M
oet
n?
t?
Burgemeester Schneider: in het ons toegezonden pakket stukken heb ik
correspondentie over deze aangelegenheid gevonden.Er wordt daar een
hele filosofie opgebouwd over het begrip ontwikkelingsplan - aanwij
zing en zware regeling etc. Ik heb,aldus burgemeester Schneider, geen
reden aan te nemen,dat daar iets achter heeft gezeten.
De heer Jonkers zei,dat we niet alleen moeten pakken,wat ons uitkomt.
Voor Roosendaal en Bergen op Zoom is het bijvoorbeeld bij overstappen
naar een gewestelijke gezondheidsdienst ook een hele stap. Het is al
lemaal geven en nemen in goed overleg.Iedereen moet wel eens een veer
laten.
9. de heer van Overveld vroeg of de zaken die in het streekgewest aan
orde komen eerst in de gemeenteraad behandeld moeten worden. Hoe moet
een gewestraadlid stemmen? Moeten de gemeentelijke oogkleppen weg en i
hij zijn eed bij de aanvaarding van het ambt van raadslid maar verget«
Betekent dan verlengd-lokaal-bestuur in feite gewestelijk bestuur dat
op ondemocratische wijze functioneert? En wat vindt van het zg. twee
petten-bestuur van burgemeesters,die voorzitter- zijn van het gewest.
Mogen zij tegen de belangen van hun stad ingaan ten bate van het gewes
Burgemeester Schneider:
deze vragen zijn in voorgaande bemerkingen min of meer al aan de orde
geweest. In onze opvatting "verlengd-lokaal-bestuur" wordt wel veron
dersteld, dat zaken,die in het gewest aan de orde komen tevoren in de
gemeenteraden zijn besproken,zodat de vertegenwoordigers van deze ge
meenten in de gewestraad weten wat bij hun achterban (i.e. de gemeen
teraad) leeft.Dat hoort bij deze formule.Daar hoort dus bij,dat hij de
stem van zijn gemeente vertolkt en daar niet b.v. de stem als lid van
een bepaalde groepering gaat volgen. De practijk wijst uit,dat de com
municatie tussen de gewestraadsleden en de gemeenteraadsleden,die zij
vertegenwoordigen wel wat moeilijkheden opleveren« We proberen daar wg
aan tegemoet te komen door wat meer informatie aan gewestraadsleden er
gemeenteraadsleden te geven over wat er in het gewest speelt en aan de
orde is.
Het bezwaar van twee-petten-bestuur wordt onderkend.We moeten een en
ander wel in de practische- en tijdsorde zien,In de1beginfase valt men
gemakkelijk terug op de centrumgemeenten.Ideaal is het niet om twee
belangen op evenwichtige wijze in de gaten te houden. Ieder jaar met
andere voorzitter is ook geen gezonde zaak. Maar daar behoeft het al
of niet goed functioneren van een gewest beslist niet op te stranden.
Een onafhankelijke voorzitter is ideaal maar financieel (nog) niet
haalbaar.
10. Deelt U de mening,zo vroeg de heer Vissenberg, van mr.v.Elk, voorzlitter
Agglomeratieraad Eindhoven, als hij zegt: dat de oplp||ing gevonden
moet worden binnen de huidige 3 bestuurslagen en datvnagenoeg onmogelijk
is met federatieve bes tuur scons truc ties of andere vormen van samengestjeld
lokaal bestuur te werken?
Burgemeester Schneider: we moeten afwachten hoe het takenpakket van de
nieuwe mini-provincies er uit komt te zien.Dan pas valt de beoordeling
of federatieve structuren nog nodig zijn.
11. Deelt TJ de mening in de nota van B. en W. uitgaande van het lijstj
van gemeenschappelijke regelingen, dat de schaal wijst op een grotere
dan die van het streekgewest, zo vroeg de heer Goetstouwers.
En deelt U ook de mening in de nota van B. en W. dat ernaar gestreefd
moet worden een overleg-orgaan te vormen waarbij het nagenoeg niet zal
voorkomen, dat er over een der deelnemende gemeenten maar zonder die
gemeente overlegd wordt?
Burgemeester Schneider: naar een schaal,groter dan die van het huidige
streekgewest ware niet te streven.Niet alle gemeenschappelijke regeling
zijn te plaatsen onder één noemer. De ene telt veel meer dan de andere
We zitten met onze 17/18 gemeenten nog niet zo gek,aldus burgemeester
Schneider,
Burgemeester Derokx dankte hierna de heer Schneider en de andere
leden van het dagelijks bestuur van het streekgewest voor hun komst
naar Rucphen. Vooral ook dank voor de uitvoerige en openhartige wijze
waarop de materie is behandeld. Hier en daar zijn wel kritische vra
gen gesteld maar ze zijn in positieve zin bedoeld» Wij hebben reeds
toegezegd, dat we het hele vraagstuk positief zullen benaderen. Wij
zullen een eigen - hopelijk waardevolle - inbreng leveren. Er komt
in de vergadering van eind augustus a.s. hieromtrent een nota en een
voorstel. Het resultaat van de reactie van de raad daarop zal naar
het streekgewest worden gezonden. Daarna zal - naar ik hoop - gezien
de reacties van alle deelnemende gemeenten - het gewest met een
voorstel komen, aldus burgemeester Derckx.
Na nogmaals iedereen hartelijk dank te hebben gezegd besloot de
voorzitter de vergadering met het gebruikelijke gebed.
De secretaris,
rzitter,
gomsom 17192 II P 50