Ten aanzien van.de financiële consequenties merkte burgemeester Schneider op dai^le begroting voor 1979 een bedrag van ƒ.7,38 per in woner is opgenomen kosten voor schoolbegeleidingsdienst-huisvesting en personele kosten- kosten baarmoederhalskankeronderzoek). z.g, en- tree-geld behoeft niet te worden betaald. Bij toetreding kan voor be paalde zaken van deelname aan gewestelijke activiteiten worden afge zien b.v. voorstudie recreatieplan, waarvoor Rucphen reeds de nodige gelden zelf heeft gevoteerd en werkzaamheden heeft verricht). 6. De heer Wagtmans vroeg nadere toelichting inzake regionale ambulanc dienst en regionale brandweerkring. In 1973 is de gemeente Roosendaal reeds op grond van de wet ambulance vervoer door provinciale staten aangewezen voor vestiging van de centra le post voor het ambulance-vervoer voor alle gemeenten van het streekg west met bovendien onze gemeente en de gemeenten St.Rhilipsland en ThojLen. De opzet is dat de kosten van het ambulance-vervoer volledig door de ziekenfondsen worden betaald. Nu zijn er in dit gebied twee ambulance diensten werkzaam: een in Roosendaal en een in Bergen op Zoom. Waarom is die dienst van Bergen op Zoom intussen niet opgeheven conform het besluit van het provinciaal bestuur. Dan zou het ziekenfonds alles heb ben betaald, maar nu vergoedt men slechts een deel van de kosten omdat twee diensten te kostbaar zijn volgens het ziekenfonds.Dit betekent,da onze gemeente met alle andere gemeenten in dit gebied jaarlijks grote sommen moeten bijbetalen.Voor Rucphen is dat voor dit jaar 28,500,=. De minister heeft in 1977 de regionale brandweerkring Roosendaal als regionale brandweerkring erkend en een rijksbijdrage toegekend.Tot dez regionale brandweer is ook de gemeente St.Rhilipsland toegetreden. Alom wordt gepleit voor één alarmpost voor brandweer en ambulance, Is het niet verstandiger,zo vroeg de heer Wagtmans zich af, voor deze zaken de twee bestaande gemeenschappelijke regelingen samen te voegen tot één gemeenschappelijke regeling in plaats van deze zaken onder te brengen in het streekgewest. De voordelen zijn dat de portefeuille houders in B. en W. dan zitting kunnen nemen in het gemeenschappelijk orgaan en ter verantwoording kunnen worden geroepen en dat de gemeente Ehilipsland en Tholen alsmede Klundert op gelijkwaardige basis als de andere gemeenten kunnen deelnemen. Men moet niet sommige gemeenten een tweederangs behandeling geven. Burgemeester Schneider: de provinciale verordening op basis van de wet ambulancevervoer zegt niet,dat één van de twee ambulancediensten moet worden opgehven maar die verordening verdeelt de provincie in bepaalde rayons en wijst daar een centrale meldpost aan. Bij ons is dat Roosendaal. De centrale meldpost beoogt een duideli^. afspraakstelsel te bewerkste ligen over inzet van wagens waar diei/gèstationeerd zijn in zo'n gebl De realisatie van zo'n centrale post in West-Brabant duurt wel wat lan^ Een en ander houdt ook mede verband met de pogingen in onze streek te komen tot oprichting van een regionale gezondheidsdienst,waarbij ook de ambulancedienst zou moeten worden ingebracht. Een en ander vergt nogal wat tijd. Beide ambulance-diensten zijn intussen wel besprekingefi begonnen om alvast zo'n centrale post gerealiseerd te krijgen. Nu het streekgewest bestaat hebben we liever geen nieuwe aparte gemeenf- schappelijke regelingen meer naast dit gewest.Het woud van gemeenschap pelijke regelingen wordt dan nog niet uitgedund.Het blijft dan onover zichtelijk. Dat bepaalde gemeenten- die geen lid worden van ons gewest- daarbij aan de kant komen te staan behoeft niet de noodzakelijke conse quentie van een en ander te zijn.Ook al brengt men zaken onder bij het gewest, bepaalde afspraken met bepaalde gemeenten over bepaalde zaken kunnen toch nog worden gemaakt via overeenkomsten e.d, 7. De heer Vroegrijk informeerde naar de stand van zaken ten aanzien vin het streekplan. Hoe staat het streekgewest tegenover de behandeling van het streekplan en met name ten opzichte van de gemeenten in het middengebied van het streekplan West-Brabant.Hiertoe behoren de gemeenten:Klundert,Zevenberg' Standdaarbuiten,Oudenbosch,Hoeven,Etten-Leur,Rucphen,Rijsbergen en Zuni terwijl ook Roosendaal zijn uitstraling heeft in dit gebied (werkvoor zieningschap,gasvoorziening,arbeidsbureau,buurtbus enz0 en, ert 17192 IX P 50 -11- Zou het geen aanbeveling verdienen om deze gemeenten in het midden» gebied te laten deelnemen aan de vergaderingen van het contactorgaan, waarin dan ook die gemeenschappelijke regelingen aan de orde kunnen kc men die de schaal van het streekgewest overschrijden of komen er dan gecombineerde vergaderingen van streek- en stadsgewest Dus geen: "Over u maar zonder u". Of moeten wij bij de provincie erop aandringen dat er binnen-provin- ciale decentralisatie plaats vindt zoals de minister van binnenlandse zaken in zijn brief aan de He.Kamer stelt. Dus dat er een provinciale commissie komt waarin naast statenleden uit dit gebied ook gemeente lijke bestuurders zitting hebben. Zo'n commissie van advies waarin per 5000 inwoners één stem wordt uitgebracht door de 35 afgevaardig den van de 35 gemeenten van West-Brabant lijkt mij wel een overwe ging waard,aldus de heer Vroegrijk. Tot slot vroeg dit raadslid hoe het streekgewest staat tegenover de advisering over het streekplan en wat tot heden de concrete resultater zijn van het streekgewest. Burgemeester Schneider: Nu Etten-Leur en Oosterhout gaan deelnemen is heel West-Brabant op Rucphen na ingedeeld bij een streek-/stadsgewest. Gedeputeerde Staten stellen zich een bepaalde rol voor van de gewesten bij de herziening van het streekplan. Zo heeft GS. ook aan ons streek gewest gevraagd of wij een rol willen spelen met betrekking tot de advisering en de inbreng bij de herziening van het streekplan West- Brabant. Ons antwoord is in deze bescheiden geweest omdat onze struc tuur dat ook gebiedt. Op verzoek van burgemeester Schneider gaf de heer v.d.Bosch hierbij nog een nadere toelichting. Het streekplan is,aldus de heer v.d.Bosch, aan herziening toe. GS.heb ben- gelet op de ervaringen bij de vaststelling van de streekplannen voor Oost- en Midden-Brabant - een procedure vastgesteld hoe men in West-Brabant het beste tot een herziening van het streekplan West- Brabant zou kunnen komen. In de Wet Ruimtelijke Ordening staat een bepaalde procedure hoe een en ander moet verlopen.GS. hebben gemeend hieraan nog een stukje vooraf te moeten laten gaan. Een fase namelijk, waarin met gemeenten en andere instanties in het West-Brabantse ge dacht kan worden over hoofdzaken hoe een goed streekplan voor West- Brabant er uit moet komen te zien. Bij deze inspraakprocedure krijgt de bevolking bepaalde mogelijkheden en ook de gemeenten.Aan de gewesten is nu gevraagd een intermediaire- bundelende rol te spelen. Of wij als gewest hier wel een taak hebben is nog een vraag. In ieder geval zal deze taak meer begeleidend dan planmatig moeten zijn. Wij hebben als gewest een notitie opgesteld, die aan alle gemeenten van ons gewest is toegezonden en waarop kan worden gereageerd. Middels de discussies in de gewestraad ware na te gaan waar we ons samen kunnen vinden ton aanzien van diverse ontwikke lingen. Wanneer alle reacties van de deelnemende gemeenten binnen zijn wil de provincie met de gewesten over de gerezen problemen spreken. Dit gaat in feite wel iets boven de maat van het gewest omdat het ge west als zodanig geen taak heeft.Het zijn in deze de gemeenten, die op het vlak van de ruimtelijke ordening een en ander te regelen hebben Het gewest zal alleen dat ter bespreking brengen wat de gemeenten in deze zelf willen, /van het streekgewest Als resultaten/noemde hierna de heer van Heijst: baarmoederhalskanker- onderzoek-voorstudie openluchtrecreatie-schoolbegeleidingsdienst - en een betere verstandhouding tussen de gemeenten Bergen op Zoom en Roo sendaal. 8. Er heerst, aldus de heer van Hal, een onbehagen bij de deelnemende gemeenten in het streekgewest.Het wantrouwen moet verdwijnen zegt de raad van de gemeente Roosendaal,Dat is alleen mogelijk bij een grote openheid en een duidelijk vooraf bekend maken welke de bedoelingen men heeft met het streekgewest. Want de ervaringen zijn niet erg bemoedi gend. Men ontkende destijds toch dat het een zg. "zware" regeling was? Mogen wij de werkelijke reden weten?

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1978 | | pagina 30