keiaars bieden dikwijls hogere dan gangbare prijzen.
Onteigeningsplannen dienen gebaseerd te zijn op rechtsgeldige be
stemmingsplannen; de totstandkoming van allerlei plannen wordt ver
traagd door diepgaander onderzoeken,hoorzittingen,meer bezwaar
schriften enz.
Het college is daardoor nauwelijks bij machte het woningbouwtempo
van het verleden te handhaven, laat staan op te voeren. Wel kan en
zal worden geprobeerd de woningbouw zo min mogelijk te doen stagneren
De voorzitter merkte - naar aanleiding van een vraag vanafe heer van
Ginneken-op dat het colleg^tijdig is begonnen met maatregelen ter be
perking van gronduitgifte. De richtlijnen daaromtrent in onze ge
meente dateren reeds van 1973*RucPhen w3-8 ^-e ©©^ste gemeente in de
omgeving welke de gronduitgifte beperkte tot inwoners van de gemeen
te en economisch-en familiegebondenen. Nadien zijn deze richtlijnen
enige malen verscherpt.
Vragen van de heren Gabriels,Vroegrijk,Goetstouwers,Jaspers,Jacobs
en Vissenberg, ten aanzien van het bestemmingsplan buitengebied.
In de loop van december 1978 heeft het bureau van Heesewijk het
kaartenmateriaal en de basis voor de voorschriften en toelichting
gereed. Deze stukken zullen worden besproken in de vergadering van
de voorbereidingscommissie plan buitengebied in jan/feb.1979* Het
plan zal medio 1979(volgens plan) afgerond zijn voor overleg met de
PPC en andere instanties en voor hoorzittingen e.d. Pas daarna krygl
het ontwerp-bestemmingsplan zijn definitieve vorm voor ter visie-
legging.
Omtrent het recreatieplan (vraag van de heer Jacobs) is uitvoerig
overleg gepleegd met de gemeente Roosendaal, de Waterleidingmaat
schappij en het Staatbosbeheer. De opvattingen hier stemmen in
hoofdlijnen wel overeen. Met het ministerie van Defensie zal voorali
nog geen overeenstemming verkregen worden. Het college beraadt zich
over de te volgen koers. T.z.t. komen we in de raad met een aange
past ontwerpplan Rucphense bossen en/of een aangepast ontwerprecre-
atieplan.
Ten aanzien van de vraag van de heer Wagtmans inzake een gewestelij
ke milieutechnische dienst merkte de voorzitter op,dat de normale,
meer eenvoudige milieuzaken worden behartigd door de eigen diensten
(de afd.bouwtoezicht volgt hiervoor cursussen).Een grote gewestelij
ke milieutechnische dienst zal evenmin door haar beperktheid kunnen
adviseren over alle milieuproblemen,die zich in haar werkgebied
voordoen.Het college geeft er de voorkeur aan het vragen van inci
dentele adviezen aan gespecialiseerde adviesbureax (VNG,TNO,Inspec
tie Milieuhygiëne e.d.).Zelfs deze instanties besteden nog bepaalde
onderzoeken uit aan universiteiten en hogescholen.
De heer van Overveld is uitvoerig ingegaan op de taken,die de gemeei
te gaat krijgen op het gebied van het welzijnswerk.
Op 23 november 1978 is,aldus de voorzitter, een circulaire ontvangei
van het ministerie van CRM waaruit onder meer blijkt,dat naar ver
wachting per 1 januari 1979 de Rijksbijdrageregeling sociaal-cultu
rele activiteiten in werking zal treden, dat 1979 en 1980 overgangs
jaren zullen zijn en dat voor de jaren 1981 en volgende door de ge
meenten een inspraakverordening, een subsidieverordening, een vier
jarenplan en een jaarprogramma zullen moeten worden vastgesteld.
In de vergadering van 29 augustus 1978 hebben wij U in kennis ge
steld,aldus de voorzitter, dat wij conform het advies van de VNG
voornemens zijn voorlopig een werkgroep in te stellen,in hoofdzaak
bestaande uit vertegenwoordigers van de instellingen en met (voorlo
pig) als taak om tot een inventarisatie van de bestaande voorzienin
gen te komen. Verwacht wordt dat op korte termijn met de inventarisa
tie zal kunnen worden begonnen.
Voor opstelling van de inspraakverordening en de subsidieverordening
is een zeer bruikbare handleiding ontvangen van de VNG inspraak
bij vaststelling meerjarenplan en jaarprogramma's - inschakeling
werkgroep bij voorbereiding).
Ten aanzien van de financiële gevolgen van de rijksbijdrageregeling
voor de instellingen zijn wij niet erg optimistisch,aldus de voorzit
ter. In de toelichting is namelijk sprake van een streven naar even
wichtige verdeling van de rijksmiddelen volgens objectieve normen,
die aansluiten bij de verdeelsleutels van het gemeentefonds, en van
afremmen van bijdragen aan gemeenten,die relatief een zeer hoge bij
drage ontvangen. Naar onze mening,aldus de voorzitter, moet er zeer
ernstig rekening mee worden gehouden dat het hoge middelenbedrag dat
onze gemeente tot nu toe steeds ontving zal afnemen.
De heer Gabriels pleitte voor verschillende voorzieningen, waarvan de
uitvoering in 1979 wenselijk wordt geacht.
Deze voorzieningen,aldus de voorzitter, zijn nagenoeg alle in het in
vesteringsprogramma 1979 opgenomen. Daadwerkelijke uitvoering zal
afhanblijk zijn van verschillende factoren toekenning subsidie,vol
doende capaciteit technische dienst enz.). Het heeft weinig zin be
doeld investeringsprogramma met nog meer voorzieningen uit te breiden.
Alles kan nu eenmaal niet tegelijk.
Ten aanzien van tegemoetkomingen in de kosten van onrendabele gasaan-
sluitingen is reeds een regeling getroffen. Mogelijkheden tot aanslui-
ting van bepaalde panden buiten de bebouwde kommen worden onderzocht.
Eventuele aanleg van een visvijver aan de Gebrande Hoef straat is een
particuliere zaak,waarop de gemeente geen invloed heeft, los nog van 1
de vraag of de gemeente in deze een taak heeft.Dit geldt ook ten aan
zien van terreinen voor honden- en ponyclubs e.d.
Hoewel aan de heer Gabriëls niet het recht kan worden ontzegd,aldus
de voorzitter, om het beleid van de Woningstichting 'te becritiseren,
moet hij daarop niet een antwoord verwachten van ons college.De wo
ningstichting bepaalt namelijk zelf haar beleid en de gemeente heeft
daarop geen invloed. Het gaat bovendien niet aan om het beleid van
de woningstichting ter discussie te stellen zonder dat het bestuur
daar bij is.
De aanleg van brandkranen in het buitengebied (vraag van de heer
Goetstouwers) werd vorig jaar van het meerjarenplan afgevoerd, dit
omdat het treffen van deze voorziening,gezien de daaraan verbonden
zeer hoge kosten (rond ƒ.1,1 miljoen) niet verantwoord werd geacht en
omdat er een redelijk alternatief aanwezig is, namelijk het gebruik
van tankwagens.
De heer Goetstouwers heeft in de vorige vergadering gesuggereerd,als
zou de voorzitter partijdig zijn opgetreden.
Voorzitter: ik heb gehandeld,zoals wet en reglement van orde mij ver
plichten te doen en dat kan nooit partijdig zijn.
Raadsnotulen (vraag van de heer J.Jaspers).
Volgens het reglement van orde van de raad worden de notulen in ont
werp aan de raadsleden toegezonden en in de volgende vergadering door
de raad vastgesteld. Op deze ontwerp-notulen werden tot heden prak
tisch geen op- of aanmerkingen ontvangen. Het doel van deze notulen is
niet op de eerste plaats om woordelijk weer te geven wat ieder gezegd
heeft (het zijn beknopte notulen) maar om het schriftelijk bewijs te
leveren welke besluiten in de raad genomen zijn en hoe. Tape-recor
ders zijn voor dit doel ongeschikt.Het is en blijft een hulpmiddel
voor de notulant en niet meer.
Openheid en openbaarheid.vragen van de heer J.Jaspers).
In de Nota Openheid en Openbaarheid,welke door de raad is aanvaard,
werd er van uitgegaan dat de wettelijke ontwikkeling zou worden afge
wacht.Begin deze maand is de Wet Openbaarheid van Bestuur in het
staatsblad verschenen.Deze zal op een nader te bepalen tijdstip in
werking treden.Bij algemene maatregel van bestuur moeten nog verschil
lende punten worden geregeld.
Wat de krachtens delegatie genomen besluiten betreft: deze worden al
lemaal aan de raad medegedeeld en tot voor kort in de notulen opgeno
men. Thans worden ze vermeld op de lijst van ingekomen stukken.