kelingen zal natuur- en landschapsbeheer een belangrijke rol spelen,, Er zullen ontwikkelingsmogelijkheden voor de recreatie moeten komen, maar voor zeer waardevolle natuur- en landschapgebieden zullen aan bepaalde vormen van recreatie en ook de landbouw beperkingen opge legd moeten worden,aldus dit raadslid. De heer Vissenberg zei in grote lijnen akkoord te gaan met het ont- werp-bsstemmingsplan "Buitengebied", Met de gevolgde procedure inza ke inspraak was hij niet zo gelukkig. Deze zou voor de bevolking te verwarrend werken. De inspraak van de bevolking zou bij dit zo be langrijke bestemmingsplan ook te gering zijn. Op verschillende plaat sen in de gemeente zou eerst voldoende voorlichting gegeven moeten worden middels inspraak—avonden en niet via informaties aan het lo ket of via indienen van bezwaarschriften. De heer Vissenberg stelde dan ook voor eerst deze inspraak-avonden te beleggen en vroeg daarom het voorstel aan te houden. Verder vroeg hij voortaan de raadsvergadering niet meer te koppelen aan een excursie. Iedereen moet in de gelegenheid gesteld worden de raadsvergaderingen te beluisteren, derhalve: raadsvergaderingen alleen in do avonduren. De heer Luijkx sprak zijn ongenoegen uit over de manier,waarop met name de natuurwerkgroep het bestemmingsplan "Buitengebied" heeft benaderd. Uit de brief van de natuurwerkgroep,gericht aan de gemeen teraadsleden mag geconcludeerd worden, dat deze vereniging zelf de belangen van natuur en landschap opzij schuift en meer aandacht be steedt aan de procedure van dit bestemmingsplan. Men moet zich niet op glad ijs begeven,aldus dit raadslid. De procedure, in de wet voorgeschreven,wordt door onze gemeente op de juiste wijze gevolgd, en zelfs meer dan dat. Reeds in dit stadium kan de raad zich uit spreken over dit ontwerp-plan terwijl het eigenlijk nu nog puur een zaak is van het college van burgemeester en wethouders. De raadsle den, de natuurwerkgroep en andere instanties hebben het ontwerpplan reeds lange tijd ter inzage gekregen, dit alles is gebeurd in het kader van het,niet-verplichte vooroverleg. De natuurwerkgroep heeft via persberichten deze zaak met name voor de bevolking zeer ondui delijk gemaakt,aldus de heer Luijkx. De heer Luijkx vroeg' wanneer devoorlichtingsavonden inzake dit bestemmingsplan worden gehouden - zo mogelijk vóór de tervisie- legging van het plan, zodat eventuele op- en aanmerkingen verwerkt kunnen worden vóór de vaststelling door de raad. V/ij moeten,aldus dit raadslid, oog hebben voor de problematiek in de agrarische sector,De landbouw moet kunnen beschikken over zo groot mogelijke aaneengesloten ruimten ten behoeve van de melkveebedrijven. Het bestemmingsplan "Buitengebied" zal zoveel mogelijk parallel moe ten lopen met de ruilverkavelingsplannen. Natuur en landschap zullen op hun volle waarde getaxeerd moeten worden maar daar is,gelet op hoofdstuk 3 van de toelichting, terdege rekening mee gehouden. Onze gemeente,aldus de heer Vroegrijk, is rijk aan natuurschoon - termen als natuurwetenschappelijk, landschappelijk waardevolna tuurgebieden e.d. spreken voor zichzelf.^'/e moeten zuinig omspringen met ons na tuur schoon, vandaar dat er voorvnatuur en de mensen, in dit buitengebied regels gesteld moeten worden. De heer Vroegrijk pleitte voor een soepel beleid ten aanzien van de uitbreiding van een bebou wing in de land- en tuinbouwsector, voortvloeiend .uit een herver kaveling en ook in die gevallen waarvan er sprake is van eon uit economische overwegingen genomen besluit van omschakeling van land en tuinbouwbedrijven. Ook ware bebouwing toe te staan in die gevalle i waarbij tengevolge van een bestemmingsplan een versnipperd gebied is ontstaan. Gelet op de bomen- en plantengroei zal de capaciteit van het waterwingebied niet verhoogd mogen worden. De heer Vroegrijk pleitte ook - mede naar aanleiding van de druk door de natuurwerkgroep uitgeoefend - voor het houden van voorlich tingsavonden of hoorzittingen, teneinde de bevolking de mogelijk heid te bieden in ruime mate mee te^spreken inzake dit bestemmings- De heer Jacobs zei zich te onthouden van een definitieve mening-tot de officiële voorlegging van dit plan.Hij wilde zich beperken tot het maken van een aantal kritische kanttekeningen. -bij de opstelling van het plan zouden slechts drie instanties betrok ken zijn: Bureau v.Heesewijk,de plaatselijke afdelingen van de NCB en de gemeente. Met kennis van zake op dit gebiedzouden daarbij ook de commissie van natuur en landschapsbelangen en de natuurwerkgroep Rucphen ingeschakeld moeten zijn. -de inspraak van de bevolking is niet juist geregeld.De inwoners kun nen alleen bezwaren indienen, wanneer het plan ter visie wordt gelegc —de begeleidingscommissie zou te eenzijdig samengesteld zijn. Wanneer het rapport bijgesteld wordt ware een wetenschappelijk onde2> zoek in te stellen. De cijfers zijn verouderd en de kaarten geven een vertekend beeld bestaand natuur, op de kaarten aangegeven.is hier en daar reeds gerooid) Bakkersmeer,Zurendonk,Scherpenberg,Molenberg en het gebied nabij de Lokker, ten 003ten van de Oosteindseweg in het dal van de Zwarteblik ongeveer 50 ha.) dienen als natuurwetenschappelijk terrein te wor den bestemd, en het meest zuidelijk gelegen gedeelte van Bakkers- meer ongeveer 75 ha,zal bestemd moeten worden als natuurgebied. Als bufferzone voor dit natuurgebied zou een gordel gelegd moeten •worden ongeveer 60 ha.), die de bestemming moet krijgen van na tuurwetenschappelijk waardevol agrarisch gebied, "nl ^^^aveiingsplannen mogen niet in conflict komen met het plan Buitengebied".De heer Jacobs wees iri dit verband op blz. 12 van de voorschriften onder e; -onder aanhaling van enkele citaten deelde de heer Jacobs mee,akkoord te kunnen gaan met de standpunten van gedeputeerde staten inzake: a. de bestemmingsmethode voor het agrarisch kernrandgebied; b. de bestemmingsmethode voor burgerbouw in het buitengebied; maar het afwijkend standpunt van de gemeente in deze niet te kunnen delen. -tot slot nog de volgende vragen: a. wat is het voornemen van de gemeente inzake de kritische bosbouw- en landschapsplanning b. wanneer bezwaarschriften worden ingediend, worden die dan meege nomen bij de aanpassing van het plan? c. kunnen de notulen met de aan- en opmerkingen van de raadsleden v/orden toegezonden naar de P.P.C. - Aansluitend op het vorenstaande vroeg de heer Jacobs nog informatie inzake de ontgrondingsaanvrage bij de Gebrande Hoefstraat, Er zou veel overlast veroorzaakt, worden,de verkeersveiligheid komt er in gevaar. Wat is het provinciaal beleid ten aanzien van de centrale zandwinning en wat is het s.tandpunt van B, en W. in deze. De heer Goetstouwers verklaarde zich akkoord met het onderhavige plan mits met de schriftelijke opmerkingen van agrarische zijde rekening wordt gehouden. Met de ruilverkave lings commissies een drietal) ware contact op te nemen inzake dit plan "Buitengebied". Verder merkte de heer Goetstouwers op dat wanneer men van 's-morgens vroeg tot s-avonds laat moet werken, een raadsvergadering in de avonc uren nie, de meest gewenste is. Hij stelde dan ook voor de raad* vergaderingen in de voormiddag om 10.00 uur te houden. Voorzitter: h.eb besr®pen» dat er hier en daar nogal wat verwarring heerst. Er is onrust gezaaid. Dit geschiedde volledig onterecht en volledig onjuist aldus de voorzitter. De zaak ligt heel duidelijk. Als IJ de laatste alinea van het raadsvoorstel leest, aldus de voorzitter, dan staat daar:"Wij stellen U voor tot zover akkoord te gaan met het ontwerp-bes temmingsplan buitengebied en de reacties in het kader van ^e;.0T?ri®° te wachten, waarna U zich kunt uitspreken over het definitief planontwerp"

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1980 | | pagina 10