C Mededeling inzake vaststelling van een rampenplan voor de gemeen te Rucphen. De raad had geen bemerkingen en nam de mededeling voor kennisgeving aan. Voorstel tot 3e wijziging van de Algemene Politieverordening voor de gemeente Rucphen. Doelend op de bepalingen inzake herplantplicht zie voorstel van B0 en Wo onder II-A) zag de heer Vissenberg het woordje "kan" graag gewijzigd in "zal". Verder zou bij vandalisme,brand,natuurrampen e.< de eigenaar niet op moeten draaien voor de kosten. Via Staatsbos beheer zou voor het herplanten dan subsidie gegeven moeten worden. Voorzitter: de mogelijkheid moet wel open gehouden worden van de regel te kunnen afwijken, wanneer het om bepaalde redenen niet reëel is een herplantplicht op te leggen. Ons principe is evenwel: herplanten van datgene wat verloren is gegaan,op welke manier dan ook. Wanneer dit nodig is vanwege b.v. brand,natuurrampen e.d. zal ten aanzien van de kostenfactor de gemeente daarbij een bepaalde taak hebben. De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel. Voorstel tot afwijzing van het verzoek om schadevergoeding ex artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (planschade) van de heer J.Schellekens,Margrietstraat 10 te St.Willebrord. Het is van het grootste belang, aldus de heer Gabriels,dat wanneer de mensen iets kopen, deze bij de gemeente om inlichtingen komen0 De raad besloot hierna conform het voorstel. Voorstel inzake wijziging van het bestemmingsplan "de Branden" te Sprundel. De heer Gabriels hoopte op een spoedige realisering van het plan. De heer Luijkx vroeg of in de voorschriften met betrekking tot de bestemmingsplannen "de Gagel Rijzen" en "de Kane Steekens" ook de wijzigingbevoegdheid is opgenomen zoals bij het bestemmingsplan "de Louwen"o Ook in deze bestemmingsplannen is het van belang woon-eenheden te bouwen voor alleenstaanden en kleine gezinnen, aldus de heer Luijkx. In de nieuwe plannen zal deze mogelijkheid wel aanwezig zijn, aldus de voorzitter. Ten aanzien van "de Gagel Rijzen" is er morgen 28 mei) een hoorzitting,waar een an ander wel ter sprake zal komen. Het bouwplan in "de Branden" vormt een extra contingent. De raad hechtte zijn goedkeuring aan het onderhavige voorstel. Voorstel tot akkoord-verklaring met de ontwerp-rekening 1978 van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant. De heer Luijkx verklaarde zich akkoord met de ontwerp—rekening 1978 maar merkte wel op,dat de begrotingen van het werkvoorzie- ningssohap veel te ruim van opzet zijn. Ruim 26% van de gemeente lijke bijdrage wordt nu terug ontvangen.Onze eigen begroting geeft hierdoor ook een vertekend beeld omdat voor 1978 een bedrag werd opgenomen van ruim ƒ.100.000,= hoger, d.i. ƒ.470,per tewerkge stelde. Graag hierover nadere toelichting. Een en ander ware aan het werkvoorzieningsschap kenbaar te maken. Bij de toelichting wordt gesteld, dat het voordelig verschil op de rentepost van ƒ.381.000,® een gevolg is van het feit, dat de deelnemende gemeen ten op vlotte wijze hun voorschot betaalden.Is dit echter niet te wijten aan de veel te hoge bijdrage, die vanuit de begroting aan de deelnemende gemeenten gevraagd wordt, aldus de heer Luijkx. Wethouder van Oosterbosch: Er zijn diverse factoren,die oorzaak zijn van de "ruime" opzet van de begroting van het werkvoorzieningsschap. De gemiddelde personeels V Mededeling vaststel, ling rampenplan. VI 3e.wijziging Politieverordening, VII Afwijzing planschade J.Schellekens. VIII Wijziging besten> mingsplan "de Branden". X Bezwaren tegen 7e wijziging begroting 1980 Woonwagenschap IX Akkoord-verklaring rekening 1978 Werkvoorzie ningsschap. -3- a. Plannen openlucht - rekreatie Streek- gewest; ^•Begroting 1981 Streekgewest; c. Programma 1981 Streekgewest. ■isamsom 17192 bezetting is in feite nu lager dan de geraamde bezetting, dit vanwege o.m. pensionering,afkeuring en tewerkstelling in het vrije bedrijf. Rekening werd gehouden met een loonstijging van 10%, dat is 4^% gewor den. Op het onderdeel werkplaatsen is 97.000,= minder afgeschreven, De objecten waren nog niet klaar. De hoge rentepost is een gevolg vande snelle wijze van voorschot betalen door de deelnemende gemeenten Ware dit niet gebeurd, dan had het schap deze gelden moeten gaan lenen In het kader van de energiebeperking is ook op electriciteit, gas e.d. behoorlijk bezuinigd. De omzet is ook hoger geweest dan werd geraamd. Van de opmerkingen door de heer Luijkx gemaakt zal evenwel mededeling worden gedaan aan het schap, aldus wethouder van Oosterbosch. Ook in 1977, aldus de heer Vroegrijk, werd al "ruim" begroot. Wethouder van Oosterbosch: het werkvoorzieningsschap bestaat uit 24 gemeenten. Er zijn nogal wat veranderingen geweest, o.m. het samen voegen van de 3 werkvoorzieningsschappen, er hebben reorganisaties plaats gevonden. In de beginjaren is het begroten dan ook niet zo "secuur" kunnen gebeuren. Dat was toen een wat moeilijke zaak. De raad verklaarde zich hierna akkoord met de ontwerp-rekening 1978 van het Werkvoorzieningsschap West-Noord—Brabant. Voorstel tot het indienen van bezwaren tegen de 7e wijziging van de begroting 1980 van het Woonwagenschap Westelijk Noord-Brabant. k De heer Luijkx verklaarde zich geheel akoord met de bezwaren,die het college in het voorstel vermeld heeft. Wordt de regeling desondanks door het woonwagenschap wel aanvaard, dat vreest de heer Luijkx een levendige autobandenhandel. Stank— en rookoverlast, aldus de heer Jacobs, veroorzaakt door het opstoken van autobanden in het woonwagenkamp, is een kwalijke zaak. Worden in onze gemeente geen autobanden opgestookt, toch mag het dorp Zegge "meegenieten" van de stank- en rookoverlast, veroorzaakt door het opstoken van banden in het woonwagenkamp in Roosendaal. Ook wij, aldus de heer Jacobs, vinden het onjuist, dat de woonwagenbewoners betaald worden voor de autobanden. Hij pleitte er voor,dat de auto banden door het woonwagenschap in samenwerking met de gemeenten wor den opgehaald, uiteraard zonder vergoeding. Het bedrag van ƒ.1754,® te besteden voor het ophalen van de banden vindt de heer Jacobs wel waard voor het vrijwaren van rook- en stank van het dorp Zegge. Boven dien wordt meegewerkt aan een schoon milieu. Wethouder van Oosterbosch: Ook wij zijn van mening,dat er een levendige autobandenhandel zal ont- staan.Daar zijn wij niet voor.Het is ook in strijd met de integratie gedachte. De woonwagenbewoners hebben zeker zoveel rechten als wij maar ook net zoveel plichten. Aan ophalen door de gemeente, zonder betaling (zoals de heer Jacobs voorstelde) zal vermoedelijk geen mede werking worden verleend. Van stookoverlast hebben slechts enkele gemeenten last. Deze overlast zal iedere gemeente voor zich moeten oplossen en niet via het schap door alle deelnemende gemeenten daarvoor te laten betalen. Men kan b.v. het grof vuil naar de stortplaats laten brengen of een container huren. Andere burgers moeten dat toch ook. De raad besloot hierna overeenkomstig het voorstel van B. en W. a.Voorstel tot het toevertrouwen aan het Streekgewest Westelijk Noord-i Brabant van de taak bestaande in het opstellen van plannen in het kader van de openluchtrekreatie,alsmede voorstel tot akkoord-ver klaring met de 2 en 3e wijziging van de begroting 1980 van het Streekgewest; b.Voorstel tot akkoord-verklaring met de ontwerp-begroting 1981 van het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant;

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1980 | | pagina 17