die meer dan 60is gestegen Deze mensen hebben
per 1 januari 1980 bericht gehad, dat de bouwgrondprijs tot ƒ.100.»
zal oplopen.Nu een half jaar later is deze al weer 2($ hoger.
Kunnen we de prijs voor onze eigen inwoners niet wat verlagen Het
is nu een moeilijk te verteren zaak.
^t0ïht0ne bewoners deze ^ond niet meer kunnen kopen word-
deze grond dan toegewezen aan buitenstaanders Dat zou erg ziin met
zoveel woningzoekenden in onze gemeente, aldus mevrouw van Meel.
*WG Z^ten met bePaalde kosten waaraan niet valt te tornen
kosten van bouwrijpmaken - aankoop van materialen - loonkosten e.d.
Wij hebben als gemeente nog het voordeel, dat we in eigen regie wer
ken uitvoeren.Daardoor kunnen wij in onze gemeente wat goedkoper wer
ken dan in andere gemeenten, wat in hef belang is van onze inwoners.