lil
Ij
-3-
Voorzitter: in vergelijking met de landelijke tarieven zijn onze
tarieven aan de lage kant. Ik stel voor,aldus de voorzitter, om
bij de volgende vaststelling van de tarieven voor de hondenbelas
ting zo mogelijk rekening te houden met de opmerkingen van de heer
Goetstouwers.
De heer Luijkx was bang - zoals ook bij vorige vaststelling van tari
verhogingen is bepleit - dat er nu weer meer straathonden" zonder
bekende eigenaar zouden komen. Hij vroeg ook om controle daarop en oJ>
wanbetalers
Voorzitter: er is controle via het verplichte aangiftebiljet maar
het blijft een moeilijke zaak. "Straathonden" worden opgepakt en
naar het asiel gebracht.
De raad besloot hierna conform de vooratellen van B. en W.
Voorstel tot vaststelling van een nieuwe verordening rioolrecht.
De heer Jacobs stelde voor het basistarief van 50,= te verlagen
tot •35,=, de andere categorieën te verhogen, zodat een grootver
bruiker van 1000m'3 minstens .250,= zou betalen,.
Voorzitter: het is misschien wel een sympathieke gedachte maar een
met grote financiële consequenties. Het voorstel van de heer Jacobs
zou betekenen: een extra-belastingverlaging van ƒ.15,basistarief
van 35,= in plaats van 50,=) voor ruim 4200 belastingplichtigen
63.000,= belastingverlaging in totaal. Als men zo'n groot bedrag
wil verhalen op de overige 500 belastingplichtigen binnen het kader
van een evenwichtige tarief-opstelling dan is dat niet mogelijk, om
dat van deze 500 overige belastingplichtigen er ruim 450 in de eerst|-
volgende groep van 200 tot 400 m3 vallen. Hiervoor zou dan een tarie
moeten gaan gelden van minstens ƒ.175,Een sprong in het tarief va^i
o35,= voor 200 m3 naar ƒ.175,- van 201-400 m3 is onaanvaardbaar.
Het is in deze tijd waar zeer vele gemeenten de belastingen sterk
verhogen toch al iets uitzonderlijks dat wij voor bijna 70$ van alle
belastingplichtigen voor het rioolrecht een belastingverlaging voor
stellen van bijna 12$ van .57,= naar ƒ.50,»). Een belastingverla
ging van 40$ zoals door de heer Jacobs voorgesteld (nl. van ƒ.57,
naar 35,=) is niet meer reëel.
Wat de 64 belastingplichtigen betreft die tot heden 36,= betaalden
en voortaan .50,= of meer moeten gaan betalen, zij gezegd dat uit
onderzoek is gebleken, dat het waterverbruik van 75$ van deze 64 pan
den ligt boven. 70 m3 per jaar er zijn er zelfs 3 bij Doven de
200 m3 gaan), terwijl het gemiddelde voor alle aangeslotenen ligt
tussen 70 en 150 m3 per jaar. Ook uit deze hoofde is er derhalye
geen reden om van het voorgestelde tarief af te wijken.
Behandeling van de begroting 1979 van de algemene dienst en van het
fs-
)f
Behandeling van ae pegro-cmg ly
grondbedrijf tweede termijnj
Voorzitter: wij hebben met voldoening mogen horen,dat vele woord
voerders hebben kunnen constateren,dat onze begroting er financieel
zeer gezond uit ziet. Dit is bereikt zonder een extra last op de
schouders van onze inwoners te leggen0 Wij hoeven zelfs - zoals in
vele andere gemeenten wel het geval is - de tarieven van onze nieuwe
onroerend-goed-belastingen niet "op te krikken" ter dekking van fi
nanciële tekorten.
Wij gaan nu over,aldus de voorzitter, tot beantwoording van de vrar-
gen en bemerkingen in eerste termijn door de raadsleden gesteld.
Beantwoording betreffende zaken, behorend tot de portefeuille van
van de burgemeester.
Vrijwel alle fracties hebben vragen gesteld ten aanzien van de groe
van de gemeente.
Zoals bekend wordt er thans een herziening voorbereid van het streek
glan West-Brabant. Binnenkort komt de ambtelijke Nota Ruimtelijke
oofdstructuur West-Brabant gereed. Thans is nog slechts de populair
versie daarvan beschikbaar. Het is de bedoeling,dat de gemeentebestu
-2-
IH. Vaststelling nie'
verordening rioo]
recht.
Lie
.oei
IV. Behandeling
begroting en begij
ting grondbe-
drijf 1979.
tweede termijn)
ren vóór mei 1979 daarop reageren.Wij komen hierover t.z.t. met een
uitvoerige nota in de raad.
Binnen het kader van het overleg omtrent de Nota Nadere Koersbepaling
is de provinciale planologische commissie (PPC) akkoord gegaan met
een woningbouwprogramma van 170 woningen per jaar (excl.sanering)
voor de periode 1975-1985* Bij de toedeling naar de verschillende
kernen moet volgens de PPC worden uitgegaan van een beperktere ont
wikkelingssnelheid voor de kleine kernen Zegge en Schijf 12 in
plaats van 16 woningen per jaar in Zegge en 7 in plaats van 12 wo
ningen per jaar in Schijf, exclusief sanering). De groei zou sterker
moeten worden geconcentreerd in St.Willebrord en Sprundel. De hier
voor genoemde Nota Ruimtelijke Hoofdstructuur West-Brabant noteert
voor St.Willebrord een groeiklasse 3, voor Rucphen groeiklasse 2 doch
voor Sprundel,evenals voor Zegge en Schijf een groeiklasse 1.
Medio 1979 zullen wij de raad een aangepaste versie van de Nota Nade
re Koersbepaling voorleggen.
Vrijwel alle fracties hebben ook gesproken en vragen gesteld ten aan
zien van het woningbouwprogramma.
Door de directie volkshuisvesting in Noord-Brabant is in februari
1978 een principe-toezegging gedaan inzake rijkssteun voor woning
bouw in 1978-1980., als volgt:
1978: 60 woningwetwoningen, 1979* 57 en 1980: 50. Onzerzijds werd aan-1
getoond dat deze cijfers te laag waren maar tevergeefs.
Gedeputeerde Staten hebben in juni 1978 het richtgetal voor het wo
ningbouwprogramma voor de jaren 1979-1981 vastgesteld op respectieve
lijk 165,145 ©n 145 woningen plus jaarlijks 17 woningen voor sane
ring). Deze getallen gelden voor woningwet,premie en vrije sector te-
samen. Na reactie onzerzijds hebben GS. deze getallen nader bepaald
op l60 excl.sanering.
Van het totale woningbouwprogramma kah 30 35$ worden aangewend
voor woningwetbouw d.i. 53 6l woningen.
Naar het zich thans laat aanzien kunnen in 1979 de volgende woning
aantallen worden gebouwd:
St.Willebrord: 38 woningwetwon.en 10 premiekoopwoningen;
Rucphen: 8 woningwetwon.en 4 premiekoopwoningen;
Sprundel: 14 woningwetwon.en 10 premiekoopwoningen.
Voor wat betreft de particuliere bouw zal de situatie nog worden be
zien. In St.Willebrord en Sprundel zullen alle lopende en nieuwe aan
vragen wel niet gehonoreerd kunnen worden.
Op korte termijn zullen de volgende bestemmingsplannen gereed komen
voor overleg met> PPC en andere instanties:
de Louwen: feb/mrt 1979? de Gagel Rijzen: mrt/apr 1979; Den Aanwas:
dec 1978; Den Berg: dec 1978; De Kane Steekens: dec 1978 en De Hoog
hei: dec 1978. Het plan "de Branden" kan in 1979 vermoedelijk worden
vastgesteld.
Het hoge aantal woningzoekenden is geen gevolg van minder bouwen in
het afgelopen jaar. In de periode 1968 t/m 1977 werden gemiddeld 204
woningen per jaar gebouwd. In 1978 zullen naar raming 215 woningen
gereedkomen, dus geen achterstand.
De voorzitter somde hierna een aantal factoren op als gevolg waarvan
in de nabije toekomst slechts op zeer beperkte mate gebouwd zal kun
nen worden:
a, maatregelen van hogerhand streekplan beperkt de gemeentelijke
groeijmogelijke verlaging van richtgetallen voor de totale woning
bouw door GS; 30 35& hiervan mag worden aangewend voor woning
wetbouw)
b. stagnatie in grondaankopen en bouwrijpmaken grondeigenaren scha
kelen steeds veelvuldiger tegentaxateurs in,welke het - gelet op de
prijsstijgingen en inflatie- steeds méér laten aankomen op ont
eigening - men komt vaak moeilijk tot een akkoord. Projectontwik-