C
Mededeling inzake vaststelling van een rampenplan voor de gemeen
te Rucphen.
De raad had geen bemerkingen en nam de mededeling voor kennisgeving
aan.
Voorstel tot 3e wijziging van de Algemene Politieverordening voor
de gemeente Rucphen.
Doelend op de bepalingen inzake herplantplicht zie voorstel van
B0 en Wo onder II-A) zag de heer Vissenberg het woordje "kan" graag
gewijzigd in "zal". Verder zou bij vandalisme,brand,natuurrampen e.<
de eigenaar niet op moeten draaien voor de kosten. Via Staatsbos
beheer zou voor het herplanten dan subsidie gegeven moeten worden.
Voorzitter: de mogelijkheid moet wel open gehouden worden van de
regel te kunnen afwijken, wanneer het om bepaalde redenen niet
reëel is een herplantplicht op te leggen. Ons principe is evenwel:
herplanten van datgene wat verloren is gegaan,op welke manier dan
ook. Wanneer dit nodig is vanwege b.v. brand,natuurrampen e.d. zal
ten aanzien van de kostenfactor de gemeente daarbij een bepaalde
taak hebben.
De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel.
Voorstel tot afwijzing van het verzoek om schadevergoeding ex
artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (planschade) van
de heer J.Schellekens,Margrietstraat 10 te St.Willebrord.
Het is van het grootste belang, aldus de heer Gabriels,dat wanneer
de mensen iets kopen, deze bij de gemeente om inlichtingen komen0
De raad besloot hierna conform het voorstel.
Voorstel inzake wijziging van het bestemmingsplan "de Branden" te
Sprundel.
De heer Gabriels hoopte op een spoedige realisering van het plan.
De heer Luijkx vroeg of in de voorschriften met betrekking tot de
bestemmingsplannen "de Gagel Rijzen" en "de Kane Steekens" ook de
wijzigingbevoegdheid is opgenomen zoals bij het bestemmingsplan
"de Louwen"o Ook in deze bestemmingsplannen is het van belang
woon-eenheden te bouwen voor alleenstaanden en kleine gezinnen,
aldus de heer Luijkx.
In de nieuwe plannen zal deze mogelijkheid wel aanwezig zijn, aldus
de voorzitter. Ten aanzien van "de Gagel Rijzen" is er morgen 28
mei) een hoorzitting,waar een an ander wel ter sprake zal komen.
Het bouwplan in "de Branden" vormt een extra contingent.
De raad hechtte zijn goedkeuring aan het onderhavige voorstel.
Voorstel tot akkoord-verklaring met de ontwerp-rekening 1978 van
het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant.
De heer Luijkx verklaarde zich akkoord met de ontwerp—rekening
1978 maar merkte wel op,dat de begrotingen van het werkvoorzie-
ningssohap veel te ruim van opzet zijn. Ruim 26% van de gemeente
lijke bijdrage wordt nu terug ontvangen.Onze eigen begroting geeft
hierdoor ook een vertekend beeld omdat voor 1978 een bedrag werd
opgenomen van ruim ƒ.100.000,= hoger, d.i. ƒ.470,per tewerkge
stelde. Graag hierover nadere toelichting. Een en ander ware aan
het werkvoorzieningsschap kenbaar te maken. Bij de toelichting
wordt gesteld, dat het voordelig verschil op de rentepost van
ƒ.381.000,® een gevolg is van het feit, dat de deelnemende gemeen
ten op vlotte wijze hun voorschot betaalden.Is dit echter niet
te wijten aan de veel te hoge bijdrage, die vanuit de begroting
aan de deelnemende gemeenten gevraagd wordt, aldus de heer Luijkx.
Wethouder van Oosterbosch:
Er zijn diverse factoren,die oorzaak zijn van de "ruime" opzet van
de begroting van het werkvoorzieningsschap. De gemiddelde personeels
V Mededeling vaststel,
ling rampenplan.
VI 3e.wijziging
Politieverordening,
VII Afwijzing
planschade
J.Schellekens.
VIII Wijziging besten>
mingsplan
"de Branden".
X Bezwaren tegen
7e wijziging
begroting 1980
Woonwagenschap
IX Akkoord-verklaring
rekening 1978
Werkvoorzie
ningsschap.
-3-
a. Plannen openlucht -
rekreatie Streek-
gewest;
^•Begroting 1981
Streekgewest;
c. Programma 1981
Streekgewest.
■isamsom 17192
bezetting is in feite nu lager dan de geraamde bezetting, dit vanwege
o.m. pensionering,afkeuring en tewerkstelling in het vrije bedrijf.
Rekening werd gehouden met een loonstijging van 10%, dat is 4^% gewor
den. Op het onderdeel werkplaatsen is 97.000,= minder afgeschreven,
De objecten waren nog niet klaar. De hoge rentepost is een gevolg
vande snelle wijze van voorschot betalen door de deelnemende gemeenten
Ware dit niet gebeurd, dan had het schap deze gelden moeten gaan lenen
In het kader van de energiebeperking is ook op electriciteit, gas e.d.
behoorlijk bezuinigd. De omzet is ook hoger geweest dan werd geraamd.
Van de opmerkingen door de heer Luijkx gemaakt zal evenwel mededeling
worden gedaan aan het schap, aldus wethouder van Oosterbosch.
Ook in 1977, aldus de heer Vroegrijk, werd al "ruim" begroot.
Wethouder van Oosterbosch: het werkvoorzieningsschap bestaat uit 24
gemeenten. Er zijn nogal wat veranderingen geweest, o.m. het samen
voegen van de 3 werkvoorzieningsschappen, er hebben reorganisaties
plaats gevonden. In de beginjaren is het begroten dan ook niet zo
"secuur" kunnen gebeuren. Dat was toen een wat moeilijke zaak.
De raad verklaarde zich hierna akkoord met de ontwerp-rekening 1978
van het Werkvoorzieningsschap West-Noord—Brabant.
Voorstel tot het indienen van bezwaren tegen de 7e wijziging van de
begroting 1980 van het Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant.
k
De heer Luijkx verklaarde zich geheel akoord met de bezwaren,die het
college in het voorstel vermeld heeft. Wordt de regeling desondanks
door het woonwagenschap wel aanvaard, dat vreest de heer Luijkx een
levendige autobandenhandel.
Stank— en rookoverlast, aldus de heer Jacobs, veroorzaakt door het
opstoken van autobanden in het woonwagenkamp, is een kwalijke zaak.
Worden in onze gemeente geen autobanden opgestookt, toch mag het dorp
Zegge "meegenieten" van de stank- en rookoverlast, veroorzaakt door
het opstoken van banden in het woonwagenkamp in Roosendaal. Ook wij,
aldus de heer Jacobs, vinden het onjuist, dat de woonwagenbewoners
betaald worden voor de autobanden. Hij pleitte er voor,dat de auto
banden door het woonwagenschap in samenwerking met de gemeenten wor
den opgehaald, uiteraard zonder vergoeding. Het bedrag van ƒ.1754,®
te besteden voor het ophalen van de banden vindt de heer Jacobs wel
waard voor het vrijwaren van rook- en stank van het dorp Zegge. Boven
dien wordt meegewerkt aan een schoon milieu.
Wethouder van Oosterbosch:
Ook wij zijn van mening,dat er een levendige autobandenhandel zal ont-
staan.Daar zijn wij niet voor.Het is ook in strijd met de integratie
gedachte. De woonwagenbewoners hebben zeker zoveel rechten als wij
maar ook net zoveel plichten. Aan ophalen door de gemeente, zonder
betaling (zoals de heer Jacobs voorstelde) zal vermoedelijk geen mede
werking worden verleend.
Van stookoverlast hebben slechts enkele gemeenten last. Deze overlast
zal iedere gemeente voor zich moeten oplossen en niet via het schap
door alle deelnemende gemeenten daarvoor te laten betalen.
Men kan b.v. het grof vuil naar de stortplaats laten brengen of een
container huren. Andere burgers moeten dat toch ook.
De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel van B. en W.
a.Voorstel tot het toevertrouwen aan het Streekgewest Westelijk Noord-i
Brabant van de taak bestaande in het opstellen van plannen in het
kader van de openluchtrekreatie,alsmede voorstel tot akkoord-ver
klaring met de 2 en 3e wijziging van de begroting 1980 van het
Streekgewest;
b.Voorstel tot akkoord-verklaring met de ontwerp-begroting 1981 van
het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant;