Ten aanzien van.de financiële consequenties merkte burgemeester
Schneider op dai^le begroting voor 1979 een bedrag van ƒ.7,38 per in
woner is opgenomen kosten voor schoolbegeleidingsdienst-huisvesting
en personele kosten- kosten baarmoederhalskankeronderzoek). z.g, en-
tree-geld behoeft niet te worden betaald. Bij toetreding kan voor be
paalde zaken van deelname aan gewestelijke activiteiten worden afge
zien b.v. voorstudie recreatieplan, waarvoor Rucphen reeds de nodige
gelden zelf heeft gevoteerd en werkzaamheden heeft verricht).
6. De heer Wagtmans vroeg nadere toelichting inzake regionale ambulanc
dienst en regionale brandweerkring.
In 1973 is de gemeente Roosendaal reeds op grond van de wet ambulance
vervoer door provinciale staten aangewezen voor vestiging van de centra
le post voor het ambulance-vervoer voor alle gemeenten van het streekg
west met bovendien onze gemeente en de gemeenten St.Rhilipsland en ThojLen.
De opzet is dat de kosten van het ambulance-vervoer volledig door de
ziekenfondsen worden betaald. Nu zijn er in dit gebied twee ambulance
diensten werkzaam: een in Roosendaal en een in Bergen op Zoom. Waarom
is die dienst van Bergen op Zoom intussen niet opgeheven conform het
besluit van het provinciaal bestuur. Dan zou het ziekenfonds alles heb
ben betaald, maar nu vergoedt men slechts een deel van de kosten omdat
twee diensten te kostbaar zijn volgens het ziekenfonds.Dit betekent,da
onze gemeente met alle andere gemeenten in dit gebied jaarlijks grote
sommen moeten bijbetalen.Voor Rucphen is dat voor dit jaar 28,500,=.
De minister heeft in 1977 de regionale brandweerkring Roosendaal als
regionale brandweerkring erkend en een rijksbijdrage toegekend.Tot dez
regionale brandweer is ook de gemeente St.Rhilipsland toegetreden.
Alom wordt gepleit voor één alarmpost voor brandweer en ambulance,
Is het niet verstandiger,zo vroeg de heer Wagtmans zich af, voor deze
zaken de twee bestaande gemeenschappelijke regelingen samen te voegen
tot één gemeenschappelijke regeling in plaats van deze zaken onder te
brengen in het streekgewest. De voordelen zijn dat de portefeuille
houders in B. en W. dan zitting kunnen nemen in het gemeenschappelijk
orgaan en ter verantwoording kunnen worden geroepen en dat de gemeente
Ehilipsland en Tholen alsmede Klundert op gelijkwaardige basis als de
andere gemeenten kunnen deelnemen. Men moet niet sommige gemeenten een
tweederangs behandeling geven.
Burgemeester Schneider: de provinciale verordening op basis van de wet
ambulancevervoer zegt niet,dat één van de twee ambulancediensten moet
worden opgehven maar die verordening verdeelt de provincie in bepaalde
rayons en wijst daar een centrale meldpost aan. Bij ons is dat Roosendaal.
De centrale meldpost beoogt een duideli^. afspraakstelsel te bewerkste
ligen over inzet van wagens waar diei/gèstationeerd zijn in zo'n gebl
De realisatie van zo'n centrale post in West-Brabant duurt wel wat lan^
Een en ander houdt ook mede verband met de pogingen in onze streek te
komen tot oprichting van een regionale gezondheidsdienst,waarbij ook
de ambulancedienst zou moeten worden ingebracht. Een en ander vergt
nogal wat tijd. Beide ambulance-diensten zijn intussen wel besprekingefi
begonnen om alvast zo'n centrale post gerealiseerd te krijgen.
Nu het streekgewest bestaat hebben we liever geen nieuwe aparte gemeenf-
schappelijke regelingen meer naast dit gewest.Het woud van gemeenschap
pelijke regelingen wordt dan nog niet uitgedund.Het blijft dan onover
zichtelijk. Dat bepaalde gemeenten- die geen lid worden van ons gewest-
daarbij aan de kant komen te staan behoeft niet de noodzakelijke conse
quentie van een en ander te zijn.Ook al brengt men zaken onder bij het
gewest, bepaalde afspraken met bepaalde gemeenten over bepaalde zaken
kunnen toch nog worden gemaakt via overeenkomsten e.d,
7. De heer Vroegrijk informeerde naar de stand van zaken ten aanzien vin
het streekplan.
Hoe staat het streekgewest tegenover de behandeling van het streekplan
en met name ten opzichte van de gemeenten in het middengebied van het
streekplan West-Brabant.Hiertoe behoren de gemeenten:Klundert,Zevenberg'
Standdaarbuiten,Oudenbosch,Hoeven,Etten-Leur,Rucphen,Rijsbergen en Zuni
terwijl ook Roosendaal zijn uitstraling heeft in dit gebied (werkvoor
zieningschap,gasvoorziening,arbeidsbureau,buurtbus enz0
en,
ert
17192 IX P 50
-11-
Zou het geen aanbeveling verdienen om deze gemeenten in het midden»
gebied te laten deelnemen aan de vergaderingen van het contactorgaan,
waarin dan ook die gemeenschappelijke regelingen aan de orde kunnen kc
men die de schaal van het streekgewest overschrijden of komen er dan
gecombineerde vergaderingen van streek- en stadsgewest Dus geen:
"Over u maar zonder u".
Of moeten wij bij de provincie erop aandringen dat er binnen-provin-
ciale decentralisatie plaats vindt zoals de minister van binnenlandse
zaken in zijn brief aan de He.Kamer stelt. Dus dat er een provinciale
commissie komt waarin naast statenleden uit dit gebied ook gemeente
lijke bestuurders zitting hebben. Zo'n commissie van advies waarin
per 5000 inwoners één stem wordt uitgebracht door de 35 afgevaardig
den van de 35 gemeenten van West-Brabant lijkt mij wel een overwe
ging waard,aldus de heer Vroegrijk.
Tot slot vroeg dit raadslid hoe het streekgewest staat tegenover de
advisering over het streekplan en wat tot heden de concrete resultater
zijn van het streekgewest.
Burgemeester Schneider: Nu Etten-Leur en Oosterhout gaan deelnemen is
heel West-Brabant op Rucphen na ingedeeld bij een streek-/stadsgewest.
Gedeputeerde Staten stellen zich een bepaalde rol voor van de gewesten
bij de herziening van het streekplan. Zo heeft GS. ook aan ons streek
gewest gevraagd of wij een rol willen spelen met betrekking tot de
advisering en de inbreng bij de herziening van het streekplan West-
Brabant. Ons antwoord is in deze bescheiden geweest omdat onze struc
tuur dat ook gebiedt.
Op verzoek van burgemeester Schneider gaf de heer v.d.Bosch hierbij
nog een nadere toelichting.
Het streekplan is,aldus de heer v.d.Bosch, aan herziening toe. GS.heb
ben- gelet op de ervaringen bij de vaststelling van de streekplannen
voor Oost- en Midden-Brabant - een procedure vastgesteld hoe men in
West-Brabant het beste tot een herziening van het streekplan West-
Brabant zou kunnen komen. In de Wet Ruimtelijke Ordening staat een
bepaalde procedure hoe een en ander moet verlopen.GS. hebben gemeend
hieraan nog een stukje vooraf te moeten laten gaan. Een fase namelijk,
waarin met gemeenten en andere instanties in het West-Brabantse ge
dacht kan worden over hoofdzaken hoe een goed streekplan voor West-
Brabant er uit moet komen te zien.
Bij deze inspraakprocedure krijgt de bevolking bepaalde mogelijkheden
en ook de gemeenten.Aan de gewesten is nu gevraagd een intermediaire-
bundelende rol te spelen. Of wij als gewest hier wel een taak hebben
is nog een vraag. In ieder geval zal deze taak meer begeleidend dan
planmatig moeten zijn. Wij hebben als gewest een notitie opgesteld,
die aan alle gemeenten van ons gewest is toegezonden en waarop kan
worden gereageerd. Middels de discussies in de gewestraad ware na te
gaan waar we ons samen kunnen vinden ton aanzien van diverse ontwikke
lingen. Wanneer alle reacties van de deelnemende gemeenten binnen zijn
wil de provincie met de gewesten over de gerezen problemen spreken.
Dit gaat in feite wel iets boven de maat van het gewest omdat het ge
west als zodanig geen taak heeft.Het zijn in deze de gemeenten, die
op het vlak van de ruimtelijke ordening een en ander te regelen hebben
Het gewest zal alleen dat ter bespreking brengen wat de gemeenten in
deze zelf willen, /van het streekgewest
Als resultaten/noemde hierna de heer van Heijst: baarmoederhalskanker-
onderzoek-voorstudie openluchtrecreatie-schoolbegeleidingsdienst - en
een betere verstandhouding tussen de gemeenten Bergen op Zoom en Roo
sendaal.
8. Er heerst, aldus de heer van Hal, een onbehagen bij de deelnemende
gemeenten in het streekgewest.Het wantrouwen moet verdwijnen zegt de
raad van de gemeente Roosendaal,Dat is alleen mogelijk bij een grote
openheid en een duidelijk vooraf bekend maken welke de bedoelingen men
heeft met het streekgewest. Want de ervaringen zijn niet erg bemoedi
gend. Men ontkende destijds toch dat het een zg. "zware" regeling was?
Mogen wij de werkelijke reden weten?