van de voorgestelde reorganisatie van het binnenlands bestuur? b. is het streekgewest voor een zo groot mogelijke zelfstandigheid van de deelnemende gemeenten, is men voor drie bestuurslagen, hoe ziet men de positie van het streekgewest in de toekomst, voor wel ke concrete zaken is het streekgewest nodig en kan niet met een normale gemeenschappelijke regeling worden voldtaan? Burgemeester Schneider,voorzitter van het streekgewest: de gemeenten die het streekgewest vormen onderschrijven nog altijd de stelling,da de gemeente het belangrijkste orgaan blijft voor het bestuur in ons staatsbestel, dat ook het dichtst bij de burger staat, en ik denk,al dus burgemeester Schneider, dat de gemeenten die kwestie van nabijhe. van bestuur bij de burgers heel goed weten te waarderen. Laar hangt de formule mee samen die ons streekgewest gekozen heeft: Verlengd- lokaal-bes tuur" We maken geen gewest om naar willekeur elke taak vai. de gemeente naar dat gewest over te hevelen.Nee, alleen die taken,wa van gezegd kan worden dat ze zo ingewikkeld zijn en zoveel technische eisen stellen, zoveel geld ook, dat een afzonderlijke uitvoering er van door de gemeenten niet mogelijk is. In onderlinge samenwerking is dat wel mogelijk. Gevolg is dan wel dat een en ander wat verder van bevolking af komt te staan» Le formule "verlengd-lokaal-bestuur" moe- dan ook zorgvuldig worden gehanteerd en alleen voor die zaken, waarvoc dat nodig is. Geen vier maar drie bestuurslagen, daar is duidelijk vc gekozen. Wanneer nieuwe mini-provincies worden geformeerd moet opniei^1 worden bekeken of daarbinnen nog ruimte is voor bepaalde sub-regio's waardoor bepaalde zaken nog door een aantal gemeenten binnen deze pre vincies kunnen worden verzorgd (b.v. brandweerzorg: niet één organist- tie voor mini-provincie maar enkele sub-regio's). Le heer Jonkers uit Wouw,lid van het dagelijks bestuur van het street stelde,dat soms de vrees bestaat dat kleine gemeenten worden overviel geld door de grote gemeenten.We zitten hier met twee grote centra.We moeten toch ook wel bedenken dat in streekgewestelijk verband de mog€ lijkheid wordt geschapen dat de kleine gemeenten het voorzienings niveau kunnen bereiken van de grote gemeenten (baarmoederhalskanker- onderzoek-milieudienst-afvalverwerkingsprobleem). Samen met de grote gemeenten kan heel wat worden bereikt. Burgemeester Schneider: het streekgewest heeft als basisfunctie over legorgaan.Wel moet een zodanige formulering worden gekozen, dat wanne men samen een stukje planning wil realiseren op bepaald terrein,het statuut dat dan niet verbiedt.Als men b.v. een gezondheidsdienst of milieudienst wilt realiseren dan moet het statuut1 toelaten zo'n dien onder te kunnen brengen bij het s treekgewest .Le overlegfunctie moet waar gemaakt worden maar we moeten ook aan wat planning kunnen doen en een uitvoerende dienst kunnen onderbrengen, zij het dan dat het ge west nooit de planningvormende instantie wordt voor alle mogelijke taken. 3. Le heer Boeren vroeg hoe het streekgewest tegenover een nieuwe provincie West-Brabant staat.Is men daar voor of tegen Het stadsgewest Breda is er voor en ook onze gemeente heeft zich in 1975 uitgesproken voor de provincie-nieuwe-stijl. Als men daar tegen is, hoe wil men dan de taken die de gemeentegrenzen overschrijden democratisch behandelen als men geen politieke fractievorming in het gewest wil.Bijna overal waar men met gewestvorming is begonnen, klinkt de ons inziens logische roep om rechtsifeekse verkiezingen.Als onze gemeente tot het streekgewest toetreedt, betekent dat dan dat onze me ming voor de provincie-nieuwe-stijl wordt gesmoord, zo vroeg de heer Boeren zich af. Burgemeester Schneider: Je ziet bij gewesten tegenwoordig veel de nei ging om rechtstfeekse verkiezingen in te voeren met politieke fractie- vorming.Wij vinden,dat rechtsfeekse verkiezingen (momenteel niet mo gelijk voor gewesten tenzij een aparte wet dat toestaat) dan nodig zi wanneer een heel pakket van taken door dit gewest wordt behartigd (di niet meer door de gemeenten of provincies). Maar wij willen zo'n gew> zijn, want zo'n gewest vormt namelijk een vierde bqstuurslaag.Wij vii dat een slechte zaak en het geeft een vertroebeld beeld voor de burg€ aldus burgemeester Schneider. d dok gewest, 4st niet den r. 17 iy z 11 p 50 Be gemeenten blijven de maatgevende be stuurs eenheden. Le gemeenten zelf bepalen welke bijzondere gemeentelijke taken op gewestelijk ni veau worden gebracht. Er is dan een gewestraad nodig geformeerd uit vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten. Gaat men over die taken praten op basis van politieke fractievorming dan kloppen de za ken niet meer en gaan we elkaar voor de voeten lopen. Le vraag: vóór of tegen een nieuwe provincie West-Brabant kan men pas beantwoorden, wanneer men weet hoe de plannen van de minister zijn' met betrekking tot de bevoegdheden, welke taken bij de gemeenten en bij hetrrijk worden weggehaald en aan de mini-provincies toevertrouwd. 4. Le heer van Ginneken stelde, dat in de Notitie van het streekgewest wordt gezegd dat het streekgewest belast kan worden met de uitvoering van bepaalde taken ter sanering van de vele gemeenschappelijke rege- lingen.In de Nota van B. en W. wordt dit een illusie genoemd. Le heer 1 van Ginneken vroeg dan ook: a. welke bestaande gemeenschappelijke regelingen heeft men voor die sa nering op het oog en b. als die sanering mogelijk en nodig is, is het dan niet beter dit op basis van de gewone gemeenschappelijke regelingen te doen in plaats van op basis van het streekgewest. Burgemeester Schneider: bij de totstandkoming van het streekgewest is het de bedoeling geweest om een aantal taken, die men als gemeenten gezamenlijk wilt uitvoeren en waarvoor gemeenschappelijke regelingen zijn getroffen, bij het streekgewest onder te brengen.Er zijn evenwel een groot aantal gemeenschappelijke regelingen die een veel kleiner of een veel groter gebied omvatten dan dat van het streekgewest. Maar werkende met een stredpgewest moeten we toch wel serieus bekijken wel ke gemeenschappelijke regelingen kunnen worden opgeheven en onderge bracht bij die ene gemeenschappelijke regeling: het gewest. Wethouder van Heijst: het gewest heeft ook al nieuwe gemeenschappelij ke regelingen voorkomen (subsidiëring schoolbegeleidingsdienst- voor studie openluchtrecreatie e.d,). 5# Le heer Claessen efceLfej als aan de voorwaarden waarop de gemeente raad in 1972 besloot toe te treden wordt voldaan dan betekent dit dat onze gemeente automatisch deelneemt aan het streekgewest,tenzij de raad alsnog een ander besluit zou nemen. Lit raadslid vroeg zich af wat de gevolgen dan zijn voor de gemeente Rucphen. Volgens artikel 5 zou onze gemeente 4 leden in de gewestraad krijgen. Worden de leden van het dagelijks bestuur per deelgebied gekozen Wordt onze gemeente een zelfstandig deelgebied of worden wij ergens bij ingedeeld? Hoe staat het met de samenstelling van de verschillen de commissies.Geldt hier ook een geografische spreiding.Wat zijn ver der de gevolgen voor het al of niet deelnemen aan de schoolbegeleiding dienst en de openluchtrecreatie. Welke zijn de financiële consequen ties? Burgemeester Schneider: aannemende,dat Rucphen zou gaan deelnemen aan het streekgewest dan geldt voor Rucphen wat voor alle andere gemeenten geldt nl. aanwijzing van leden voor de gewestraad naar rato van het aantal inwoners.Le verkiezing van het dagelijks bestuur geschiedt per groepen van gemeenten en rekening houdend met de omvang van de gemeen ten. Le heer van de Bosch,secretaris van de gewestraad, geeft hierbij een nadere toelichting. Het dagelijks bestuur bestaat uit 9 leden: een voorzitter en een vice- voorzitter i.e. de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom en verder 7 leden te kiezen uit de gewestraad (één uit Roosendaal,één uit Bergen op Zoom en nog 5 uit de verschillende groep-geraeenten. Wanneer straks de kwestie van de voorzitter aan de orde komt, aldus burgemeester Schneider, komt daarbij natuurlijk ook de samenstelling van het dagelijks bestuur ter sprake. We proberen zo goed mogelijk ter ritoriale spreiding in de verschillende commissies te realiseren.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1978 | | pagina 29