van de voorgestelde reorganisatie van het binnenlands bestuur?
b. is het streekgewest voor een zo groot mogelijke zelfstandigheid
van de deelnemende gemeenten, is men voor drie bestuurslagen, hoe
ziet men de positie van het streekgewest in de toekomst, voor wel
ke concrete zaken is het streekgewest nodig en kan niet met een
normale gemeenschappelijke regeling worden voldtaan?
Burgemeester Schneider,voorzitter van het streekgewest: de gemeenten
die het streekgewest vormen onderschrijven nog altijd de stelling,da
de gemeente het belangrijkste orgaan blijft voor het bestuur in ons
staatsbestel, dat ook het dichtst bij de burger staat, en ik denk,al
dus burgemeester Schneider, dat de gemeenten die kwestie van nabijhe.
van bestuur bij de burgers heel goed weten te waarderen. Laar hangt
de formule mee samen die ons streekgewest gekozen heeft: Verlengd-
lokaal-bes tuur" We maken geen gewest om naar willekeur elke taak vai.
de gemeente naar dat gewest over te hevelen.Nee, alleen die taken,wa
van gezegd kan worden dat ze zo ingewikkeld zijn en zoveel technische
eisen stellen, zoveel geld ook, dat een afzonderlijke uitvoering er
van door de gemeenten niet mogelijk is. In onderlinge samenwerking is
dat wel mogelijk. Gevolg is dan wel dat een en ander wat verder van
bevolking af komt te staan» Le formule "verlengd-lokaal-bestuur" moe-
dan ook zorgvuldig worden gehanteerd en alleen voor die zaken, waarvoc
dat nodig is. Geen vier maar drie bestuurslagen, daar is duidelijk vc
gekozen. Wanneer nieuwe mini-provincies worden geformeerd moet opniei^1
worden bekeken of daarbinnen nog ruimte is voor bepaalde sub-regio's
waardoor bepaalde zaken nog door een aantal gemeenten binnen deze pre
vincies kunnen worden verzorgd (b.v. brandweerzorg: niet één organist-
tie voor mini-provincie maar enkele sub-regio's).
Le heer Jonkers uit Wouw,lid van het dagelijks bestuur van het street
stelde,dat soms de vrees bestaat dat kleine gemeenten worden overviel
geld door de grote gemeenten.We zitten hier met twee grote centra.We
moeten toch ook wel bedenken dat in streekgewestelijk verband de mog€
lijkheid wordt geschapen dat de kleine gemeenten het voorzienings
niveau kunnen bereiken van de grote gemeenten (baarmoederhalskanker-
onderzoek-milieudienst-afvalverwerkingsprobleem). Samen met de grote
gemeenten kan heel wat worden bereikt.
Burgemeester Schneider: het streekgewest heeft als basisfunctie over
legorgaan.Wel moet een zodanige formulering worden gekozen, dat wanne
men samen een stukje planning wil realiseren op bepaald terrein,het
statuut dat dan niet verbiedt.Als men b.v. een gezondheidsdienst of
milieudienst wilt realiseren dan moet het statuut1 toelaten zo'n dien
onder te kunnen brengen bij het s treekgewest .Le overlegfunctie moet
waar gemaakt worden maar we moeten ook aan wat planning kunnen doen
en een uitvoerende dienst kunnen onderbrengen, zij het dan dat het ge
west nooit de planningvormende instantie wordt voor alle mogelijke
taken.
3. Le heer Boeren vroeg hoe het streekgewest tegenover een nieuwe
provincie West-Brabant staat.Is men daar voor of tegen
Het stadsgewest Breda is er voor en ook onze gemeente heeft zich in
1975 uitgesproken voor de provincie-nieuwe-stijl. Als men daar tegen
is, hoe wil men dan de taken die de gemeentegrenzen overschrijden
democratisch behandelen als men geen politieke fractievorming in het
gewest wil.Bijna overal waar men met gewestvorming is begonnen, klinkt
de ons inziens logische roep om rechtsifeekse verkiezingen.Als onze
gemeente tot het streekgewest toetreedt, betekent dat dan dat onze me
ming voor de provincie-nieuwe-stijl wordt gesmoord, zo vroeg de heer
Boeren zich af.
Burgemeester Schneider: Je ziet bij gewesten tegenwoordig veel de nei
ging om rechtstfeekse verkiezingen in te voeren met politieke fractie-
vorming.Wij vinden,dat rechtsfeekse verkiezingen (momenteel niet mo
gelijk voor gewesten tenzij een aparte wet dat toestaat) dan nodig zi
wanneer een heel pakket van taken door dit gewest wordt behartigd (di
niet meer door de gemeenten of provincies). Maar wij willen zo'n gew>
zijn, want zo'n gewest vormt namelijk een vierde bqstuurslaag.Wij vii
dat een slechte zaak en het geeft een vertroebeld beeld voor de burg€
aldus burgemeester Schneider.
d
dok
gewest,
4st niet
den
r.
17 iy z 11 p 50
Be gemeenten blijven de maatgevende be stuurs eenheden. Le gemeenten
zelf bepalen welke bijzondere gemeentelijke taken op gewestelijk ni
veau worden gebracht. Er is dan een gewestraad nodig geformeerd uit
vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten. Gaat men over die
taken praten op basis van politieke fractievorming dan kloppen de za
ken niet meer en gaan we elkaar voor de voeten lopen.
Le vraag: vóór of tegen een nieuwe provincie West-Brabant kan men
pas beantwoorden, wanneer men weet hoe de plannen van de minister zijn'
met betrekking tot de bevoegdheden, welke taken bij de gemeenten en
bij hetrrijk worden weggehaald en aan de mini-provincies toevertrouwd.
4. Le heer van Ginneken stelde, dat in de Notitie van het streekgewest
wordt gezegd dat het streekgewest belast kan worden met de uitvoering
van bepaalde taken ter sanering van de vele gemeenschappelijke rege-
lingen.In de Nota van B. en W. wordt dit een illusie genoemd. Le heer 1
van Ginneken vroeg dan ook:
a. welke bestaande gemeenschappelijke regelingen heeft men voor die sa
nering op het oog en
b. als die sanering mogelijk en nodig is, is het dan niet beter dit
op basis van de gewone gemeenschappelijke regelingen te doen in
plaats van op basis van het streekgewest.
Burgemeester Schneider: bij de totstandkoming van het streekgewest is
het de bedoeling geweest om een aantal taken, die men als gemeenten
gezamenlijk wilt uitvoeren en waarvoor gemeenschappelijke regelingen
zijn getroffen, bij het streekgewest onder te brengen.Er zijn evenwel
een groot aantal gemeenschappelijke regelingen die een veel kleiner
of een veel groter gebied omvatten dan dat van het streekgewest. Maar
werkende met een stredpgewest moeten we toch wel serieus bekijken wel
ke gemeenschappelijke regelingen kunnen worden opgeheven en onderge
bracht bij die ene gemeenschappelijke regeling: het gewest.
Wethouder van Heijst: het gewest heeft ook al nieuwe gemeenschappelij
ke regelingen voorkomen (subsidiëring schoolbegeleidingsdienst- voor
studie openluchtrecreatie e.d,).
5# Le heer Claessen efceLfej als aan de voorwaarden waarop de gemeente
raad in 1972 besloot toe te treden wordt voldaan dan betekent dit
dat onze gemeente automatisch deelneemt aan het streekgewest,tenzij
de raad alsnog een ander besluit zou nemen. Lit raadslid vroeg zich
af wat de gevolgen dan zijn voor de gemeente Rucphen.
Volgens artikel 5 zou onze gemeente 4 leden in de gewestraad krijgen.
Worden de leden van het dagelijks bestuur per deelgebied gekozen
Wordt onze gemeente een zelfstandig deelgebied of worden wij ergens
bij ingedeeld? Hoe staat het met de samenstelling van de verschillen
de commissies.Geldt hier ook een geografische spreiding.Wat zijn ver
der de gevolgen voor het al of niet deelnemen aan de schoolbegeleiding
dienst en de openluchtrecreatie. Welke zijn de financiële consequen
ties?
Burgemeester Schneider: aannemende,dat Rucphen zou gaan deelnemen aan
het streekgewest dan geldt voor Rucphen wat voor alle andere gemeenten
geldt nl. aanwijzing van leden voor de gewestraad naar rato van het
aantal inwoners.Le verkiezing van het dagelijks bestuur geschiedt per
groepen van gemeenten en rekening houdend met de omvang van de gemeen
ten.
Le heer van de Bosch,secretaris van de gewestraad, geeft hierbij een
nadere toelichting.
Het dagelijks bestuur bestaat uit 9 leden: een voorzitter en een vice-
voorzitter i.e. de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom en
verder 7 leden te kiezen uit de gewestraad (één uit Roosendaal,één
uit Bergen op Zoom en nog 5 uit de verschillende groep-geraeenten.
Wanneer straks de kwestie van de voorzitter aan de orde komt, aldus
burgemeester Schneider, komt daarbij natuurlijk ook de samenstelling
van het dagelijks bestuur ter sprake. We proberen zo goed mogelijk ter
ritoriale spreiding in de verschillende commissies te realiseren.