-4- -5- Wethouder van Oesterbosch: de kostenstijging ten opzichte van vorig jaar is veel minder. Gaf 1978 een stijging aan van 11,1%, nu in 1979 is dat 4,9%. De plaatsingsprocedure is globaal als volgt: de aanmelding van betrok- kene geschiedt bij de gemeente of gewestelijk arbeidsbureau.Deze mel ding gaat naar het werkvoorzieningsschap.Er volgt dan meestal een per- soonlijk gesprek.Zo nodig een medische keuring.Dan beoordeelt de plaatsings- en selectiecommissie de aanvrage op plaatsing.. Daarna gaat deze aanvrage door naar het dagelijks bestuur, en tenslotte beslist dit dagelijks bestuur.Bij afwijzing kan een bezwaarschrift worden ingediend. De heer Luijkx vroeg of deze procedurfi ook eens in de Hefboom kon wor den opgenomen. Wethouder van °osterbosch: dit zal worden bezien. Ten aanzien van het aantal tewerkgestelden merkte de wethouder op dat op een gegeven moment bij de aanmeldingen het verzadigingspunt is be reikt. Sommigen vallen terug op WAO enz. De raad verklaarde zich hierna akkoord met de begroting 1979 van het werkvoorz ieningsschap Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ.324.000,= voor de aanleg van een vuiloverslagplaats aan de Scherpenbergsestraat, 45 wijziging 1978) De heer Claessen merkte op,dat de centrale werknemerslijst het creërei van een vuilnisoverstort een goede zaak vond. Wel stelde hij een twee tal vragen t.w. - hoe gebeurt de afvoer van het afvalwater met oppervlaktewater, en - waarom is de vuilnisoverstortplaats op de huidige stortplaats aan de Scherpenbergsestraat gepland en niet zoals bij sommige andere gemeenten op het industrieterrein? De heer van Ginneken verklaarde zich ook akkoord met het voorstel.De commissie gemeentewerken staat ook geheel achter dit voorstel.Wij zijr door B. en W. in de gelegenheid gesteld,aldus dit raadslid, om in Hil- varenbeek eenzelfde overstortplaats te gaan bekijken.Wij hebben daar een goede voorlichting gekregen.De plaats van onze vuilnisstorting ligt bijzonder gunstig vergeleken bij die in Hilvarenbeek.Wat ons op viel was de verzorging van deze overstortplaats.Van stankoverlast was geen sprake,aldus de heer van Ginneken. De heer Vissenberg zei reeds eerder gewaarschuwd te hebben tegen het volraken van onze stortplaats.De containerbedrijven dienen geweerd te worden en verwezen te warden naar Wemhout.Ook moet er betere controle uitgeoefend worden op sorten door mensen uit andere gemeenten. Wat gaan we doen met de opvang van afval- en hemelwater? Wordt dat ge loosd in een sloot in de omgeving of komt er een opvangput,die regel- matig geledigd wordt en afgevoerd? De heer Vissenberg benadrukte later nog eens,dat de controle op vuil- storten door containers en door personen uit omliggende gemeenten ver scherpt diende te worden. Wethouder Verpaalen: Er zal een minimum aan afvalwater komen, omdat de containers,wanneer deze vol zijn afgedekt worden met zeilen.De afvoer van afvalwater met oppervlaktewater geschiedt middels een 4-tal rioleringsputten,die aangesloten worden op een kolk en vandaar naar een sterfsloot,die geen verbinding heeft met andere sloten. Deze wijze van afvoer heeft de in stemming van een ambtenaar van milieu van de provincie. Mocht straks bij het advies van de inspecteur van de volksgezondheid blijken,dat hier naar een andere oplossing moet worden gezocht,dan zal dat alsnog gebeuren. Ten aanzien van de situering merkte wethouder Verpaalen op,dat de ge meente momenteel geen ander terrein ter beschikking heeft, los van het Jwor5en°or de Provincie daarvoor al of niet een hinderwetsvergunning zalJ afgeven. De stortplaats Scherpenbergsestraat is centraal gelegen. De inwoners van onze gemeente zijn er mee bekend en het geeft een goed i aansluiting op de wegrichting Wernhout voor afvoer van de containers, e containerbedrijven zijn aangeschreven om rechtstreeks te storten in Wernhout. Wanneer de overslagplaats gerealiseerd zal zijn zal er een Vaststelling be stemmingsplan "de Sprundelse Molen"; Beslissing op be zwaarschriften en vaststelling uit gifteprijzen grond. Krediet vuilovej slagplaats Scherpenbergse-1 straat. C gomsom 17IQ2 it p 50 betere controle mogelijk zijn. De raad besloot hierna het benodigde krediet voor de aanleg van een vuiloverslagplaats beschikbaar te stellen. Voorstel tot het nemen van beslissingen op de bezwaarschriften inzake het bestemmingsplan "de Sprundelse Molen", voorstel tot vaststelling van dit bestemmingsplan en voorstel tot vaststelling van de uitgifte prijzen voor de te verkopen grond. Wij gaan, aldus de heer Vissenberg, niet akkoord met het bestemmings plan "de Sprundelse Molen", zoals dit hier voor ons ligt. Wij vinden namelijk, dat bij dit plan met twee maten wordt gemeten.De heer van Oers moest zich tot de hoogste instantie toe, nl. de Kroon wenden om zijn bestaande bedrijf te kunnen handhaven of uitbreiden, terwijl wethouder Verpaalen via een simpel bezwaarschrift het plan kan doen omtoveren onder het mom een bouwperceel te verkrijgen. Het gaat hier namelijk over een uitrit voor het transportbedrijf van de heer Ver paalen. Ons wordt een rad voor de ogen gedraaid. Als wij dit plan goedkeuren krijgt de wethouder een mooie ontsluiting voor zijn vracht wagens via de Molenbaan en deze vrachtwagens horen nu net niet thuis in deze wijk. In het voorstel wordt gesteld, aldus de heer Vissenberg, dat door het bouwen van een woning het bedrijf beter wordt gecamoufleerd dan door een plantsoen. Als er in dit plan een bedrijf moet worden gecamoufleerd dan vragen wij ons af of dat bedrijf wel thuis hoort in deze omgeving en of het niet beter kan worden verplaatst naar het industrieterrein. Voldoet het bedrijf qua hinderwet nog wel aan de huidige normen. Wij vinden verder, aldus de heer Vissenberg, dat de bezwaren van de heer Mouws wel ter dege gegrond zijn ten aanzien van het fietspad. Zijn vrijheid en privacy worden door de aanleg ervan wel degelijk aan getast. Via de Molenbaan is er een prima en veiliger verbinding met de hoofdstraat. Er wonen per slot van rekening maar 10 gezinnen daar. Daarom vinden wij het fietspad naar de Omgangstraat over bodig. Graag zou ik de mening van de raad willen horen aldus de heer Vissen berg en vraag bij deze dan ook stemming,waaruit moet blijken of er meerdere fracties zijn, die dezelfde mening zijn toegedaan en het al gemeen belang willen dienen. De heer Goetstouwers sloot zich bij het betoog van de heer Vissenberg aan. Ik heb gezien, hoe smal het bij de molen is, waar de vrachtwagens nu mogen parkeren. Men rijdt de weg daar stuk. Krijgt de heer Verpaa len vergunning om met zijn vrachtwagens daar te rijden dan blijven we met de stukken zitten. In een dergelijk plan zou geen vrachtwagen mogen worden toegelaten. Wethouder Verpaalen verklaarde dat het in eerste instantie niet om een uitweg voor zijn vrachtwagens ging.Hij had ook geen transportbe drijf, zoals werd gesuggereerd. Hij kan met zijn vrachtwagens de St. Janstraat op een dusdanige manier bereiken,dat een andere wijze niet nodig is. Voorzitter: Om de zaak duidelijk te stellen moeten we teruggaan naar de tot-stand- koming van het bestemmingsplan. Het plan is destijds door de raad vastgesteld en goedgekeurd door gedeputeerde staten. Daarna heeft de heer van Oers zijn bezwaar ontvankelijk gekregen bij de Kroon.Er moesten enige wijzigingen worden aangebracht. Er is een nieuw plan gemaakt,waarbij tevens rekening is gehouden met het advies, dat onze stedebouwkundige, het ing.bureau van Heesewijk, ter zake heeft uitge bracht.Dit advies is bij de stukken in het agendadossier ter inzage gelegd. De heer Verpaalen - nu wethouder - was destijds helemaal niet als bestuurder bij dit plan betrokken.Het initiatief voor het plaatsen van een woning in het onderhavige plan is uitgegaan van het bureau van Heesewijk. Dit is gedaan omdat dit ten goede zou komen aan de to-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1978 | | pagina 49