Wethouder Verpaalen: Bij brief van 4 september 1979 werd aan heer J.Wijnen,Koekoekstraat 38 Sprundel bericht,dat de aanleg van trottoir, lugÜ zijn tuin aan de Hilsondisstraat zal worden bezien.1» ^t tader van de uitvoering van het in voorbereiding zijnde trottoirplan in de gemeente. Ter verbetering van de situatie ter Pla^^ Z^°0Tfl dienst gemeentewerken inmiddels provisorische maatregelen getroffen. Opgemerkt wordt,aldus wethouder Verpaalen, dat er in de gemeente nog tal van plaatseA zijn alwaar trottoir ontbreekt.Mede op aandringen vai de raad is hiertoe een trottoirplan opgesteld. Omtrent gehele ^ge deeltelijke uitvoering van dit plan zullen t.z.t. voorstellen gedaan. Overigens is het niet vanzelfsprekend,dat op plaatsen waar trottoir ontbreekt door kinderen wordt gecrossd en gegraven.Een be roep op de omwonende ouders om toe te zien dat dergelijke situaties worden voorkomen is hier zeker op zijn plaats,aldus de we^d®f' De heer Vissenberg wilde graag weten, wanneer een begin wordt gemaakt met de aanleg van een derfe speelveld te Sprundel Bij een spoedige realisering zijn drie verenigingen gebaatSprundel,Rucphen en Sc j De^nleg ^ee^derde veld te Sprundel is niet opgenomen in het in vesteringsprogramma 1979. Zoals in de sporteota reeds is aangegeven wordt de situatie van een derde veld(destijds tweede veld) aan Sprundelseweg als minder wenselijk beschouwd. Wii zijn voornemens,aldus de wethouder, indien de financiële en tech- nische capaciteit vin de gemeente zulks toelaat - het plan op te ne men in de investeringsnota 1980, zodat in dat jaar tot eventuele rea lisatie kan worden overgegaan. Be desbetreffende gronden zijn reeds eigendom van de gemeente. Overigens dient te worden opgemerkt,dat de voetbalvereniging HSV en de voetbalvereniging Schijf thans over voldoende velden beschikken.Schijf krijgt op zeer korte termijn een toiletvoorziening, zodat spelen te Rucphen niet meer direct noodzake- Tofslot vroeg de heer Vissenberg bij bushalten markeringen aan te brengen en meer politietoezicht.Er zou bij bushalten regelmatig door auto's worden geparkeerd waardoor de bus op de rijweg moet stoppen. Wethouder Brouwers: ook zonder markering- is het parkeren bij bushalte verboden. Wel markering vereist een parkeerverbod over 3& mj geen markering een parkeerverbod over 18 m. De heer Luijkx informeerde naar de gang van zaken betreffende het jeugdcrosveld achter het voetbalveld van SVW'67 en het stoppen van dit crossen. Het bestuur van SW krijgt nu de schuld. Wethouder Brouwers: het ging in eerste instantie om een minx-cr - terrein. Er werden voorwaarden gesteld. Het was een proef. Ondank voorzieningen, zoals een geluidswal e.d. kwamen er toch nog De motorbond is ingeschakeld.Een geluidstest wees uit,dat er mderdaal geluidsoverlast was. De gegevens ontvingen we van de eigen organisatie Controle onzerzijds wees uit,dat niet voldaan werd aan de getelde voorwaarden. Er kwamen diverse klachten ter zake van geluidshinder, waardoor wij het niet meer verantwoord achtten de proef met het cros sen voort te zetten. Wij riskeren hier geen kort geding,aldus<de wet houder. Het zal moeilijk zijn om in onze gemeente een geschikt cross terrein te vinden,zonder dat overlast wordt ondervonden. Het is overi gens niet terecht, dat het bestuur van SW als de "schuldige" in deze zaak wordt aangewezen. Vervolgens vroeg de heer Luijkx naar het bestaan van de stuurgroep distributie-planologisch onderzoek, de vergaderingen van deze groep en de betrokkenheid van deze groep bij de afgifte van de bouwvergun ning voor een winkelpand in de Dorpsstraat. Voorzitter: de stuurgroep bestaat nog steeds.Op 16 augustus 1978 is voor het laatst vergaderd. Toen was het onderzoek zóver voorbereid, dat het CIMK kon starten.Thans is de rapportage daarvan door het CIMK bijna gereed in ontwerp. Bespreking hiervan zal plaats vinden in de stuurgroep, waarschijnlijk in de maand oktober. Voor het afgeven van een bouwvergunning voor het bouwen van een win kelpand in de Dorpsstraat te St.Willebrord hebben wij de stuurgroep niet benaderd,aldus de voorzitter, omdat dit geen zaak is voor de stuurgroep. De stuurgroep heeft alléén tot doel om het distributie- planologisch onderzoek te begeleiden.Het al dan niet verlenen van bouwvergunningen voor winkelpanden is een zaak van B. en W., die de bouwaanvragen moeten toetsen aan bestemmingsplan e.d. en niet aan de vraag of er teveel of te weinig winkels zijn. De heer Luijkx sneed vervolgens het parkeerprobleem aan,dat z.i. zal ontstaan wanneer het desbetreffende winkelpand op de hoek Rozenkrans straat-Dorpsstraat zal worden gerealiseerd. Wethouder Brouwers: bij de bepaling van de grootte van het winkelpand hebben wij verband gelegd met het aantal mogelijke en wenselijke par- peerplaatsen daarbij, zulks op grond van de bepalingen in de bouwver ordening. In verband daarmede is de oorspronkelijke grootte van het te bouwen pand (1500 m2 verkoopruimte, waarvoor 30 parkeerplaatsen) tot ca. 1/3 deel teruggebracht 500 m2, waarvoor 12 parkeerplaat sen). Er komt geen uitrit in de Dorpsstraat. Aan de vergunninghouder van het winkelpand kunnen geen verdere eisen qua parkeren enz. worden gesteld.Indien de verkeerssituatie in die buurt moeilijkheden oplevert, zal daarvoor een oplossing moeten worden gezocht. Aan het gevaarlijke punt Rozenkransstraat-Dorpsstraat zal aandacht worden besteed( advies politie). Tot slot bracht de heer Lijkx het gevaarlijke punt: Achterhoeksestraat-| Raadhuisstraat in Rucphen ter sprake.Er wordt vaak aan beide zijden van de weg geparkeerd hetgeen problemen oplevert. Wethouder Brouwers: deze zaak heeft onze aandacht.Aan de rijkspolitie is om advies gevraagd. De heer Jacobs vroeg om herbestrating van trottoirs, die vanwege de aanleg van de centrale antenne inrichting nu in slechte staat verke ren. Ook vroeg hij om herbestrating van het fietspad Rucphen-Sprundel. Wethouder Verpaalen: Zoals bekend vindt periodiek herstrating plaats van wegen,straten, pleinen en trottoirs.Jaarlijks wordt hiervoor door de technische dienst een plan opgesteld,dat aan het college van B. en W. wordt voorgelegd.Als gevolg van deze werkwijze komen alle wegen enz. aan de beurt.Uiteraard bestaat de mogelijkheid om bepaalde straten meer ur gentie te verlenen als daartoe wegens bijzondere omstandigheden aan leiding bestaat. Ten aanzien van het rijwielpad is gewacht, omdat de Gasunie er nog met een leiding door moest. Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter de vergadering met gebed. voi >rzitter, Sfimscm. 17192 ix p 50

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1979 | | pagina 30