Wethouder Verpaalen: Bij brief van 4 september 1979 werd aan heer
J.Wijnen,Koekoekstraat 38 Sprundel bericht,dat de aanleg van trottoir,
lugÜ zijn tuin aan de Hilsondisstraat zal worden bezien.1» ^t tader
van de uitvoering van het in voorbereiding zijnde trottoirplan in de
gemeente. Ter verbetering van de situatie ter Pla^^ Z^°0Tfl
dienst gemeentewerken inmiddels provisorische maatregelen getroffen.
Opgemerkt wordt,aldus wethouder Verpaalen, dat er in de gemeente nog
tal van plaatseA zijn alwaar trottoir ontbreekt.Mede op aandringen vai
de raad is hiertoe een trottoirplan opgesteld. Omtrent gehele ^ge
deeltelijke uitvoering van dit plan zullen t.z.t. voorstellen
gedaan. Overigens is het niet vanzelfsprekend,dat op plaatsen waar
trottoir ontbreekt door kinderen wordt gecrossd en gegraven.Een be
roep op de omwonende ouders om toe te zien dat dergelijke situaties
worden voorkomen is hier zeker op zijn plaats,aldus de we^d®f'
De heer Vissenberg wilde graag weten, wanneer een begin wordt gemaakt
met de aanleg van een derfe speelveld te Sprundel Bij een spoedige
realisering zijn drie verenigingen gebaatSprundel,Rucphen en Sc j
De^nleg ^ee^derde veld te Sprundel is niet opgenomen in het in
vesteringsprogramma 1979. Zoals in de sporteota reeds is aangegeven
wordt de situatie van een derde veld(destijds tweede veld) aan
Sprundelseweg als minder wenselijk beschouwd.
Wii zijn voornemens,aldus de wethouder, indien de financiële en tech-
nische capaciteit vin de gemeente zulks toelaat - het plan op te ne
men in de investeringsnota 1980, zodat in dat jaar tot eventuele rea
lisatie kan worden overgegaan. Be desbetreffende gronden zijn reeds
eigendom van de gemeente. Overigens dient te worden opgemerkt,dat
de voetbalvereniging HSV en de voetbalvereniging Schijf thans over
voldoende velden beschikken.Schijf krijgt op zeer korte termijn een
toiletvoorziening, zodat spelen te Rucphen niet meer direct noodzake-
Tofslot vroeg de heer Vissenberg bij bushalten markeringen aan te
brengen en meer politietoezicht.Er zou bij bushalten regelmatig door
auto's worden geparkeerd waardoor de bus op de rijweg moet stoppen.
Wethouder Brouwers: ook zonder markering- is het parkeren bij bushalte
verboden. Wel markering vereist een parkeerverbod over 3& mj geen
markering een parkeerverbod over 18 m.
De heer Luijkx informeerde naar de gang van zaken betreffende het
jeugdcrosveld achter het voetbalveld van SVW'67 en het stoppen van
dit crossen. Het bestuur van SW krijgt nu de schuld.
Wethouder Brouwers: het ging in eerste instantie om een minx-cr -
terrein. Er werden voorwaarden gesteld. Het was een proef. Ondank
voorzieningen, zoals een geluidswal e.d. kwamen er toch nog
De motorbond is ingeschakeld.Een geluidstest wees uit,dat er mderdaal
geluidsoverlast was. De gegevens ontvingen we van de eigen organisatie
Controle onzerzijds wees uit,dat niet voldaan werd aan de getelde
voorwaarden. Er kwamen diverse klachten ter zake van geluidshinder,
waardoor wij het niet meer verantwoord achtten de proef met het cros
sen voort te zetten. Wij riskeren hier geen kort geding,aldus<de wet
houder. Het zal moeilijk zijn om in onze gemeente een geschikt cross
terrein te vinden,zonder dat overlast wordt ondervonden. Het is overi
gens niet terecht, dat het bestuur van SW als de "schuldige" in deze
zaak wordt aangewezen.
Vervolgens vroeg de heer Luijkx naar het bestaan van de stuurgroep
distributie-planologisch onderzoek, de vergaderingen van deze groep
en de betrokkenheid van deze groep bij de afgifte van de bouwvergun
ning voor een winkelpand in de Dorpsstraat.
Voorzitter: de stuurgroep bestaat nog steeds.Op 16 augustus 1978 is
voor het laatst vergaderd. Toen was het onderzoek zóver voorbereid,
dat het CIMK kon starten.Thans is de rapportage daarvan door het CIMK
bijna gereed in ontwerp. Bespreking hiervan zal plaats vinden in de
stuurgroep, waarschijnlijk in de maand oktober.
Voor het afgeven van een bouwvergunning voor het bouwen van een win
kelpand in de Dorpsstraat te St.Willebrord hebben wij de stuurgroep
niet benaderd,aldus de voorzitter, omdat dit geen zaak is voor de
stuurgroep. De stuurgroep heeft alléén tot doel om het distributie-
planologisch onderzoek te begeleiden.Het al dan niet verlenen van
bouwvergunningen voor winkelpanden is een zaak van B. en W., die de
bouwaanvragen moeten toetsen aan bestemmingsplan e.d. en niet aan de
vraag of er teveel of te weinig winkels zijn.
De heer Luijkx sneed vervolgens het parkeerprobleem aan,dat z.i. zal
ontstaan wanneer het desbetreffende winkelpand op de hoek Rozenkrans
straat-Dorpsstraat zal worden gerealiseerd.
Wethouder Brouwers: bij de bepaling van de grootte van het winkelpand
hebben wij verband gelegd met het aantal mogelijke en wenselijke par-
peerplaatsen daarbij, zulks op grond van de bepalingen in de bouwver
ordening. In verband daarmede is de oorspronkelijke grootte van het
te bouwen pand (1500 m2 verkoopruimte, waarvoor 30 parkeerplaatsen)
tot ca. 1/3 deel teruggebracht 500 m2, waarvoor 12 parkeerplaat
sen). Er komt geen uitrit in de Dorpsstraat.
Aan de vergunninghouder van het winkelpand kunnen geen verdere eisen
qua parkeren enz. worden gesteld.Indien de verkeerssituatie in die
buurt moeilijkheden oplevert, zal daarvoor een oplossing moeten worden
gezocht. Aan het gevaarlijke punt Rozenkransstraat-Dorpsstraat zal
aandacht worden besteed( advies politie).
Tot slot bracht de heer Lijkx het gevaarlijke punt: Achterhoeksestraat-|
Raadhuisstraat in Rucphen ter sprake.Er wordt vaak aan beide zijden
van de weg geparkeerd hetgeen problemen oplevert.
Wethouder Brouwers: deze zaak heeft onze aandacht.Aan de rijkspolitie
is om advies gevraagd.
De heer Jacobs vroeg om herbestrating van trottoirs, die vanwege de
aanleg van de centrale antenne inrichting nu in slechte staat verke
ren. Ook vroeg hij om herbestrating van het fietspad Rucphen-Sprundel.
Wethouder Verpaalen:
Zoals bekend vindt periodiek herstrating plaats van wegen,straten,
pleinen en trottoirs.Jaarlijks wordt hiervoor door de technische
dienst een plan opgesteld,dat aan het college van B. en W. wordt
voorgelegd.Als gevolg van deze werkwijze komen alle wegen enz. aan de
beurt.Uiteraard bestaat de mogelijkheid om bepaalde straten meer ur
gentie te verlenen als daartoe wegens bijzondere omstandigheden aan
leiding bestaat. Ten aanzien van het rijwielpad is gewacht, omdat de
Gasunie er nog met een leiding door moest.
Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter de vergadering
met gebed.
voi >rzitter,
Sfimscm. 17192 ix p 50