lil Ij -3- Voorzitter: in vergelijking met de landelijke tarieven zijn onze tarieven aan de lage kant. Ik stel voor,aldus de voorzitter, om bij de volgende vaststelling van de tarieven voor de hondenbelas ting zo mogelijk rekening te houden met de opmerkingen van de heer Goetstouwers. De heer Luijkx was bang - zoals ook bij vorige vaststelling van tari verhogingen is bepleit - dat er nu weer meer straathonden" zonder bekende eigenaar zouden komen. Hij vroeg ook om controle daarop en oJ> wanbetalers Voorzitter: er is controle via het verplichte aangiftebiljet maar het blijft een moeilijke zaak. "Straathonden" worden opgepakt en naar het asiel gebracht. De raad besloot hierna conform de vooratellen van B. en W. Voorstel tot vaststelling van een nieuwe verordening rioolrecht. De heer Jacobs stelde voor het basistarief van 50,= te verlagen tot •35,=, de andere categorieën te verhogen, zodat een grootver bruiker van 1000m'3 minstens .250,= zou betalen,. Voorzitter: het is misschien wel een sympathieke gedachte maar een met grote financiële consequenties. Het voorstel van de heer Jacobs zou betekenen: een extra-belastingverlaging van ƒ.15,basistarief van 35,= in plaats van 50,=) voor ruim 4200 belastingplichtigen 63.000,= belastingverlaging in totaal. Als men zo'n groot bedrag wil verhalen op de overige 500 belastingplichtigen binnen het kader van een evenwichtige tarief-opstelling dan is dat niet mogelijk, om dat van deze 500 overige belastingplichtigen er ruim 450 in de eerst|- volgende groep van 200 tot 400 m3 vallen. Hiervoor zou dan een tarie moeten gaan gelden van minstens ƒ.175,Een sprong in het tarief va^i o35,= voor 200 m3 naar ƒ.175,- van 201-400 m3 is onaanvaardbaar. Het is in deze tijd waar zeer vele gemeenten de belastingen sterk verhogen toch al iets uitzonderlijks dat wij voor bijna 70$ van alle belastingplichtigen voor het rioolrecht een belastingverlaging voor stellen van bijna 12$ van .57,= naar ƒ.50,»). Een belastingverla ging van 40$ zoals door de heer Jacobs voorgesteld (nl. van ƒ.57, naar 35,=) is niet meer reëel. Wat de 64 belastingplichtigen betreft die tot heden 36,= betaalden en voortaan .50,= of meer moeten gaan betalen, zij gezegd dat uit onderzoek is gebleken, dat het waterverbruik van 75$ van deze 64 pan den ligt boven. 70 m3 per jaar er zijn er zelfs 3 bij Doven de 200 m3 gaan), terwijl het gemiddelde voor alle aangeslotenen ligt tussen 70 en 150 m3 per jaar. Ook uit deze hoofde is er derhalye geen reden om van het voorgestelde tarief af te wijken. Behandeling van de begroting 1979 van de algemene dienst en van het fs- )f Behandeling van ae pegro-cmg ly grondbedrijf tweede termijnj Voorzitter: wij hebben met voldoening mogen horen,dat vele woord voerders hebben kunnen constateren,dat onze begroting er financieel zeer gezond uit ziet. Dit is bereikt zonder een extra last op de schouders van onze inwoners te leggen0 Wij hoeven zelfs - zoals in vele andere gemeenten wel het geval is - de tarieven van onze nieuwe onroerend-goed-belastingen niet "op te krikken" ter dekking van fi nanciële tekorten. Wij gaan nu over,aldus de voorzitter, tot beantwoording van de vrar- gen en bemerkingen in eerste termijn door de raadsleden gesteld. Beantwoording betreffende zaken, behorend tot de portefeuille van van de burgemeester. Vrijwel alle fracties hebben vragen gesteld ten aanzien van de groe van de gemeente. Zoals bekend wordt er thans een herziening voorbereid van het streek glan West-Brabant. Binnenkort komt de ambtelijke Nota Ruimtelijke oofdstructuur West-Brabant gereed. Thans is nog slechts de populair versie daarvan beschikbaar. Het is de bedoeling,dat de gemeentebestu -2- IH. Vaststelling nie' verordening rioo] recht. Lie .oei IV. Behandeling begroting en begij ting grondbe- drijf 1979. tweede termijn) ren vóór mei 1979 daarop reageren.Wij komen hierover t.z.t. met een uitvoerige nota in de raad. Binnen het kader van het overleg omtrent de Nota Nadere Koersbepaling is de provinciale planologische commissie (PPC) akkoord gegaan met een woningbouwprogramma van 170 woningen per jaar (excl.sanering) voor de periode 1975-1985* Bij de toedeling naar de verschillende kernen moet volgens de PPC worden uitgegaan van een beperktere ont wikkelingssnelheid voor de kleine kernen Zegge en Schijf 12 in plaats van 16 woningen per jaar in Zegge en 7 in plaats van 12 wo ningen per jaar in Schijf, exclusief sanering). De groei zou sterker moeten worden geconcentreerd in St.Willebrord en Sprundel. De hier voor genoemde Nota Ruimtelijke Hoofdstructuur West-Brabant noteert voor St.Willebrord een groeiklasse 3, voor Rucphen groeiklasse 2 doch voor Sprundel,evenals voor Zegge en Schijf een groeiklasse 1. Medio 1979 zullen wij de raad een aangepaste versie van de Nota Nade re Koersbepaling voorleggen. Vrijwel alle fracties hebben ook gesproken en vragen gesteld ten aan zien van het woningbouwprogramma. Door de directie volkshuisvesting in Noord-Brabant is in februari 1978 een principe-toezegging gedaan inzake rijkssteun voor woning bouw in 1978-1980., als volgt: 1978: 60 woningwetwoningen, 1979* 57 en 1980: 50. Onzerzijds werd aan-1 getoond dat deze cijfers te laag waren maar tevergeefs. Gedeputeerde Staten hebben in juni 1978 het richtgetal voor het wo ningbouwprogramma voor de jaren 1979-1981 vastgesteld op respectieve lijk 165,145 ©n 145 woningen plus jaarlijks 17 woningen voor sane ring). Deze getallen gelden voor woningwet,premie en vrije sector te- samen. Na reactie onzerzijds hebben GS. deze getallen nader bepaald op l60 excl.sanering. Van het totale woningbouwprogramma kah 30 35$ worden aangewend voor woningwetbouw d.i. 53 6l woningen. Naar het zich thans laat aanzien kunnen in 1979 de volgende woning aantallen worden gebouwd: St.Willebrord: 38 woningwetwon.en 10 premiekoopwoningen; Rucphen: 8 woningwetwon.en 4 premiekoopwoningen; Sprundel: 14 woningwetwon.en 10 premiekoopwoningen. Voor wat betreft de particuliere bouw zal de situatie nog worden be zien. In St.Willebrord en Sprundel zullen alle lopende en nieuwe aan vragen wel niet gehonoreerd kunnen worden. Op korte termijn zullen de volgende bestemmingsplannen gereed komen voor overleg met> PPC en andere instanties: de Louwen: feb/mrt 1979? de Gagel Rijzen: mrt/apr 1979; Den Aanwas: dec 1978; Den Berg: dec 1978; De Kane Steekens: dec 1978 en De Hoog hei: dec 1978. Het plan "de Branden" kan in 1979 vermoedelijk worden vastgesteld. Het hoge aantal woningzoekenden is geen gevolg van minder bouwen in het afgelopen jaar. In de periode 1968 t/m 1977 werden gemiddeld 204 woningen per jaar gebouwd. In 1978 zullen naar raming 215 woningen gereedkomen, dus geen achterstand. De voorzitter somde hierna een aantal factoren op als gevolg waarvan in de nabije toekomst slechts op zeer beperkte mate gebouwd zal kun nen worden: a, maatregelen van hogerhand streekplan beperkt de gemeentelijke groeijmogelijke verlaging van richtgetallen voor de totale woning bouw door GS; 30 35& hiervan mag worden aangewend voor woning wetbouw) b. stagnatie in grondaankopen en bouwrijpmaken grondeigenaren scha kelen steeds veelvuldiger tegentaxateurs in,welke het - gelet op de prijsstijgingen en inflatie- steeds méér laten aankomen op ont eigening - men komt vaak moeilijk tot een akkoord. Projectontwik-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1978 | | pagina 59