M oet n? t? Burgemeester Schneider: in het ons toegezonden pakket stukken heb ik correspondentie over deze aangelegenheid gevonden.Er wordt daar een hele filosofie opgebouwd over het begrip ontwikkelingsplan - aanwij zing en zware regeling etc. Ik heb,aldus burgemeester Schneider, geen reden aan te nemen,dat daar iets achter heeft gezeten. De heer Jonkers zei,dat we niet alleen moeten pakken,wat ons uitkomt. Voor Roosendaal en Bergen op Zoom is het bijvoorbeeld bij overstappen naar een gewestelijke gezondheidsdienst ook een hele stap. Het is al lemaal geven en nemen in goed overleg.Iedereen moet wel eens een veer laten. 9. de heer van Overveld vroeg of de zaken die in het streekgewest aan orde komen eerst in de gemeenteraad behandeld moeten worden. Hoe moet een gewestraadlid stemmen? Moeten de gemeentelijke oogkleppen weg en i hij zijn eed bij de aanvaarding van het ambt van raadslid maar verget« Betekent dan verlengd-lokaal-bestuur in feite gewestelijk bestuur dat op ondemocratische wijze functioneert? En wat vindt van het zg. twee petten-bestuur van burgemeesters,die voorzitter- zijn van het gewest. Mogen zij tegen de belangen van hun stad ingaan ten bate van het gewes Burgemeester Schneider: deze vragen zijn in voorgaande bemerkingen min of meer al aan de orde geweest. In onze opvatting "verlengd-lokaal-bestuur" wordt wel veron dersteld, dat zaken,die in het gewest aan de orde komen tevoren in de gemeenteraden zijn besproken,zodat de vertegenwoordigers van deze ge meenten in de gewestraad weten wat bij hun achterban (i.e. de gemeen teraad) leeft.Dat hoort bij deze formule.Daar hoort dus bij,dat hij de stem van zijn gemeente vertolkt en daar niet b.v. de stem als lid van een bepaalde groepering gaat volgen. De practijk wijst uit,dat de com municatie tussen de gewestraadsleden en de gemeenteraadsleden,die zij vertegenwoordigen wel wat moeilijkheden opleveren« We proberen daar wg aan tegemoet te komen door wat meer informatie aan gewestraadsleden er gemeenteraadsleden te geven over wat er in het gewest speelt en aan de orde is. Het bezwaar van twee-petten-bestuur wordt onderkend.We moeten een en ander wel in de practische- en tijdsorde zien,In de1beginfase valt men gemakkelijk terug op de centrumgemeenten.Ideaal is het niet om twee belangen op evenwichtige wijze in de gaten te houden. Ieder jaar met andere voorzitter is ook geen gezonde zaak. Maar daar behoeft het al of niet goed functioneren van een gewest beslist niet op te stranden. Een onafhankelijke voorzitter is ideaal maar financieel (nog) niet haalbaar. 10. Deelt U de mening,zo vroeg de heer Vissenberg, van mr.v.Elk, voorzlitter Agglomeratieraad Eindhoven, als hij zegt: dat de oplp||ing gevonden moet worden binnen de huidige 3 bestuurslagen en datvnagenoeg onmogelijk is met federatieve bes tuur scons truc ties of andere vormen van samengestjeld lokaal bestuur te werken? Burgemeester Schneider: we moeten afwachten hoe het takenpakket van de nieuwe mini-provincies er uit komt te zien.Dan pas valt de beoordeling of federatieve structuren nog nodig zijn. 11. Deelt TJ de mening in de nota van B. en W. uitgaande van het lijstj van gemeenschappelijke regelingen, dat de schaal wijst op een grotere dan die van het streekgewest, zo vroeg de heer Goetstouwers. En deelt U ook de mening in de nota van B. en W. dat ernaar gestreefd moet worden een overleg-orgaan te vormen waarbij het nagenoeg niet zal voorkomen, dat er over een der deelnemende gemeenten maar zonder die gemeente overlegd wordt? Burgemeester Schneider: naar een schaal,groter dan die van het huidige streekgewest ware niet te streven.Niet alle gemeenschappelijke regeling zijn te plaatsen onder één noemer. De ene telt veel meer dan de andere We zitten met onze 17/18 gemeenten nog niet zo gek,aldus burgemeester Schneider, Burgemeester Derokx dankte hierna de heer Schneider en de andere leden van het dagelijks bestuur van het streekgewest voor hun komst naar Rucphen. Vooral ook dank voor de uitvoerige en openhartige wijze waarop de materie is behandeld. Hier en daar zijn wel kritische vra gen gesteld maar ze zijn in positieve zin bedoeld» Wij hebben reeds toegezegd, dat we het hele vraagstuk positief zullen benaderen. Wij zullen een eigen - hopelijk waardevolle - inbreng leveren. Er komt in de vergadering van eind augustus a.s. hieromtrent een nota en een voorstel. Het resultaat van de reactie van de raad daarop zal naar het streekgewest worden gezonden. Daarna zal - naar ik hoop - gezien de reacties van alle deelnemende gemeenten - het gewest met een voorstel komen, aldus burgemeester Derckx. Na nogmaals iedereen hartelijk dank te hebben gezegd besloot de voorzitter de vergadering met het gebruikelijke gebed. De secretaris, rzitter, gomsom 17192 II P 50

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1978 | | pagina 31