De heer Jaspers ging verder in op de brief van 22 februari 1979 van
burgemeester en wethouders aan de raadsleden, waarin een beknopte
samenvatting was gegeven van de besprekingen met de fractievoorzit
ters op 16 februari 1979De heer Jaspers viel de wijze van beknopt
heid aan. Hij vond dat een volledige weergave van het besprokene op
16 februari 1979 naar de raadsleden gezonden had moeten worden of an
ders niets,
In de brief van 22 februari 1979 waren een aantal werkzaamheden opge
somd, die tot de afdelingen van de kandidaten behoorden. De heer Jas
pers vond deze opsomming ten aanzien van kandidaat 2 onvoldoende en
voegde daaraan nog een aantal deeltaken toe. Had het college van B,
en W, dit ook gedaan en de diploma's van kandidaat 2 iets hoger aan
geslagen dan zwemdiploma's dan zouden de raadsleden misschien wel
tot andere gedachten zijn gekomen, aldus de heer Jaspers,
De weergave in de brief van 22 februari 1979» dat de motivatie van
de heren Vroegrijk en Jaspers, na het gesprek met kandidaat 2 waarbij
ook de heer Luijkx aanwezig was, om op kandidaat 2 te stemmen was,
dat deze één diploma meer had en het derhalve wel 9-8 zou worden,
zou volgens de heer Jaspers niet volledig zijn. Want, zo betoogde de
heer Jaspers, wij hebben tegen de huidige secretaris gezegd dat, als
kandidaat 1 zich een gesprek met kandidaat 2 niet meer kan her
inneren en hiervoor zijn excuses aanbiedt,deze niet geschikt te achtei
is voor het zware ambt van gemeente-secretaris.
Voorzitter: zult begrijpen, dat wij het met Uw opvatting niet eens
zijn. Het gaat niet om een optelsommetje van diploma's (bovendien is
het twijfelachtig of de één meer heeft dan de andere). Het allerbe
langrijkste is: welke persoon is het meest geschikt voor de functie0
De heer Geerts is jarenlang loco-secretaris geweest. Ik - en niemand
van ons - hebben gehoord of ervaren, dat hij deze functie niet goed
zou hebben vervuld, aldus de voorzitter. Dan is het een moeilijk te
verteren zaak wanneer de loco-secretaris nu gepasseerd zou worden,
temeer nu wij van oordeel zijn, dat beide kandidaten geschikt zijn
om de functie van gemeente-secretaris te vervullen. Wij weten ook
dat het personeel uitdrukkelijk heeft toegezegd achter beide kandida
ten te staan, ongeacht wie er benoemd zou worden. Het zal ook geen
problemen geven in de onderlinge verhouding. Men kent elkaar lang ge
noeg, men waardeert elkaar, men zal echt wel vrienden blijven, zoals
dat altijd in het verleden is geweest.
Dat de secretaris langer blijft heeft niets te maken met de aanbeve
ling en benoeming van één van beiden. Het is uitsluitend geschied op
verzoek van de hoofden van dienst, omdat ze vonden, dat wanneer de
secretaris weg zou zijn er voor 3 maanden een gat zou vallen van een
leidinggevend persoon, éf op de afdeling financiën 6f op de afdeling
volkshuisvesting. Dit zou veel problemen opleveren, omdat de opvul
ling ervan niet zo maar ineens kan geschieden.
Het is nu eenmaal zo, dat slechts één van beide kandidaten benoemd
kan worden. Beiden zijn volwaardige kandidaten, beiden voldoen aan de
eisen die men mag stellen aan een secretaris van deze gemeente. Er kan
er maar één benoemd worden en dat is nu gebeurd in de persoon van de
heer Geerts.
De heer Luijkx sprak hierna namens de fraktie algemeen belang en de
andere frakties en feliciteerde de heer Geerts hartelijk met zijn
benoeming tot secretaris van de gemeente Rucphen.
Ook willen wij, aldus de heer Luijkx, de burgemeester, de wethouders,
secretaris Hezemans, de raadsleden en de heer Cooijmans bedanken voor
hun medewerking bij deze moeilijke taak rondom de vervulling van deze
vakature.
Deze benoeming werd erg bemoeilijkt door het groot aantal zeer be
kwame kandidaten, waarvan tenslotte de heren Geerts en Cooijmans over-'
bleven. Twee kandidaten van de bovenste plank, die elkaar geen duim
breed toegaven op gebied van kennis.
Beiden zijn zeer gezien bij het college van burgemeester en wethouders,
-7-
XIX Begrotingswijzi
gingen 1979.
XX Rondvraag.
17192 P 50
de raadsleden en de bevolking, maar vooral ook bij hun collega's. Het
waren twee sportief-strijdende kandidaten. In de bespreking met de
heer Cooijmans herinner ik me nog goed, aldus de heer Luijkx, dat hij
zei: "Wanneer de heer Geerts vandaag benoemd wordt dan zal ik morgen
weer voor 100% achter hem staan". Dat getuigt van collegialiteit en
sportiviteit en dat hebben wij hier in het gemeentehuis hard nodig.
De heer Luijkx kwam tot de verzuchting: hadden we maar 2 secretaris
sen nodig. Maar er kan er nu eenmaal maar één benoemd worden en dat
is uiteindelijk de al jaren loco-secretaris zijnde heer Geerts gewor
den.
Wij wensen de heer Geerts het allerbeste toe en dat zouden wij toch
zeker ook de heer Cooijmans willen toewensen,aldus de heer Luijkx.
De raad gaf vervolgens zijn fiat aan de volgende wijzigingen van de
gemeentebegroting,dienstjaar 1979:
- 6 wijziging 1979: toevoeging van kapitaals las ten van begrotingswij
zigingen, goedgekeurd né. het opmaken van de begro
ting 1979;
-13 wijziging 1979* krediet 8500,= verkeersmaatregelen Bernadette-
school te St.Willebrord,
-1 wijziging 1979* krediet ƒ.4448,60 herstel pannendak kleuterschool
te Schijf.
Van de rondvraag maakten de volgende raadsleden gebruik:
De heer Claessen bracht wederom de moeilijle bereikbaarheid van het
St.Eranciscusziekenhuis te Roosendaal ter sprake. Hij stelde voor nog
eens een gezamenlijk beroep te doen op rijkswaterstaat. Er zijn z.i.
mogelijkheden via afritten. De situatie is nu er weer vier stop
lichten zijn bijgekomen - onhoudbaar. De Welzijnsgroep NKV heeft ken
baar gemaakt met andere groepen in het district aktie te gaan voeren,
ter ondersteuning van dit voorstel.
Later viel de heer Luijkx ook bij, attenderend op een ingezonden stuk
in de pers van de hand van dokter van Berkel uit St.Willebrord. In
het kader van de regionale samenwerking moet hier toch iets aan te doe
zijn, aldus de heer Luijkx.
Wethouder Brouwers: herhaalde malen hebben wij deze zaak zowel bij de
gemeente Roosendaal als bij rijkswaterstaat aan de orde gesteld, laat
stelijk nog in 1977 en 1978. Rijkswaterstaat stelde toen dat verbete
ring van de bereikbaarheid van het streekziekenhuis vanaf de rijksweg
256 niet mogelijk was, terwijl de gemeente Roosendaal ons toen mee
deelde, dat in plaats van de route dwars door de stad de route langs
de rondweg met richting naar Rotterdam en via de afslag Burgemeester
Frijterslaan een veiliger route is, waarin minder stoplichten zitten
en men het viaduct niet behoeft te passeren.
pi hoeverre de aanleg van het plan Tolberg een betere oplossing geeft
is thans nog niet te zeggen. We willen de zaak nog een keer aan rijks
waterstaat voorleggen met het verzoek om alleen maar afritten ter
plaatse te maken. Overigens: hoe meer aandacht men er aan schenkt hoe
beter.
De heer van Ginneken stelde naar aanleiding van het kabinetsbesluit
van 19 januari 1979, inhoudende dat een belangrijk deel van het kruis
werk voortaan tot de verstrekkingen zal. gaan behoren ingevolge de
algemene wet bijzondere ziektekosten, de volgende vragen:
-blijft de kruisafdeling nog een zelfstandige organisatie van parti
culier initiatief - blijft de hulpverlening geschieden via de plaat
selijke WGK-gebouwen - heeft nu elke inwoner van Nederland recht op
hulp van het WGK - moet men na 1 jan.1980 nog contributie betalen
lidmaatschap van het WGK - welke financiële gevolgen heeft
dit besluit voor de gemeentelijke subsidiëring
Wethouder Brouwers: het kabinet heeft onlangs inderdaad het principe
besluit genomen, dat het kruiswerk met ingang van 1 januari 1980 een
verstrekking gaat worden op grond van de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten.Wat hiervan de gevolgen zullen zijn is thans nog niet